Zakup każdego niemal urządzenia wiąże się z długim okresem poszukiwań. Porównywarki cenowe są tu świetnym źródłem informacji. Niestety w przypadku e-papierosów recenzje wciąż są bardzo skąpe i dodatkowo nasycone specyficznym nazewnictwem. W poniższym artykule wyjaśnię jak przygotować się do zakupu pierwszego e-papierosa.

Data dodania: 2012-11-27

Wyświetleń: 3001

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Budowa e-papierosa:

Elektroniczny papieros składa się z:

Baterii – dostarcza energię do systemu grzewczego, pojemności wahają się od 80 mAh do 1300 mAh.   

Systemu grzewczego – zazwyczaj ma dwa połączone ze sobą elementy - zbiornik na płyn nikotynowy i grzałkę. Na rynku jest wiele systemów grzewczych, każdy ma swoje zalety i wady. W dalszej części opiszę najważniejsze z nich.

Jak działa papieros elektroniczny?

Najprostsze w obsłudze modele mają automatyczną baterię (czyli taką, która włącza się pod wpływem zaciągania) i kartomizer. Zaciągając się wytwarzamy podciśnienie, czujnik umieszczony w baterii wykrywa zmianę i włącza baterię. Prąd przepływa przez grzałkę i w ten sposób nagrzewa ją. Ciepło sprawia, że zgromadzony w watce kartomizera płyn zaczyna zmieniać się w mgiełkę podobną do dymu.

Rodzaje baterii

Baterie automatyczne – mają zamontowany czujnik ciśnienia. Włączają się, gdy wykrywa zmianę. Pozwalają na używanie papierosa tak jak tradycyjnego (zaciąganie się bez pomocy rąk).

Baterie manualne – jak sama nazwa wskazuje, aby ją włączyć należy nacisnąć i przytrzymać przycisk.

Baterie ze zmiennym napięciem (VV) – baterie pozwalające na płynną zmianę napięcia przepływającego przez grzałkę. Napięcie wpływa na ciepło mgiełki, jej ilość oraz na smak.

Stabilizacja napięcia – część baterii zarówno manualnych jak i automatycznych może być dodatkowo wyposażona w stabilizację. Dzięki stabilizacji, do momentu rozładowania bateria podaje takie same napięcie, co przekłada się na taki sam smak przez cały okres używania.

Rozmiar baterii i gwinty (jak dobrać odpowiednią baterię)

Najczęściej spotykaną baterią jest tzw. eGo. Trzeba wiedzieć, że tak naprawdę eGo to nazwa zastosowanego gwintu. Najważniejszą kwestią jest wybór odpowiedniej pojemności, która przełoży się bezpośrednio na wielkość e-papierosa. Poniżej podałem przykładowe pojemności dostosowane do ilości wypalanych tradycyjnych papierosów:

Osoby palące 20 papierosów dziennie i więcej – koniecznie baterie z pojemnością ok. 1000 mAh – nie ma nic gorszego niż bateria rozładowana w nieodpowiednim momencie.

Osoby palące od 10 do 20 papierosów dziennie – baterie o pojemności ok. 650mAh.

Osoby palące do 10 papierosów dziennie – baterie o pojemności ok. 220mAh. Jeśli szukasz e-papierosa wyglądającego jak tradycyjny, a palisz dużo, poszukaj koniecznie modelu z e-papierośnicą. Zapewni ona dodatkowe źródło energii.

Największa bateria będzie wielkości cygara, natomiast modele z e-papierośnicą wyglądają dokładnie tak jak tradycyjne papierosy, są jedynie nieco cięższe.

Systemy grzewcze

Pierwszy system grzewczy zastosowany w e-papierosie wykorzystywał ultradźwięki do rozpylania płynu nikotynowego. Był to jednak bardzo drogi sposób, więc szybko został wyparty przez systemy grzałkowe. Niżej opisane systemy są ułożone chronologicznie, nazwy w nawiasach często występują w opisach modeli:

Atomizer + kartridż watkowy – pierwszy system grzałkowy, obecnie trudno dostępny w sprzedaży.

Atomizer + kartridż bezwatkowy nierozbieralny (TANK, eGo-T) – system szybko wyparł watki, składa się z grzałki (atomizera) i pojemnika bez waty. Jest łatwy w czyszczeniu i uzupełnianiu. Ciągle obecny w sprzedaży, mimo tego, że jest już wiele lat na rynku. 

Atomizer + kartridż bezwatkowy rozbieralny (TANK, eGo-C) – wysokie koszty wymiany poprzedniego modelu spowodowały, że szybko wprowadzono model, w którym można było łatwo wymienić grzałkę. Dzięki temu koszty eksploatacji znacząco się zmniejszyły.

Kartomizer - powstał, aby dodatkowo zmniejszyć koszty używania e-papierosów. Połączono atomizer i kartridż w jedno urządzenie. Został zaprojektowany jak jednorazówka, jednak użytkownicy znaleźli sposoby na jego powtórne uzupełnienie. Niska cena i mała awaryjność sprawia, że to jeden z  najlepszych systemów grzewczych do e-papierosów. Wadą jest niska pojemność i nieco ‘spłaszczony’ smak.

Liquinator – kartomizer umieszczony w dodatkowym zbiorniku, aby dodatkowo zwiększyć jego pojemność.

Clearomizer – najpopularniejszy obecnie system grzewczy. Metalową obudowę kartomizera zastąpiono plastikową i wyjęto watkę. Liquid jest transportowany na grzałkę po sznurkach. Łatwa obsługa, dobry smak oraz odpowiednia pojemność.

CE4 – clearomizer nierozbieralny, w przypadku awarii należy wymienić całość.

CE4v3 lub CE5 – clearomizer rozbieralny, pozwala na wymianę samej grzałki w przypadku awarii.

Ceny

Ceny e papierosów wahają się od 20zł do 400 zł w zależności od modelu i producenta. Niepisaną zasadą jest, aby na zestaw wraz z wszystkimi akcesoriami wydać tyle, ile wydaje się miesięcznie na tradycyjne papierosy. Wydatek 300 zł zwróci się po 2-3 miesiącach, a unikniemy nieprzyjemnego wymieniania podzespołów. Modele o cenach do 50 zł należy traktować jako jednorazówki. To ile trzeba wydać, zależy od indywidualnych preferencji.

Mam nadzieję, że informacje zawarte w artykule pomogą w wyborze pierwszego e-papierosa.  

Licencja: Creative Commons
0 Ocena