Według danych z najnowszych badań rynku szkoleń i kursów w Polsce, w ciągu ostatnich sześciu lat podwoiła się liczba osób indywidualnych uczestniczących w szkoleniach. Wyjazdy szkoleniowe są obecnie również normą w polskich firmach: korzysta z nich 90 proc. przedsiębiorstw zatrudniających powyżej 9 pracowników. Tak wysoki odsetek firm wysyłający swoich pracowników na szkolenia wynika z faktu, iż przedsiębiorstwa zdają sobie sprawę z korzyści, jakie niosą ze sobą szkolenia pracownicze. Firmy coraz częściej wychodzą z założenia, że inwestowanie w swojego pracownika przyczyni się do dynamicznego wzrostu wydajności pracowników oraz poprawi pozycję przedsiębiorstwa na rynku.
Szkolenia pracowników stają się obecnie jednym z najważniejszych zadań firmy, gdyż mogą mieć wymierny skutek na „być albo nie być” przedsiębiorstwa. W szkoleniu i kursach pracowniczych coraz większa liczba menedżerów upatruje sposób na wyprzedzenie konkurencji.
Wraz z znaczącym wzrostem znaczenia Internetu w naszym kraju i szeroką gamą kursów i szkoleń dostępnych w Internecie można oczekiwać coraz większego zainteresowania ofertą szkoleń e-learningowych. Jest to niewątpliwie nowy trend, który dopiero co wchodzi na Polski rynek, jednak analitycy już wróżą mu powodzenie w Polsce.
Obecnie szkolenia i kursy e-learningowe należą do najnowocześniejszych form zdalnego kształcenia się. Użytkownicy tak zwanych platform e-learningowych doceniają ich możliwości dydaktyczne oraz wysoko cenią możliwości multimedialne, które uatrakcyjniają cały proces uczenia, czyniąc go bardziej interesującym. Coraz częściej przedsiębiorstwa korzystają ze tego typu szkoleń, gdyż tradycyjne formy doskonalenia kursów stały się po prostu nudne.
Najważniejszą korzyścią płynącą z używania systemu, zarówno dla uczestników szkoleń jak i instytucji korzystających z e-learningu, jest niski koszt prowadzenia pojedynczego szkolenia. Zajęcia on-line są o wiele tańsze od tradycyjnych i prostsze w organizacji. Wymagają od uczestników jedynie komputera i łącza internetowego oraz chęci do nauki.
Dla firm pragnących podnosić kwalifikację swoich pracowników poprzez szkolenia, a nieposiadających zbyt dużego kapitału zakładowego, szkolenia e-learningowe są doskonałym rozwiązaniem.
Zaletą e-learningu jest nie tylko jego niska cena, ale również często ruchomy czas nauki i wygoda pracowników firm, ułatwiona komunikacja między uczestnikami szkolenia, większe urozmaicenie nauki dzięki zastosowaniu multimediów i niewerbalnej prezentacji materiału. E-learning pozwala uczyć się we własnym tempie oraz zminimalizować strach i nieśmiałość, które mogłyby pojawić podczas tradycyjnej nauki na kursie. Użycie technik video umożliwia przyswajanie wiedzy za pomocą materiału audiowizualnego, który można zatrzymać i przewinąć w celu ponownego obejrzenia. W porównaniu ze standartowymi zajęciami na szkoleniach czy kursach, e-learning przynosi duże zyski organizacjom z rozproszonymi i ciągle zmieniającymi się pracownikami.