Ludzie w każdym miejscu pracy mówią o tak zwanym “team-buildingu” (czyli budowaniu zespołu), ale tylko nieliczni rzeczywiście rozumieją i wiedzą, jak zbudować profesjonalny i doświadczony zespół fachowców i jak podnieść jego efektywność.

Data dodania: 2012-08-29

Wyświetleń: 1979

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Przynależność do zepołu, w najszerszym tego słowa znaczeniu, to po prostu poczucie bycia częścią jakieś większej całości. Oczywiście, powinno to mieć wiele wspólnego z dobrym zrozumieniem misji firmy oraz wartości, jakie są dla niej istotne.

W środowisku zorientowanym na pracę zespołową, pracujesz na ogólny sukces całej organizacji. Wykonujesz obowiązki, uzupełniając się ze swoimi współpracownikami. Z drugiej jednak strony, zadania Ci powierzone są unikalne i masz świadomość tego, jak bardzo ważnym elementem układanki jesteś. Osiągasz swoje małe cale, dążąc do jednego lub kilku głównych, ku których zmierza praca całej korporacji.

Ludzie zazwyczaj mają problem z połączeniem indywidualnej pracy z realizowaniem celów na rzecz całego zespołu. Nie czują, kto tak naprawdę jest liderem i nie wiedzą, jak osiągnąć cel, który jest wspólny dla całej firmy przez ich własną, jednostkową pracę. Dlatego właśnie organizowane ad hoc szkolenia dla firm, seminaria i spotkania motywacyjne tak często kończą się porażką - z powodu braku zrozumienia podstaw pracy zespołowej.

A oto kilka zasad, których trzeba przestrzegać, by móc stworzyć dobry zespół pracowników:

Jasne określone oczekiwania.
Czy manager wystarczająco jasno przedstawił swoje wymagania i oczekiwane rezultaty? Czy pracownicy wiedzą, dlaczego wchodzą w skład tego, a nie innego zespołu? Czy każdy z członków teamu wie, jakie zadania ma wykonać i w jaki sposób przyczynią się one do realizacji wspólnego celu? Czy wszystkim znany jest termin zakończenia danego projektu?

Zaangażowanie.
Czy członkowie zespołu rzeczywiście chcą być jego częścią? Czy uważają misję firmy za odpowiednią i ważną? Czy są oni odpowiednio zmotywowani do realizacji wspólnych celów? Czy pracownicy uznają swoją pracę za wartościową zarówno dla firmy, jak i dla swoich własnych karier? Czy mają poczucie samorozwoju i są podekscytowani nowymi wyzwaniami?

Kompetencje.
Czy poszczególni pracownicy uważają swoich kolegów za wartościowych (pod względem kompetencji) członków zespołu? Czy uważają, że wiedza i umiejętności, którymi dysponują są wystarczające dla wykonywanych obowiązków? Czy są dostępne odpowiednie narzędzia, które pomogą im sprawniej wykonywać swoją pracę i osiągnąć cele?

To tylko niektóre z pytań, na które należy sobie odpowiedzieć, budując doskonale funkcjonujący zespól. Jedno pytanie pozostanie jednak aktualne przez cały okres jego pracy, a mianowicie: czy aby na pewno zespół ten nie mógłby działać lepiej?

Licencja: Creative Commons
0 Ocena