W wielu firmach dużo się dziś mówi o motywacji, ponieważ pracodawcy coraz częściej zauważają, że jest ona czynnikiem istotnie wpływającym na efektywność pracy i jej jakość. Warto więc zastanowić się, co tak właściwie wpływa na motywację. Poniżej przedstawiam kilka istotnych czynników.
Po pierwsze warto zwrócić uwagę na to, kto właściwie ma motywować pracowników? Czy manager sam jest naprawdę silnie zmotywowany, czy raczej chce ‘pogonić’ podwładnych, a samemu wcale nie pracować tak ciężko jak oni? Trzeba zrozumieć, że motywowanie innych trzeba zacząć od siebie. Nie można dać innym tego, czego samemu się nie ma. Więc proces pracy nad motywacją powinien być zaczynany od górnych partii hierarchii firmowej i wtedy iść stopniowo w dół.
Po drugie, warto się zastanowić nad tym, czy cele są wystarczająco jasno określone? Czasem jest tak, że pracownicy nie mają wcale problemu z motywacją, a wręcz przeciwnie – są pełni wewnętrznej energii. To managerowie mają problem z precyzyjnym wyznaczaniem i komunikowaniem celów swoim ludziom. W takim wypadku warto usiąść jeszcze raz i na spokojnie zastanowić się nad strategią firmy i wtedy jeszcze raz przedstawić cele pracownikom.
Kolejnym czynnikiem jest jakość komunikacji międzyludzkiej w firmie. Tam, gdzie jest ona niska, tam i motywacja spada. Na ogólną jakość komunikacji międzyludzkiej w firmie składają się takie składowe jak: asertywność, wzajemne słuchanie, nastawienie na rozwiązywanie problemów a nie na konflikty z innymi... Oczywiście one wszystkie łączą się ze sobą wzajemnie.
Ważnym aspektem jest również to, w jaki sposób osoba na kierowniczym stanowisku podchodzi do komunikowania spraw trudnych, udzielania feedbacku o jakości pracy podwładnych i udzielania krytyki. Czy potrafi oddzielić zachowanie od osoby, czy potrafi podejść twardo do problemu a miękko do osoby? Jeśli nie, to będzie to prawdopodobnie wpływać negatywnie na motywację pracowników.