Każdy z Nas niejednokrotnie doświadcza uczucia złości. Nie każdy jednak wie, co zrobić, aby to uczucie pojawiało się rzadziej.....

Data dodania: 2008-01-13

Wyświetleń: 6429

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Obecnie w kontaktach międzyludzkich coraz częściej występuje niekontrolowana złość i agresja i chociaż wśród specjalistów zajmujących się problemem złości, istnieją znaczne kontrowersje, to jednak są pewne punkty, co do których wszyscy są zgodni. Po pierwsze jest ona normalnym, naturalnym ludzkim uczuciem i mimo Naszych największych wysiłków, aby zmniejszyć jej wpływ na Nasze życie, wszyscy od czasu do czasu jej doświadczamy niezależnie od tego czy ją wyrażamy, czy też nie. Po drugie chroniczna złość stanowi poważne zagrożenie dla zdrowia i życia każdego człowieka. Gdy jej nie wyrażamy, to może urosnąć ona do wściekłości lub furii, prowadzących do agresji. Kiedy musimy ją wyrazić, powinniśmy nauczyć się robić to skutecznie, tak aby jej okazywanie służyło rozwiązywaniu problemów, a nie czystej zemście. Po trzecie możemy—a raczej powinniśmy nauczyć się rozpraszać złość zanim się nasili lub w ogóle pojawi. Poniżej przedstawiam kilka krótkich, ale konkretnych kroków, które mam nadzieję pomogą Wam opanować tę umiejętność.

1. Pamiętajcie, że to od Was zależy jak się czujecie, ponieważ to Wy odpowiadacie za swoje uczucia. Możecie wybrać swoje emocjonalne reakcje dzięki sposobowi, w jaki patrzycie na świat.
2. Poznajcie samych siebie, rozpoznajcie postawy, środowiska, wydarzenia i zachowania, które wywołują Waszą złość i w miarę możliwości unikajcie ich.
3. Poświęćcie trochę czasu na zbadanie roli, jaką w Waszym życiu odgrywa to uczucie.
4. Przyznajcie sami przed sobą, że wybuch złości nie zmieni drugiej osoby. Możecie jedynie zmienić samych siebie i swoje podejście do pewnych spraw.
5. Wykształćcie w sobie umiejętność relaksowania się i spróbujcie ją stosować, kiedy coś wywołuje Waszą złość.
6. Zwiększcie swoją empatię i pomyślcie nad tym, że druga osoba może mieć naprawdę zły dzień.
7. Na ile to możliwe, rozwiązujcie problemy, kiedy powstają i kiedy odczuwacie określone emocje- a nie po godzinach, dniach czy tygodniach „duszenia ich w sobie”
8. Zaniechajcie obwiniania innych za wszystko, co idzie źle w Waszym życiu.

Powyższe sposoby stanowią drogę, do rzadszego wpadania w złość. Niedługo przedstawię Wam 2 część artykułu, czyli kilka wskazówek dotyczących radzenia sobie z tym uczuciem, kiedy tylko się ono pojawi. Serdecznie zapraszam do zapoznania się z jej treścią.

Pozdrawiam Monika Szydziak
Licencja: Creative Commons
2 Ocena