Wyszukiwarka google swój sukces osiągnęła dzięki nowoczesnemu algorytmowi porządkowania stron. Dzięki niemu na głównych stronach pokazują się jedynie strony wartościowe o unikalnej treści i maksymalnie zbliżone do zadanej wyszukiwarce frazy. Algorytm posiada funkcję samouczącą, która sprawia, że działa ona na zasadzie „sztucznej inteligencji” z położeniem nacisku na słowo inteligencja.
Zasadniczą funkcją algorytmu jest także jej nieustanna zmienność okryta przy okazji całkowitą tajemnica. Nikt oprócz samych autorów algorytmów oraz szefostwa firmy nie wie, kiedy on się zmienia oraz na co aktualnie postawiony jest największy nacisk. Sprawia to, że osoby zajmujące się zawodowo pozycjonowaniem stron ciągle muszą się zmagać z jego nowymi funkcjami.
Ciągły wyścig z programistami algorytmu stworzył wśród osób pozycjonujących strony pewne przekonania a czasem mity dotyczące najbardziej efektywnych metod pozycjonowania stron.
Postanowiliśmy jednemu z tych mitów przyjrzeć się bliżej i przekonać się o jego faktycznej skuteczności.
Mit, który postanowiliśmy przetestować to skuteczność katalogowania w zależności od wskaźnika PR (page rank) katalogu. Katalogowanie polega na dopisywaniu krótkich notatek związanych tematycznie ze stroną do tysięcy katalogów, jakie istnieją na rynku. Celem takiego działania jest zdobycie linku prowadzącego do naszej strony. Istnieje przekonanie, że im wyższy PR katalogu to tym link posiada większą wartość.
Wiele osób pracujących przy pozycjonowaniu stron nie zwraca przy tym uwagi na tematykę katalogu uważając to za nieistotne. Postanowiliśmy, więc dodatkowo przekonać się czy tematyka katalogu ma wpływ na jakość linku. W tym celu postanowiliśmy zrobić małe doświadczenie.
Po pierwsze założyliśmy nowy katalog tematyczny na zupełnie nowej domenie kropka pl. Katalog ma w założeniach być tematycznym katalogiem stron numizmatycznych. Aby podnieść rangę katalogu dodaliśmy go do kilku ważnych katalogów powiązanych z dużymi portalami i czekaliśmy na efekty naszych działań. Pierwsze zaskoczenie nastąpiło już po około dwóch tygodniach. Nasza strona w specjalnym programie rejestrujących codziennie pozycję stron znalazła się na pierwszym miejscu na główną swoją frazę tj. „katalog stron numizmatycznych”. Wyszukiwarka bardzo szybko potrafiła zupełnie nową stronę, na nowej domenie umieścić na właściwej pozycji z wiodąca frazą.
Przeszliśmy więc do drugiej część eksperymentu. Wzięliśmy dwie strony sklepów numizmatycznych multi monety oraz e-dukat, znajdujących się na podobnych miejscach w wyszukiwarce na główne frazy dotyczące rynku numizmatyki, czyli:
Monety,
Numizmatyka
Numizmatyczny sklep internetowy
wpisać do dwóch katalogów. Pierwszym katalogiem był nasz testowy katalog tematyczny monety-abc.pl, który posiada PR=0. Drugim katalogiem był płatny katalog z PR=4. Każdą ze stron z unikalnym wpisem dodaliśmy do jednego z katalogów i identycznie podlinkowaliśmy, a następnie w specjalnym programie testowym czekaliśmy na efekty naszych działań.
Zgodnie z teorią katalog o wyższym PR powinien wyżej podskoczyć w wyszukiwarce natomiast nowy, słabo zindeksowany katalog powinien osiągnąć gorszy efekt.
Wbrew tym oczekiwaniom stało się jednak inaczej. Strona dodana do katalogu tematycznego związanego z numizmatyką, czyli powiązanego tematycznie z ogólną tematyką strony, podskoczyła, w wyszukiwarce na określone przez nas frazy od 8 do 10 miejsc. Strona dodana do katalogu o wysokim PR, ale nie związanego tematycznego podskoczyła jedynie na jedną frazę o 4 miejsca, a na dwie pozostałe po jednym miejscu. A w kolejnych dniach wróciła praktycznie do pozycji „wyjścia” w przeciwieństwie do strony wpisanej do katalogu tematycznego. Tam zwyżka miejsc była trwalsza.
Z powyższego można wyciągnąć wniosek, że nieprawdą jest, że siła linku zależy głównie od PR strony. Ważniejszym czynnikiem wydaje się być także tematyka katalogu, do którego wpisujemy strony. Jeśli jest on związany z ogólną tematyką naszej strony wpis będzie cenniejszy a efekt trwalszy. Kolejne eksperymenty dotyczące pozycjonowania w kolejnych artykułach.