Użytkownik zostaje postawiony przed przyjaznym i bardzo przejrzystym interfejsem. Zawiera szereg przydatnych opcji, np.: adres proxy, przez które chcemy się łączyć, limit wyników, państwo (region) Google. Po właściwym skonfigurowaniu przechodzimy do dodania zestawu badanych stron oraz słów kluczowych na jakie chcemy te strony pozycjonować.
Program wysyła zapytanie do wybranej witryny Google i zwraca nam wyniki w postaci pozycji jakie nasza strona zajmuje na podane przez nas słowa kluczowe. Przy ponownym wysłaniu zapytania program informuje nas, czy strona awansowała czy też została zdegradowana w wynikach Google. Program dodatkowo przechowuje skrócone statystyki dla każdej z witryn.
Tak to wygląda w teorii a praktyka niewiele od niej odbiega.
Zobrazuję to na przykładzie:
Pozycjonując stronę http://www.krakweb.pl dodaję ją do Google Monitora i ustawiam słowa kluczowe na pozycjonowanie Kraków, projektowanie stron Kraków i sprawdzam jakie są wyniki. Następnie dokonuję pewnych zmian w strukturze strony, czyli przeprowadzam tzw. optymalizację: dodaję stopkę, nagłówki h1…6, linki wewnętrzne oraz zewnętrzne, itp. Wszystkie te operacje powinny poprawić pozycję naszej strony, więc za pomocą Google Monitora możemy w łatwy sposób na bieżąco sprawdzać rezultaty.