Artykuł porusza kwestię wyceny usług związanych z pozycjonowaniem, wyjaśnia za co tak na prawdę płaci klient, dlaczego pozycjonowanie jest tak wartościowe i co determinuje jego koszty.

Data dodania: 2007-07-27

Wyświetleń: 4312

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Życie zawodowego pozycjonera nie jest, wbrew pozorom, wcale takie łatwe. Praca ta jest kompleksowa i wymaga znajomości mechanizmów rządzących Internetem oraz sporego doświadczenia. Pod terminem 'pozycjonowanie' kryje się tak mnóstwo skorelowanych ze sobą działań, o czym nie każdy wie. Wtajemniczeni nieco w temat znają z pewnością niektóre z podstawowych technik pozycjonowania, jednak w praktyce jest to tylko mała część prac, jakie trzeba wykonać, chcąc wypozycjonować stronę. Postaram się podać uzasadnienie cen panujących na rynku oraz korzyści jakie możemy odnieść zdając się na zawodowców.

Pozycjonowanie przykładowej strony może, w zależności od woli klienta, wynieść nawet 1000 zł miesięcznie lub więcej, przy czym podstawowym elementem wyceny jest określenie ilości oraz rodzaju fraz na jakie chcemy stronę wypozycjonować. Może się to wydawać dość wygórowaną ceną za taką usługę, ale należy pamiętać, że tak naprawdę pozycjonowanie to zestaw usług, których celem jest poprawienie naszej „widzialności" w wyszukiwarkach internetowych. Naturalnie podpisywana umowa między klientem a pozycjonerem jest określana na jakiś szczególny okres i określa także czas po jakim powinno być widać pierwsze wyniki.

Część ogólnej ceny dyktują także wydatki jakie musi ponieść pozycjoner podczas swojej pracy – na przykład podczas dodawania strony do płatnych katalogów. Nie jest to jednak podstawowy czynnik windujący cenę – głownie stanowi o tym czas jaki trzeba poświęcić temu zadaniu oraz doświadczenie danego pozycjonera.

Rodzaj oraz charakter strony, która jest przedmiotem całej operacji ma także kluczowe znacznie. Wiążę się z nią szereg zależności, które decydują jak trudne będzie jej wypozycjonwanie oraz, co się z tym wiąże, ile będzie wynosił koszt takiej usługi. Główne takie czynniki to przede wszystkim działania konkurencji na tym obszarze, ilość stron już wypozycjonowanych na daną frazę oraz ogólna ilość wyników jakie daje wyszukiwarka. Profesjonaliści wiedzą także, że kluczowa jest ilość istniejących stron, do których prowadzą linki z daną frazą w znaczniku anchor, ponieważ to one są bezpośrednią konkurencją w wynikach wyszukiwania.

W dobie coraz większej popularności kampanii reklamowych, pozycjoner musi także przeanalizować rynek na tym obszarze. W przypadku kampanii Google ad-words znaczenie odgrywa ilość zamieszczanych reklam promujących konkurencyjne strony na interesujące nas frazy kluczowe, oraz koszt jednego kliknięcia na te reklamy.

Dodatkowym utrudnieniem jest fakt, że rynek pozycjonowania szybko się zmienia, dynamicznie się rozwija. Wyszukiwarki wprowadzają ciągle modyfikacje w swoich silnikach, przez co trzeba kontrolować rynek i być elastycznym, aby pozycjonowane strony nie traciły wysokich miejsc w wynikach.

Zawodowcy w tej dziedzinie są zgodni co do jednego – praca profesjonalnego pozycjonera wymaga od niego posiadania własnego zaplecza, czyli specjalnych serwisów internetowych mogących przechowywać znaczne ilości linków do pozycjonowanych stron. Zaplecza takie są skonstruowane w specyficzny sposób, posiadają unikalną strukturę linków, co sprawia, że są one wysoko cenione przez wyszukiwarki, a co za tym idzie strony do nich dodawane również będą się cieszyć większym powodzeniem. W praktyce zaplecza są konstruowane w postaci katalogów stron, blogów internetowych, serwisów publikujących artykuły tematyczne. Wartościowe zaplecze powinno też posiadać wysoki wskaźnik PageRank – jest to specjalny czynnik, według którego wartość danego tekstu, strony jest określana poprzez ilość tekstów do niego linkujących. Oczywiście jakość tychże również nie jest bez znaczenia. Z tego względu koszt pozycjonowanie pojedynczej strony jest dyktowany trudem włożonym przez pozycjonera w budowę, administrację oraz utrzymanie całego zaplecza – musi być ono często aktualizowane, muszą pojawiać się w nim nowe linki.

Kolejnym zadaniem, z jakim pozycjoner musi się zmierzyć jest optymalizacja strony. Składa się ona z szeregu czynności, po których prawidłowym wykonaniu strona staje się przyjaźniejsza dla przeglądarek, przez co są one w stanie wyżej ją umieścić w swoich wynikach. W Internecie istnieje wiele opracowań i porad traktujących o poprawnej optymalizacji strony, jednak jest to czynność wymagająca doświadczenia oraz, niekiedy, poważnych nakładów czasowych. W naturalny sposób podnosi to sumaryczny koszt całej usługi. Pozycjoner musi przeniknąć do kodu strony i wnikliwie go analizować, wychwytując szczegóły, które z punktu widzenia wyszukiwarki są istotne. Strony charakteryzują się różnym stopniem złożoności, są konstruowane na odmiennych systemach zarządzania treścią (CMS). Możliwe jest, że stosowany na stronie system nie umożliwia optymalizacji, w związku z czym może okazać się konieczne wdrożenie nowego systemu (na przykład ICEportal 2), który posiada funkcje ułatwiające pozycjonowanie. Naturalnie wielkość całego serwisu i stopień złożoności oraz ilości podstron także mają duży wpływ na wycenę.

Reszta ceny jest leży już po stronie samego pozycjonera i on określa, jakie nakłady są konieczne do pozycjonowania danej strony. Musi on ustalić, ile osób będzie pracować nad zleceniem, jakich będą używali narzędzi – aplikacji biurowych, oprogramowania do tworzenia oraz edycji stron www, programów monitorujących pozycję stron w wyszukiwarkach, oraz od tego czy będą one darmowe czy komercyjne.
Licencja: Creative Commons