U ludzi istnieje skłonność do pożądania tego, co jest niedostępne. Im większy poziom niedostępności, tym większe pożądanie i pragnienie posiadania. Ta prosta reguła psychologiczna jest oczywiście z powodzeniem wykorzystywana w reklamie. Ty również możesz ją wykorzystać we własnej firmie.

Data dodania: 2012-02-07

Wyświetleń: 1334

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 4

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

4 Ocena

Licencja: Creative Commons

Jak stworzyć niedostępność ? Bardzo prosto. Ogranicz ilość lub czas. Ograniczenie ilościowe może występować w połączeniu z ograniczeniem czasowym lub mogą one występować zupełnie niezależnie od siebie. Przykładem ograniczenia ilościowego jest np. „zostały już ostatnie egzemplarze”, „resztki kolekcji/serii”, „tylko dla pierwszych 10 osób”, „do wyczerpania zapasów” czy po prostu „ilość produktów ograniczona”.

Przykładem ograniczenia czasowego jest np. „promocja ważna tylko do 31.07” czy „promocja ważna tylko przez 2 dni” np. słynne „dni bez VATu” w marketach z elektroniką. Bardzo ważnym elementem ograniczenia czasowego jest konsekwencja. Jeśli zapowiadasz, że obniżone ceny są tylko do niedzieli, to musisz je podnieść od poniedziałku.

Wprowadzając ograniczenie ilościowe dajesz do zrozumienia potencjalnemu klientowi, że musi się spieszyć z zakupem, ponieważ tego co sprzedajesz nie wystarczy dla wszystkich. Możesz też po prostu postanowić, że w obniżonej cenie sprzedasz np. tylko 30 sztuk. W tym przypadku ograniczenie ilości jest narzucone przez Ciebie i nie wynika z ilości posiadanych produktów.

Ograniczenie ilościowe nie musi wiązać się z obniżeniem ceny. Możesz wręcz zapowiedzieć podwyższenie ceny podając konkretny określony termin. Z reguły im krótszy termin, tym lepsze efekty. Możesz pójść jeszcze dalej i wprowadzić ograniczenie czasowe, po którym Twój produkt w ogóle nie będzie dostępny w sprzedaży (zazwyczaj przez bliżej nieokreślony czas).

Stosując technikę ograniczenia ilościowego lub czasowego pamiętaj również, że zagrożenie potencjalną stratą ma większe znaczenie niż potencjalny zysk. Powinieneś więc pokazywać potencjalnym klientom ile stracą jeśli nie skorzystają z Twojej oferty, a nie ile zyskają jeśli skorzystają.

Jak pokazują realia ograniczenie ilościowe i czasowe działa. Dowodem na to są tłumy szturmujące nowo otwierane hipermarkety, kiedy to właśnie w dniu otwarcia (ograniczony czas) można kupić taniej produkty dostępne w ograniczonej ilości. Ograniczenie i związane z tym poczucie pilności motywuje potencjalnych klientów do natychmiastowego działania. Często jest po prostu ciężko nie skorzystać z bezpowrotnie przemijającej okazji.

Licencja: Creative Commons
4 Ocena