Czy szukamy stałego partnera finansowego mogącego pomóc w administrowaniu należnościami ze sprzedaży towarów lub usług na eksport? Jak szybkie finansowanie jest nam potrzebne? Czy nasza firma ma nadal płynność finansową? A może planujemy nowe inwestycje i szybki przepływ gotówki jest nam niezbędny?
Innymi słowy zanim zdecydujemy się na dostawcę usługi faktoringu precyzyjnie zdefiniujmy potrzeby naszej firmy i jakie koszty takiej usługi jesteśmy gotowi zaakceptować.
Jeżeli potrzebujemy szybkiego finansowania i mamy duże zaufanie do naszych stałych odbiorców to wystarczy skupić się na kosztach faktoringu z regresem oraz limitami dla naszych stałych odbiorców.
Jeżeli jednak chcemy obarczyć faktora dodatkowymi usługami, takimi jak administrowanie należnościami, przejęcie ryzyka handlu z nieznanym dotychczas odbiorcą krajowym lub zagranicznym musimy poznać szczegółowo strukturę kosztów związanych z usługą faktoringu i ich zakres, ponieważ będzie nam potrzebny faktoring bez regresu.
Pamiętajmy także o tym, że faktor postawi nam również pewne warunki.
Istotne mogą okazać się aspekty związane z maksymalnymi akceptowanymi terminami płatności, obrotami naszej firmy, kwotami minimalnymi przyjmowanych do wykupu faktur, konsekwencjami opóźnień w spłatach, krokami podejmowanymi przez faktora w celu wyegzekwowania zapłaty od nierzetelnych kontrahentów. Wszystkie te zagadnienia powinny znaleźć się na umowie z faktorem, po to by nasza współpraca była długotrwała i owocna dla wszystkich zainteresowanych.
W faktoringu niezwykle ważny dla naszej firmy będzie limit finansowania, czyli kwota, jaką faktor zechce przeznaczyć na finansowanie przedsiębiorstwa oraz limity odbiorców oraz limit koncentracji. Musimy również zwrócić uwagę na to, jaka jest procentowa wartość finansowanych wierzytelności. Może to być nawet 100% - oczywiście minus prowizja, ale najczęściej natychmiast wypłacana jest, w formie zaliczki, równowartość 80% faktury brutto, gdyż faktor zatrzymuje sobie tak zwaną kaucję gwarancyjną, którą wypłaci dopiero po spłacie należności za fakturę przez kontrahenta. Warto zdać sobie sprawę z tego, że owe 80 % wypłacane natychmiast stanowi kwotę zazwyczaj wyższą od wartości netto naszej sprzedaży. Taka, więc sytuacja nie wpływa źle na kondycję finansową naszej firmy, a wręcz przeciwnie zdecydowanie podnosi płynność finansową przedsiębiorstwa.
Przy wyborze faktora dla naszej firmy trzeba także przeanalizować sposób naliczania przez niego kosztów. Nie można porównywać samej stawki prowizyjnej, ponieważ jest to za mało by ocenić rzeczywiste koszty. Przed podpisaniem umowy dowiedzmy się czy prowizja naliczana jest od faktury brutto, czy od kwoty rzeczywistego finansowania, a może w bardziej złożony sposób.
Najlepiej, kiedy każda oferta przygotowana jest indywidualnie po wnikliwej analizie naszych potrzeb. Dzięki takim standardom skorzystamy z rozwiązań najlepszych, indywidualnie dostosowanych do specyfiki naszego biznesu.
Faktoring jest jeszcze mało znaną usługą na polskim rynku i wielu przedsiębiorców ma problem z wyliczeniem całkowitego kosztu i porównaniem ofert innych faktorów. Dlatego niezwykle istotne jest by podejście do klienta przez faktora było na tyle elastyczne i aby oferta faktoringu oraz struktura opłat była tak opracowana, byśmy mogli bez zorientować się z jakimi opłatami musimy się liczyć.