Rosnące zainteresowanie usługowym prowadzeniem ksiąg rachunkowych to obecnie obecnie bardzo popularne zjawisko. Jakie dokumenty należy przedłożyć i jakich obowiązków należy dopełnić aby uzyskać prawo do prowadzenia biura księgowego?
Podstawowym dokumentem potwierdzającym kwalifikacje przyszłego właściciela biura jest koncesja nadana przez Ministerstwo Finansów. Certyfikat ten uzyskuje się poprzez udokumentowanie odpowiedniego wykształcenia – mogą to być studia magisterskie o kierunku rachunkowość albo studia magisterskie o kierunku innym niż rachunkowość jednak w drugim przypadku wymagane są również ukończone studia podyplomowe o kierunku rachunkowość . Niezależnie od kierunkowego wykształcenia, wymagane jest również odpowiednie doświadczenie a więc trzy lata praktyki na stanowisku księgowym. Innym rozwiązaniem dla osób pragnących otworzyć biuro rachunkowe jest egzamin państwowy złożony z wynikiem pozytywnym, poparty dodatkowo dwuletnią praktyką w zawodzie.
Poza zdobyciem certyfikatu księgowego wymagane są również inne uprawnienia. Polisa ubezpieczeniowa OC jest obowiązkowa dla biur rachunkowych. Choć jest to obowiązkowy koszt, sprawia jednocześnie, że Klienci posiadają komfort bezpieczeństwa.
Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych w formie biura rachunkowego to przede wszystkim certyfikat i ubezpieczenie.Przyszły księgowy powinien jednak spełnić masę innych, obowiązków np. prawidłowe zabezpieczenie i przechowywanie dokumentacji księgowych lub aktualna licencja na oprogramowanie używane do księgowania. Konieczne będzie również odpowiednie wyposażenie biura tj. komputery, drukarki, faksy.
Działalność w branży księgowej wymaga również od właściciela biura nieustannego monitorowania bieżących przepisów podatkowych. Z pomocą przychodzą wydawnictwa prasowe specjalizujące się w tematyce podatkowej i finansowej. Dobrym źródłem informacji jest również internet.