Przede wszystkim dobry barman to taki, który sprawnie posługuje się narzędziami potrzebnymi w pracy. Jeżeli trzyma szejkera nad zlewem, tak na wszelki wypadek, lub nie potrafi złapać szczypcami kawałków lodu, lub co najgorsze – w ogóle ich nie używa i nakłada składniki palcami – to znaczy, że do profesjonalizmu jeszcze mu daleko. Podczas przygotowywania drinków, barman nie może odwracać się plecami do klienta, a rzeczą absolutnie niedopuszczalną jest wychodzenie w tym czasie na zaplecze. Wtedy u osoby obsługiwanej mogą pojawić się podejrzenia, słuszne bądź nie, które nie powinny mieć miejsca.
Najlepsi barmani mogą pochwalić się swoimi umiejętnościami podczas pokazów barmańskich, kiedy to w bardzo efektowny sposób przygotowują wyszukane drinki, częstokroć na bazie własnej, oryginalnej receptury. I to jest jeszcze jedna cecha profesjonalisty – nie korzysta tylko z gotowych przepisów na drinki alkoholowe, ale tworzy także zupełnie innowacyjne połączenia smaków odpowiadające indywidualnym potrzebom klientów. Niektórzy z nich nie piją alkoholu, dlatego każdy szanujący się barman musi znać kilka sposobów na zrobienie pysznych koktajli owocowych. Liczy się nie tylko zawartość szklaneczki, ale także jej wygląd. Estetyka i finezja, z jaką podawany jest drink zależy od umiejętności, zręczności i dobrego gustu barmana. Jednak wszystkie te skomplikowane zabiegi tworzenia małego dzieła sztuki nie mogą zajmować więcej niż kilka minut.
Barman to nie tylko „robot” do sporządzania jakichś mikstur. Musi także prezentować wysoką kulturę osobistą i dostosować swój wygląd do miejsca, w którym pracuje. Nie może pozwolić sobie na ubranie zwykłego T-shirtu i przetartych jeansów, jeśli ma obsługiwać gości w restauracji luksusowego hotelu. Coraz modniejsze stało się zapraszanie barmanów na przyjęcia weselne – w takim miejscu wymagania są szczególnie wysokie. Jak do każdego zawodu trzeba mieć odpowiednie predyspozycje. Ktoś, kto stoi za barem często staje się powiernikiem zwierzeń i słuchaczem niczym psychoterapeuta. Alkohol sprawia, że ludzie staja się znacznie bardziej otwarci i dają upust swoim żalom. Barman musi cierpliwie nadstawiać ucha i nie krytykować, nie wyśmiewać klientów. Dobry barman odnosi się z szacunkiem do każdego i nie daje po sobie poznać, że ma zły humor lub jest niezadowolony z wysokości napiwków.