Pamiętaj. Jeśli wiesz, jakie wrażenie robisz, możesz to zawsze wykorzystać.
Dokładnie mówiąc, jeśli masz świadomość, że jesteś odbierany jako osoba konkretna i stanowcza możesz wykorzystywać to jako karta przetargowa w przyszłej rozmowie o pracę lub w rozmowach z potencjalnymi klientami. Pracodawcy raczej wolą osoby, które są konkretne. Oczywiście wszystko zależy od pracodawcy i charakteru stanowiska.
Jeśli zaś robisz wrażenie osoby, która jest niezdecydowana bardzo łatwo możesz te informację użyć w negocjacjach. Na przykład to, że się wahasz i nie decydujesz na daną ofertę – wypływa przecież z Twojego charakteru, prawda? A przynajmniej tak się może wydawać tej drugiej stronie.
Dlatego już przez samo zyskanie świadomości, możemy zwiększyć swoją skuteczność.
Nowe umiejętności
Jeśli zaś chcemy coś zmienić w odbiorze swojej osoby, musimy określić, co jest cechą, która utrudnia wzbicie się jeszcze wyżej.
Z mojego doświadczenia wynika, że jest to najczęściej:
- wrażenie osoby niedostępnej
- zbyt mało pewnej siebie
- nie potrafiącej wyrażać niektórych emocji (np.: złości, radości)
- wywołującej nieświadomie konflikty
Spotykam się także z chęcią doskonalenia swoich podstawowych umiejętności, tak by jeszcze więcej zyskiwać w swojej pracy zawodowej. Są to:
- wystąpienia publiczne
- podstawy retoryki, czyli sztuki prowadzenia sporów lub prowadzenia swobodnej konwersacji
- większa swoboda w poznawaniu nowych osób
Różne, więc są cele, do których się dąży ważne jest by określić te najsłabsze ogniwo i je wzmocnić.
Możliwość dostosowania się do konkretnej sytuacji
Mając świadomość swojej osoby, łatwiej będzie się dostosować do innych. Dlaczego jest to aż tak ważne?
Tu funkcjonuje prosta zasada.
- Lubimy ludzi, którzy są podobni do nas.
Nie znaczy to, że mamy stać się zupełnie inni, lub grać kogoś innego. Pracując nad tym zagadnieniami najważniejsze jest to byśmy byli zgodni sami ze sobą. Jeśli zaczniemy się poruszać w obszarze, w którym czujemy się źle z pewnością będzie to o wiele mniej skuteczne. Dlatego warto rozpoznać obszary, w których możemy stać się podobni do drugiego człowieka.
Są to najczęściej:
- te same tematy (dzieci, zwierzęta, pasje) – podobne tematy bardzo zbliżają
- podobny styl ubierania i zachowania
- wspólne miejsca lub podobne doświadczenia
Dzięki dokładniej analizie, będzie nam łatwiej nie tylko rozmawiać z partnerami handlowymi lub podwładnymi, ale także, używać tego w życiu prywatnym.
Umiejętność patrzenia na ważne cech
Jak bardzo ważna jest umiejętność dostrzegania szczegółów chyba nie muszę pisać.
Jeśli nauczymy się słyszeć oznaki niepewności, widzieć sygnały kłamstwa lub rozpoznawać gesty, które nie mają większego znaczenia – będziemy zwycięzcami. Będziemy wiedzieli więcej niż druga strona.
Dlatego pamiętaj, że wszystko widać tylko trzeba wiedzieć gdzie patrzeć.
Techniki dystansu
Świat nie jest taki, jaki jest naprawdę, ale taki jakim my go postrzegamy.
Nasze lęki i obawy, lubienie bądź nie lubienie kogoś – bez jakiś konkretnych przyczyn – jest tylko projekcją naszej podświadomości. Jeśli nauczymy się nad nią panować, osiągniemy sukces.
Jednym z częstszych problemów, które się pojawiają w mojej pracy to osoby, które z jakiś powodów nie lubią jednego bądź kilku współpracowników. (Jeśli jest to tylko jedna bądź dwie osoby, wszystko jest dobrze, niepokojące jest to wtedy, gdy nie może się dogadać z całym zespołem, wtedy pracuje się zupełnie innymi technikami.)
Można sobie z tym poradzić, wyobrażając daną osobę (tej, której nie lubimy) jako małe dziecko, które właśnie dostało kaszkę, ma swój śliniaczek i wydaje nieartykułowane dźwięki.
Wykonując te ćwiczenie dwu lub trzykrotnie okaże się, że niechęć do niej może faktycznie opaść. Zaczniemy podchodzić do niej w sposób bardziej wyrozumiały. Zmienimy nasz sposób postrzegania świata i przez to inni też zaczną nas inaczej odbierać.
Pamiętaj jednak. Do każdego człowieka, dobierana jest właściwa metoda i dlatego nie zawsze w każdym przypadku, dana metoda będzie skutkowała. O różnych metodach możesz przeczytać na blogu http://www.bordman.pl/blog/
Być w zgodzie ze sobą
Najważniejszym powodem w PR personality jest być w zgodzie ze sobą.
Nie pomoże ćwiczenie sposobów właściwej komunikacji, jeśli wewnątrz będziemy sądzili, że to, co robimy jest niewłaściwe. Przypomnij sobie zasadę, że zawsze widać nasze myśli. Ludzie widzą je na poziomie nieświadomym, dlatego nie zawsze są w stanie określić, dlaczego czują jakąś niepewność a ona często bierze się z nas samych, naszych przekonań, przeświadczeń i myśli.
Jeśli zaś będziesz żył w zgodzie z samym sobą, będziesz skuteczniejszy.