Istotny wpływ na rozwój muzyczny ma rodzaj muzyki słuchanej przez dziecko. Będzie miał on inny przebieg w przypadku, gdy dziecko słyszy łagodny śpiew matki oraz muzykę artystyczną i inny, gdy z każdej strony będzie bombardowane głośną muzyką mechaniczną. Należy o tym pamiętać, albowiem zabarwienie emocjonalne odbieranej muzyki ma silne oddziaływanie na umysł oraz przeżycia estetyczne i poznawcze. Działa także na procesy fizjologiczne – funkcje wegetatywne i motoryczne, pobudza lub nie do działania i do skupienia uwagi.
Radość z ruchu w takt muzyki
Muzyka dociera do człowieka bez większego wysiłku intelektualnego z jego strony. Potwierdza to obserwacja dzieci, które żywo reagują na muzykę, chętnie biorą udział w zajęciach muzyczno-ruchowych. Rytm muzyki skłania je do działania. Często bez wyraźnych poleceń przytupują, klaszczą, wymachują rękami, kołyszą się… Łącząc taniec z muzyką, czerpią wiele przyjemności i radości z ruchu w takt muzyki.
Gwarki
Uczęszczający na zajęcia uczniowie klas I-III tworzą zespół wokalno-taneczny pod nazwą „Gwarki”. Głównym celem powstania koła wokalno-tanecznego było umożliwienie naszym podopiecznym wszechstronnego rozwoju kondycyjno-koordynacyjnego, rozwijanie wrażliwości muzycznej, zamiłowania do zespołowego tańczenia i śpiewania, wyobraźni i zdolności muzycznych oraz wzbogacanie życia kulturalnego naszej szkoły i środowiska lokalnego przez występy na uroczystościach i imprezach okolicznościowych.
(...)
Podczas zajęć staramy się łączyć elementy muzyki ze śpiewem, tańcem, słowem i kolorem. Wykorzystujemy muzykę i tańce różnych regionów naszego kraju i świata w formie dostępnej dla dzieci w tej grupie wiekowej. Największy jednak nacisk kładziemy na tańce i śpiewy regionalne Górnego Śląska. Występy taneczne uatrakcyjniają regionalne stroje.
Wprowadzenie w świat muzyki i tańca
Prowadzenie zespołu tanecznego jest naszą pasją. Sama interesuję się muzyką i tańcem. Gromadzę nagrania muzyczne, opracowania układów tanecznych przydatne podczas zajęć i występów. Fascynacje swoje przekazuję dzieciom. W czasie prowadzenia zajęć obserwuję ich zaangażowanie i radość. Największą satysfakcję daje mi zadowolenie dzieci po występie nagradzanym brawami oraz duma i poczucie własnej wartości.
Pożytecznie wypełniać wolny czas
Prowadzenie koła wokalno-tanecznego daje opiekunom zespołu satysfakcję, gdyż mamy możliwość wykorzystania własnych wiadomości, umiejętności, pomysłów i doświadczeń. Uważam również, że zyskuje na tym nasza szkoła. Uczniowie mogą rozwijać swoje zainteresowania na zajęciach pozalekcyjnych, brać udział w uroczystościach na terenie szkoły i miasta, występować w konkursach i pożytecznie wypełnić swój wolny czas. Na pewno wiedza i umiejętności zdobyte podczas tych zajęć zaprocentują w przyszłości. Wychowamy ludzi wrażliwych na ten rodzaj sztuki.
„Znaczenie muzyki i tańca w życiu dziecka”, I.Franc
„Życie Szkoły”, 1/2009
Polska historia jest pełna obrazów szlachetnych walk, literackich arcydzieł i odważnych czynów. Często skupiamy się na heroicznych bitwach i osiągnięciach literackich, zapominając o innych, bardziej subtelnych formach wyrażania tożsamości narodowej. Jedną z tych dziedzin jest produkcja instrumentów muzycznych – sztuka, która przez wieki była nie tylko wyrazem polskiej kreatywności, ale również dowodem, że Polacy byli narodem pełnym talentu, innowacji i zdolności do tworzenia piękna w świecie.