Choć firma Google już dawno stwierdziła, że katalogi stron (tzw. qlweby) nie mają większego wpływu na reklamę internetową stron i co za tym idzie, pozycje strony w wynikach wyszukiwania Google, to dobrzy webmasterzy wciąż używają mocnych katalogów stron, by poprawić pozycję serwisów w wyszukiwarce Google, Bing czy wp.pl oraz onet.pl.
Czym są mocne katalogi stron?
Przede wszystkim, miejmy jasność, ze dobre i mocne katalogi stron tworzone są dla użytkowników internetu, a nie dla robota Google, który ustala pozycję w wyszukiwarce. Mocny katalog powinien zatem stanowić wartość dla użytkownika internetu i sprawiać, że będzie on odwiedzał katalog z własnej woli w poszukiwaniu cennych informacji o ciekawych witrynach internetowych.
Zatem autorzy mocnych katalogów stron powinni dbać o wartość merytoryczną swoich serwisów i dodawać do nich tylko i wyłącznie strony o dużej wartości dla czytelników. Pozycjonerzy, którzy chcą poprawić pozycję słabej strony w internecie i zareklamować ją za darmo, często korzystają z katalogów, które mają wysoki PR. PR (czyli Page Rank) to określenie używane przez Google, stanowiące dziesięciostopniową skalę, pozwalające na określenie wartości merytorycznej witryny.
Im większy wskaźnik PR, tym wartościowsza witryna dla użytkownika.
Mocne katalogi w polskim internecie.
Do najmocniejszych katalogów w polsce należą oczywiście te, sygnowane adresami wielkich portali. Katalogi te, dzięki reklamie swojego portalu-matki mają możliwość dotarcia do bardzo dużej liczby internautów. Jest także kilka innych katalogów, które pozwalają zupełnie za darmo zareklamować się w internecie. Dodając swoją stronę do jednego z tych katalogów (i uzupełniając wpis o pełny i stylistyczny opis strony) możemy liczyć na wyższe pokazywanie się naszej witryny w wynikach Google.