Samo ukończenie kursu na wózki widłowe nie wystarczy do bezpiecznej i efektywnej pracy. Dobrze jest przeszkolić pracownika dodatkowo ze sprzętu, na którym będzie pracować.

Data dodania: 2011-02-24

Wyświetleń: 3879

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Nie ma dokładnych statystyk, jak często dochodzi do wypadków podczas pracy na wózkach widłowych. Zgłaszane są tylko te najbardziej drastyczne, jak kalectwo czy śmierć.

Możemy wyróżnić się dwie grupy zagrożeń. Jedne wynikają z układu napędowego a drugie z układu nośnego.

Przede wszystkim wózek widłowy musi być w pełni sterowny. Chodzi o proste funkcje, jak hamowanie i prędkość wózka widłowego. Obecne rozwiązania pozwalają na montaż automatycznych reduktorów prędkości, układów hamulcowych wrażliwych na ciężar wózka, czy też zabezpieczenia przed gwałtownymi skrętami. Nie każdy jednak producent stosuje takie urządzenia w standardzie, gdyż to zależy także od przeznaczenia wózka.

Równie ważnym elementem jest udźwig, co wiąże się ze statecznością pojazdu. Dodatkowe systemy zabezpieczają przed wywróceniem pojazdu podczas przewożenia ładunku oraz uniemożliwiają jazdę z podniesionymi widłami, na których znajduje się ładunek. Ważne jest to zwłaszcza przy urządzeniach dobieranych do magazynów wysokiego składowania. W niektóre wózki widłowe mają zamontowane nawet kamery, które dają podgląd na widły, po to aby posiadać stałą kontrolę nawet w najtrudniejszych warunkach pracy.

Coraz częściej na wyposażeniu znajdują się również urządzenia do automatycznej preselekcji wysokości, gdzie operator, programując odpowiednie wysokości półek magazynowych, nie musi za każdym razem celować w półkę, co oczywiście ułatwia mu pracę, przyspiesza operacje magazynowe, a przede wszystkim zwiększa bezpieczeństwo pracy.

Istotna jest również wygoda i komfort pracy samego operatora wózka widłowego. Kabiny nowoczesnych modeli widlaków nierzadko przypominają luksusowe pojazdy.

Zagrożenia które wynikają z eksploatacji wózków widłowych:

1) przygniecenie lub uderzenie wózkiem,

2) utrata stateczności wózka i jego przewrócenie się,

3) upadek ładunku w wyniku złego ułożenia lub przeładowania wózka,

4) wypadki w czasie ruchu wózka spowodowane awarią układu kierowniczego lub układu hamulcowego,

5) błędem operatora,

6) brakiem osłon na koła,

7) wpływ niewygodnej pozycji operatora na jego zdolność psychomotoryczną w czasie jazdy wózkiem lub jego nadmierny wysiłek (niewłaściwa ergonomia kończyn wpływająca na zmęczenie lub sterowanie).

Ergonomia jest również ważna

Ergonomiczna kabina wózka widłowego to taka, która doskonale współgra z resztą urządzenia, daje poczucie komfortu pracy operatorowi, zapewniając pełną widoczność oraz pełną kontrolę nad urządzeniem. Słaba widoczność jest główną przyczyną wypadków z udziałem wózków widłowych. W związku z tym, iż praca wózka polega zarówno na jeździe do przodu (średnio 60 proc.), jak i do tyłu (średnio 40 proc.), pojawiły się rozwiązania umożliwiające pracę w obu przypadkach - zwrotne kabiny albo fotele zwrotne wraz z panelem sterowania. Jest to bardzo ważna funkcja urządzenia. Operator wózka widłowego, który nie posiada takiej możliwości, szybciej się męczy dokonując akrobatycznych zwrotów tylko swoją osobą. Po kilku godzinach pracy w takich warunkach zdolność percepcji pracownika zmniejsza się do minimum, a to grozi wypadkiem.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena