1) czytanie jest procesem złożonym i dynamicznym na jego proces składają się zjawiska fizyczne, fizjologiczne i psychologiczne
2) czytanie jest umiejętnością rozszyfrowania kodu graficznego, aby dziecko mogło czytać musi poznać poszczególne znaki języka polskiego, czyli litery. A istotą umiejętności czytania jest zdolność dziecka do tłumaczenia albo rozszyfrowywania określonych znaków języka polskiego
3) czytanie stanowi swoistą złożoną operację myślową i wymaga jednoczesnego przeprowadzenia następujących czynności:
a) całościowego dostrzegania kształtu graficznego wyrazu: skojarzenia go z dźwiękowym odpowiednikiem, brzmieniem wyrazu
b) skonstruowania z poszczególnych słów tekstu treści jako sensownej całości.
Jednak każda z tych definicji stanowi zaledwie cześć procesu. Według Tony Buzana czytanie jest siedmioczęściowym procesem, składającym się z następujących etapów:
Rozpoznawanie
Czytelnik rozpoznaje alfabet. Etap ten zachodzi natychmiast przed rozpoczęciem fizycznej czynności czytania.
Asymilacja
Proces fizyczny, w trakcie którego światło odbija się od zapisanego słowa, jest przechwytywane przez oko, a następnie, przez nerw wzrokowy, przesyłane do mózgu.
Integracja wewnętrzna
Odpowiednik zrozumienia podstawowego, odnoszący się do łączenia wszystkich odczytywanych aktualnie informacji z innymi, poznanymi wcześniej.
Integracja zewnętrzna
Proces, w trakcie którego czytelnik łączy całą swoją dotychczasową wiedzę z tym, co aktualnie czyta; tworzy odpowiednie powiązania, analizuje, krytykuje, ocenia, wybiera i odrzuca uzyskane wiadomości.
Przechowywanie
Informacje są „składowane” w mózgu. Dostęp do nich może być jednak utrudniony, czego można łatwo doświadczyć np. na egzaminie. Tak więc samo składowanie nie wystarczy, musi mu towarzyszyć gotowość i trwałość pamięci.
Gotowość i trwałość pamięci
Umiejętność wydobycia z pamięci tego, co jest nam potrzebne i – co ważne – wtedy, kiedy nam na tym zależy.
Komunikowanie się
Spożytkowanie zdobytej informacji w formie mówionej, pisanej czy też artystycznej. Duże znaczenie ma tutaj także myślenie, często lekceważona cecha ludzkiego umysłu.
Podsumowując efektywnym czytelnikiem jesteś wtedy, gdy opanujesz umiejętności rozpoznania druku, przyswajania, rozumienia, przechowywania, przywoływania informacji i komunikowanie się. Opanowanie tych umiejętności pozwoli czytelnikowi rozwiązać najpowszechniejsze problemy związane z czytaniem i nauką.
Nasz mózg jest genialny, jego pracę możemy porównać do pracy silnika samochodowego. Auto na jedynce może tylko ruszyć, jeśli chcemy aby nasza jazda była ekonomiczna zmieniamy bieg na czwórkę. To samo dzieje się z naszym umysłem. Tradycyjnie nasz mózg pracuje na ,,jedynce ” tzn. słabo czytamy, nasze zrozumienie i zapamiętanie jest też słabe. Jeśli przy pomocy prostych ćwiczeń zaczniemy stymulować nasz umysł, wtedy odwdzięczy się na zaskakującymi efektami. Bez problemu zacznie pracować na ,, czwartym biegu’’. Przyśpieszymy czytanie, wzrośnie stopień zrozumienia i zapamiętania. Czytanie i nauka staną się przyjemne i efektywne. Tylko od nas zależy czy chcemy zasiąść za kierownicą malucha czy prowadzić z dumą Porsche.