Historia
Pierwszy supermarket internetowy, wg tygodnika Time, otworzony został w 1997 r. w Polsce przez firmę ToTu z Poznania.
Nowa Ekonomia
Handel w Internecie rozwija się w błyskawicznym tempie. Podstawy do jego narodzin stworzyła powszechna komputeryzacja oraz tani dostęp do Internetu w Stanach Zjednoczonych. W 1996 roku obroty firm prowadzących działalność w Sieci wyniosły 800 mln. USD, w roku 1997 dziesięciokrotnie więcej - 8 mld. USD by w 1999 roku sięgnąć poziomu 18 mld USD (źródło: Forrester Research).
Elektroniczny handel tworzy tzw. Nową Ekonomię - gospodarkę, w której nie istnieją granice państwowe. Amerykańscy analitycy powszechnie uważają, że nowa ekonomia stanie się motorem stałego, szybkiego wzrostu gospodarczego w najbliższej dekadzie. Jednakże trzeba zauważyć, iż problem badawczy może dotyczyć także formy zarządzania przez Internet. Wydawania poleceń/przekazów. Nowa ekonomia może zostać nauką o szerszym, głębszym i bardziej sprecyzowanym charakterze badawczym zachowań konsumentów, państw czy przedsiębiorców. Finanse będą bardziej niż dotychczas chronione i prostsze, przez co zmieni się intensyfikacja transakcji oraz formalność umów.
Bezpieczne zakupy
Rozwój elektronicznego handlu uzależniony jest w dużym stopniu od niezawodności standardów pozwalających na bezpieczne przeprowadzanie transakcji sieciowych. W przypadku sklepu internetowego o względnym bezpieczeństwie można mówić dopiero wówczas, gdy spełnione są przynajmniej cztery podstawowe założenia:
Możliwość potwierdzenia tożsamości obu stron transakcji.
Szyfrowany kanał transmisji na drodze klient – sprzedawca zapewniający poufność przesyłanych informacji, przede wszystkim numerów kart kredytowych. Obecnie stosowanymi rozwiązaniami są protokoły szyfrujące SSL (Secure Sockets Layer) oraz SET (Secure Electronic Transaction)Zabezpieczenie serwera sklepu przed dostępem do prywatnych informacji o klientach przez osoby do tego nieupoważnione.
Zabezpieczenie serwera sklepu przed celowymi atakami przeprowadzanymi zarówno z zewnątrz (z Internetu) jak i od środka (z sieci lokalnej firmy).
Sklepy internetowe
Sieć oferuje szeroki wybór towarów: książki, płyty, bilety lotnicze, ubrania, sprzęt komputerowy, oprogramowanie, nawet produkty spożywcze. Specyfika sklepów internetowych sprawia, że ich oferta często jest znacznie szersza niż tradycyjnych domów handlowych. Największe księgarnie posiadają na wirtualnych półkach kilka milionów tytułów. Dzięki oprogramowaniu analizującemu dokonywane zakupy i śledzącego wędrówki internautów po witrynie firma ma okazję poznać ich preferencje. Pomaga to szybko reagować na potrzeby rynku i dostosowywać ofertę do oczekiwań potencjalnych klientów.
Forma ta staje się obecnie coraz popularniejsza z uwagi na wygodę i obniżenie kosztów sprzedaży (i często niższe ceny towarów), a ponadto daje to możliwość szybkiego porównania cen u wielu dostawców.
Pakiety oprogramowania służące do obsługi sklepów internetowych
Część sklepów internetowych korzysta z gotowych rozwiązań, przystosowanych jedynie do własnych potrzeb (zarówno pod względem funkcjonalnym jak i szaty graficznej). Inne sklepy stosują własne (tworzone na zamówienie) systemy.
Najpopularniejsze pakiety oprogramowania obsługujące sklepy internetowe:
Quick.Cart
osCommerce
xt:commerce
ZenCart
MaxiShop
jportal
cstore
sote
i-store
Quick.Cart
Quick.Cart jest darmowym skryptem sklepu internetowego opartym o licencję GPL. Napisany w popularnym języku PHP, dzięki czemu nie ma problemu z uruchomieniem go na większości serwerów internetowych. Baza danych Quick.Cart'a oparta jest na systemie plików tekstowych, dzięki czemu nie wymaga stosowania SQL-owej bazy danych np. MySQL, PostgreSQL. Sklep posiada podstawowe możliwości m.in. dodawanie kategorii i podkategorii, kurierów, produktów wraz z opisem, zdjęciami i załączonymi plikami. Można również zarządzać treścią dodatkowych stron, takich jak kontakt, regulamin sklepu itd. Aplikacja posiada możliwość rozbudowania jego funkcjonalności poprzez instalację wtyczek. Pozwala to na rozszerzenie możliwości sklepu o np. dostęp do bramek płatniczych (płatność kartą kredytową, Polcard, Allpay itp.), systemy komentarzy, banerów, analizy zamówień, systemy rabatowe, dodatkowej prezentacji wybranych produktów i wiele innych. Quick.Cart oparty jest na autorskim systemie szablonów, dzięki któremu w łatwy sposób można zmienić wygląd sklepu bez ingerencji w warstwę funkcjonalną skryptu. Zmiana grafiki na gotowy szablon sprowadza się do przegrania kilku plików. Dzięki temu, iż rozwiązanie jest darmowe, wielu użytkowników tego sklepu wykonało tłumaczenia. Obecnie projekt posiada ponad 25 tłumaczeń na różne języki. Większość pytań i problemów związanych z aplikacją jest poruszanych na forum dyskusyjnym projektu.o
sCommerce
osCommerce to powstała na licencji GNU GPL platforma do prowadzenia sklepu internetowego. Nazwa pochodzi od (ang.)
Open Source Commerce. Sklep osCommerce zbudowany jest na tradycyjnym szablonie - nagłówek, trzykolumnowe centrum i stopka, choć spotyka się sklepy oparte na osCommerce odbiegające od tego schematu. Podstawowa wersja zawiera mechanizmy prezentacji towaru, system logowania klientów, system recenzji, informowanie o produktach, newsletter, system prezentacji nowości, moduł promocji. Panel administracyjny pozwala dodawać towary, obsługiwać zamówienia, konfigurować sklep. Oprogramowanie obsługuje wiele języków, wiele walut - potrafi przełączać się między nimi i przeliczać wartości. Wszystkie projekty osCommerce są dostępne za darmo, można je pobrać, zainstalować i używać bez konieczności ponoszenia jakichkolwiek kosztów. Skupiona wokół tych projektów społeczność wymienia się poglądami na listach dyskusyjnych, tworzy moduły, poprawki i nowe funkcjonalności zwane kontrybucjami (contibutions).
ZenCart
ZenCart program do obsługi sklepów internetowych. Jest przystosowany do pracy w PHP i MySQL. Sklep można dostosować do sprzedaży każdego rodzaju artykułów. Można stworzyć m.in. rozbudowany system obsługi płatności i opcji wysyłki. Istnieje możliwość dostosowania interfejsu sklepu internetowego do własnych potrzeb (kod programu jest oddzielony od kodu wyglądu strony).
ZenCart posiada również polski system wparcia użytkowników na stronie http://www.zencart.com.pl , a także wydany został polski podręcznik użytkownika.
ALLEGRO.PL
EBAY.PL
SKAPIEC.PL
CENEO.PL
APOLLO.PL
E. LECLERC
ACTION-HURTOWNIA
NETIDEA – OBSLUGA E-SKLEPOW
KIM JEST TYPOWY POLSKI NABYWCA ON-LINE?
• Płeć: internauci kupujący w sieci to przede wszystkim mężczyźni. Wśród badanych, którzy kupują zarówno w sklepach
internetowych, jak i na aukcjach mężczyźni stanowią aż 72,9%.
• Wiek: najmłodsi badani (wiek 15-24 lata) kupują przede wszystkim na aukcjach (44%), natomiast starsi (35 i więcej lat) chętniej korzystają ze sklepów internetowych (39,5%).
• Wykształcenie: Badani z wykształceniem średnim preferują aukcje internetowe (43,8%). Również pomiędzy osobami, które nie kupują w sieci dominują ci z wykształceniem średnim. Badani z wykształceniem wyższym preferują kupowanie zarówno w sklepach internetowych, jak i na aukcjach (52,4%) lub tylko w sklepach (43,2%).
• Dochód: Badani bez dochodów własnych preferują kupowanie na aukcjach (30,3%), wśród osób korzystających zarówno z aukcji, jak i sklepów internetowych są najbogatsi (dochody powyżej 3000 zł. – 20,4%) oraz ci z dochodami od 1001 zł do 2000 zł. W grupie, która nie kupuje w internecie przeważają badani z niskim dochodem do 1000 zł. (28,1%).
RYNEK E-COMMERCE DO 2010
Według prognoz do 2010 roku wartość polskiego handlu w internecie powiększy się do 4 mld euro. Oznacza to wzrost o 300 proc. - powiedział podczas konferencji prasowej Robert Hałacz z firmy Gemius Polska w 2005 roku była na 8 miejscu w Europie pod względem wartości e-commerce. Obroty wyniosły 1,1 mld euro i były o pół miliarda euro większe niż w 2004 r. Udział handlu internetowego - za pośrednictwem sklepów internetowych i platform aukcyjnych - wynosi w Polsce ok. 1 proc. wartości handlu detalicznego. W 2010 roku, według prognoz firmy Gemius, udział e-commerce w handlu detalicznym wyniesie ponad 4 proc. Hałacz podkreślił, że na zwiększenie obrotów e-commerce powinien wpłynąć rozwój dostępu do szerokopasmowego internetu, spadek popularności sprzedaży przez zamówienia pocztowe, a także wzrost inwestycji samych firm handlowych w promocję sprzedaży internetowej, z dostawą do domu. W Polsce jest obecnie prawie 800 sklepów internetowych. Tylko 100 z nich nie przyjmuje płatności kartą.