Wykorzystywanie materiałów poligraficznych w kampaniach reklamowych jest ponadczasową formą promocji. Mimo iż internet dominuje we wszystkich dziedzinach życia, a reklama banerowa jest obecna na większości portali to tradycyjne ulotki i plakaty cieszą się wciąż dużą popularnością.

Data dodania: 2010-07-13

Wyświetleń: 3313

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Częstym problemem, z jakim spotykają się firmy, które nie mają doświadczenia w organizowaniu kampanii „drukowanych” jest niewłaściwa komunikacja z drukarnią.

Zamawiając materiały poligraficzne ważne jest, aby wiedzieć, jakie informacje na temat Twojego zamówienia są niezbędne drukarni w celu dokonania wyceny zlecenia.

Na początek warto poznać kilka ważnych pojęć, używanych w drukarskiej nomenklaturze. Wiedza na ten temat sprawi, że Twoje zamówienie będzie precyzyjnie sformułowane i tym samym oszczędzi wielu nieporozumień związanych z niewłaściwym określeniem parametrów zamówienia. Zanim złożysz zamówienie na zakup ulotek, zapoznaj się z poniższymi pojęciami:

Ulotka reklamowa

To jedna z najpopularniejszych form reklamy drukowanej. Najczęściej ma postać arkusza papieru o dowolnym formacie i może być kolorowa lub czarno – biała. Ulotka ma za zadanie zaprezentować ofertę firmy za pomocą sloganu reklamowego oraz jego graficznej interpretacji.

Format ulotki

To nic innego, jak jej wymiary. Najpopularniejszy format ulotek to A5 (148 mm x 210 mm), czyli połowa formatu A4. Można również wykonać ulotki mniejsze, o formacie A6 i wymiarach 105 mm x148 mm oraz większe, w formacie A4 - 210 mm x 297 mm. Często stosuje się również format DL o wymiarach 210 mm x 99 mm, który uzyskujemy po złożeniu arkusza A4 na trzy części. Wielkość ulotki zależy od ilości treści oraz grafiki, którą chcemy w niej umieścić, a także od tego, do jakich celów będzie ona wykorzystana.

Gramatura papieru

To masa jednego metra kwadratowego arkusza wyrażona w gramach na metr kwadratowy (g/m2). Ulotki drukowane są zwykle na papierze o gramaturze od 70 do 300 g, w zależności od rodzaju papieru oraz przeznaczenia.

Rodzaje papieru

1) Papier offsetowy – jest białym papierem o matowej powierzchni używanym w gramaturach od 80 do 200 g/m2.

2) Papier offsetowy preprint – jest papierem matowym stosowanych przy gramaturach od 90 do 120 g/m2 i w porównaniu do papieru offset, ma wyższą barwę bieli oraz gładszą powierzchnię.

3) Papier kredowy – jest papierem o białej barwie, używanym w gramaturach od 90 do 300 g/m2 i jest dwu - lub trzykrotnie powlekany. Powierzchnia papieru może być matowa lub z lekkim połyskiem o dużej gładkości.

Nakład

Jest całkowitą liczbą wydrukowanych egzemplarzy danego wzoru ulotek. Małe nakłady - do 100 sztuk, są opłacalne przy druku cyfrowym, natomiast większe ilości korzystniej jest wykonać w technologii offset.

Technologie druku

1) Druk cyfrowy – umożliwia szybki wydruk materiału bezpośrednio z pliku cyfrowego. Technologia cyfrowa pozwala na personalizację każdego arkusza oraz różnego rodzaju modyfikacje pliku, jak skalowanie, czy zmiana barwy. Druk cyfrowy można wykonać w dowolnych formatach oraz stosując różne typy podłoża.

2) Druk offset - jest to tzw. druk płaski, w którym obraz przenoszony jest na papier za pomocą cylindra pokrytego gumą. Jego największą zaletą jest wysoka precyzja w odwzorowaniu projektu. Przygotowanie maszyny do wykonania druku jest procesem dość skomplikowanym, dlatego skorzystanie z technologii offsetowej jest opłacalne przy dużych nakładach.

3) Sitodruk – jest techniką druku polegającą na wykonaniu odbitek za pomocą siatki rozciągniętej na ramie. Siatkę pokrywa się powłoką światłoczułą, nieprzepuszczającą farby, która stanowi szablon druku. Następnie farba przeciskana jest przez otwarte oczka siatki bezpośrednio na podłoże. Zaletą tej techniki jest wysoka trwałość nadruku, gdyż jest on odporny na działanie warunków atmosferycznych, w tym promieni UV, oraz na uszkodzenia mechaniczne.

Kolorystyka

Aby określić, jaka ma być kolorystyka drukowanego materiału, używa się w tym celu następujących symboli:

CMYK- to zestaw czterech podstawowych kolorów drukarskich. Skrót ten tworzą pierwsze litery angielskich nazw kolorów: Cyjan (o barwie szaroniebieskiej, przypominającej błękit lub turkus), Magenta (barwa zbliżona do purpury, powstała z połączenia koloru czerwonego i niebieskiego), Yellow (odcień bladej żółci, będący połączeniem koloru czerwonego i zielonego) oraz Black ( to niezbyt głęboka czerń).

4+4 - oznacza dwustronny druk w pełnym kolorze CMYK. Na każdej stronie znajdują się cztery kolory.

4+0 - to druk jednostronny w pełnym kolorze CMYK. Druga strona nie posiada żadnego nadruku.

1+1 - to dwustronny druk czarno – biały.

1+0 - oznacza jednostronny druk czarno- biały.

RGB – to model przestrzeni barw oparty na właściwościach ludzkiego oka. Skrót ten powstał z pierwszych liter angielskich nazw kolorów: Red (czerwony), Green (zielony) oraz Blue (niebieski).

Decydując się na zamówienie ulotek przez internet warto posłużyć się powyższymi pojęciami w celu określenia parametrów ulotki. Dzięki temu nasze zapytanie ofertowe będzie precyzyjnie i fachowo przygotowane, co pozytywnie wpłynie na jakość i szybkość realizacji zlecenia.

Projekt graficzny i treść

Kolejną sprawą, o której musimy pamiętać podczas zamawiania ulotek przez internet, jest projekt graficzny oraz teksty. Jeśli zależy nam na umieszczeniu w materiale reklamowym logo firmy, konieczne jest przesłanie do drukarni projektu ze znakiem graficznym w pliku Corel, Illustrator lub Eps. Z kolei fotografie, które mają zostać użyte w ulotce powinny być wysokiej jakości, czyli o możliwie dużej rozdzielczości.

Najważniejszą częścią ulotki jest treść ulotki oraz hasło reklamowe lub slogan. Jeśli nie jesteśmy w stanie samodzielnie przygotować tych materiałów, możemy zlecić wykonanie projektu graficznego oraz napisanie dobrego tekstu reklamowego specjaliście.

Dysponując wszystkimi informacjami oraz materiałami potrzebnymi do realizacji zlecenia, możemy teraz złożyć zapytanie ofertowe na wykonanie ulotek reklamowych i czekać, aż firmy prześlą nam swoje oferty na realizacje zlecenia.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena