W internecie i innych mediach znaleźć można cykle artykułów zatytułowanych: „pomysły na biznes, pomysły na firmę itd.” Również w ogłoszeniach znajdziemy oferty typu: „100% pewny pomysł na biznes sprzedam lub mam pewny pomysł na firmę-szukam inwestora itp.” Co właściwie te os...

Data dodania: 2007-08-10

Wyświetleń: 6246

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 1

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

1 Ocena

Licencja: Creative Commons

W internecie i innych mediach znaleźć można cykle artykułów zatytułowanych: „pomysły na biznes, pomysły na firmę itd.” Również w ogłoszeniach znajdziemy oferty typu: „100% pewny pomysł na biznes sprzedam lub mam pewny pomysł na firmę-szukam inwestora itp.” Co właściwie te osoby chcą sprzedać, o czym przeczytamy w tych artykułach? Idąc dalej poszukujemy odpowiedzi na pytana: Czym jest tak naprawdę pomysł na biznes? Czy jest to idea nowego produktu lub wynalazek? Czy też może jest to pomysł na założenie typowej firmy z dobrą lokalizacją, która może przynieść zyski? A może to pomysł na założenie firmy, która będzie miała pewny rynek zbytu na swoje wyroby? Jeśli nie wiemy czym jest pomysł na biznes, nie wiemy czego właściwie szukamy.

Zacznijmy zatem od najprostszej sprawy, czyli co to jest nowy produkt. Zgodnie ze słownikiem handlu zagranicznego jest to: „każda modyfikacja wyrobu, która zwiększa jego konkurencyjność i atrakcyjność dla nabywców”(1). W literaturze marketingowej znaleźć natomiast można, iż „nowym produktem może być tylko ten, który zostanie uznany za nowy produkt (odmienny od istniejących) przez konsumentów lub innych finalnych na docelowym rynku”(2). Wspólnym mianownikiem tych definicji jest zatem nabywca, który nowy produkt atrakcyjniejszy od już istniejących musi zaakceptować.

Jaki produkt zaakceptuje finalny nabywca? Na pewno taki, który lepiej zaspokoi jego potrzeby od produktów już istniejących. Należy zatem określić jakie potrzeby mają potencjalni klienci. Dla jednych potrzebą będzie tania usługa transportu paczek, dla innych potrzebą może być dostęp do sieci internetowej na wsi.

Jeśli mamy określone potrzeby możemy zastanowić sie nad tym jak je zaspokoić. Potrzebę dostępu do sieci internetowej możemy zaspokoić poprzez instalacje nadajnika radiowego podłączonego do łącza tp. Potrzebę taniej usługi transportowej paczek możemy zaspokoić poprzez oferowanie usług przesyłek łączonych, czy tez drobnicowych.

Mamy zatem potrzebę, wiemy jak ją zaspokoić, uważamy iż sposób przez nas proponowany zostanie zaakceptowany. Pozostaje nam więc określenie czy nasze rozwiązanie przyniesie nam zyski. Czy znajdziemy na wsi tylu klientów na internet dostępny drogą radiową, aby opłacić stałe łącze tp? Jakie szanse daje nam ten segment nabywców? Jakie będą koszty naszej inwestycji, jakie szacunkowe przychody. Szczegółowa analiza warunków w jakich będziemy chcieli zaspokajać potrzeby naszych klientów, a więc prowadzić firmę pozwoli nam ostatecznie stwierdzić czy warto realizować nasz pomysł.

Czym zatem jest pomysł na biznes? Pomysł na biznes to sposób zaspokojenia potrzeb potencjalnych klientów(przez nich akceptowany) w taki sposób, aby osiągnąć zyski w danych warunkach rynkowych. Zatem dobrym pomysłem na biznes może być zarówno pizzeria na osiedlu, w którym nie ma konkurencji, jak też produkcja wysokozaawansowanych urządzeń nawigacji satelitarnej dla samolotów pasażerskich. Jeśli prowadzenie pizzerii lub produkcja urządzeń nawigacyjnych przyniesie nam oczekiwane zyski to są to zapewne dobre pomysły na biznes.

Szukając pomysłu na biznes powinniśmy postępować zgodnie z 5 poniższymi etapami:

1. Określenie potrzeb.
2. Poszukiwanie sposobu ich zaspokojenia.
3. Zdefiniowanie warunków zaspokajania potrzeb.
4. Szczegółowa analiza pomysłu pod względem ekonomicznym, technologicznych, organizacyjnym itd.
5. Porównanie naszego pomysłu z rozwiązaniami już istniejącymi.


Przekładając wyżej wymienione etapy na praktykę, należy w pierwszej kolejności obserwować jakie problemy mają otaczający nas ludzie. Przykładowo problemem mogą być częste wirusy w komputerach firmy. Jakie potrzeby pozostają niezaspokojone(potrzebą jest więc ochrona komputera przed trojanami). W dalszej kolejności poszukujemy sposobu zaspokojenia tych potrzeb(program antywirusowy, ograniczenie dostępu do sieci, firewall). Mając już sposób na rozwiązanie problemów otaczających nasz ludzi dokonujemy szczegółowej analizy naszego pomysłu(np. poprzez sporządzenie biznesplanu: koszty napisania programu, ograniczenia dostępu do internetu pracownikom firmy, instalacji firewalla, ilość firm z podobnymi problemami). Po porównaniu naszego pomysłu z rozwiązaniami potencjalnych konkurentów(kto oferuje podobne usługi, produkty, jak radzi sobie z tym problemem potencjalna konkurencja) nie pozostaje nam nic innego jak tylko założenie firmy...


Źródło: tekst autorski w oparciu o:
Przypis 1: K. Białek, A. Dorosz, Słownik handlu zagranicznego, PWE, W-a 1996.
Przypis 2: J.Dietl, Marketing, PWE, W-a1985.
Licencja: Creative Commons
1 Ocena