W e-learningu najnowocześniejsza technologia jest wykorzystywana na wszystkich etapach nauczania, począwszy od planowania i tworzenia szkolenia, poprzez jego wdrożenie i dystrybucję, promocję i na ocenie efektów kończąc. W erze dynamicznego wzrostu znaczenia informacji szkolenia e-learningowe są bardzo popularnym i skutecznym narzędziem kształcenia pracowników, a przez to podnoszenia kwalifikacji i efektywności funkcjonowania odpowiednich działów przedsiębiorstwa.
E-learning w języku polskim często określany jest, jako „e-nauczanie” lub „nauczanie zdalne” - ponieważ odbywa się na odległość, niezależnie od miejsca, w którym aktualnie przebywa uczeń i czasu, w jakim to się dzieje. Nauczanie na odległość obejmuje różne działania edukacyjne, np. samokształcenie, wykłady online, dyskusję, pracę w grupie online.
Do zalet e-learningu często zalicza się ruchomy czas nauki i wygodę uczniów (szczególnie, jeśli mają oni jeszcze inne obowiązki), ułatwienie komunikacji między uczniami, lepsze dostosowanie do potrzeb uczniów, większe urozmaicenie nauki dzięki zastosowaniu multimediów i niewerbalnej prezentacji materiału. E-learning pozwala uczyć się we własnym tempie oraz zminimalizować strach i nieśmiałość, które mogłyby pojawić podczas tradycyjnej nauki w klasie. Użycie technik video umożliwia przyswajanie wiedzy za pomocą materiału audiowizualnego, który można zatrzymać i przewinąć w celu ponownego obejrzenia. W porównaniu ze standartowymi zajęciami w klasie, e-learning przynosi duże zyski organizacjom z rozproszonymi i ciągle zmieniającymi się uczniami. Niektórzy krytykują e-learning, ponieważ brak w nim osobistego kontaktu z wykładowcą i w związku z tym, jak twierdzą niektórzy, nie jest on już „edukacyjny”. Zwolennicy e-learningu jednak twierdzą, że ta krytyka jest w dużej mierze bezpodstawna, ponieważ relacje międzyludzkie można rozwijać przy zastosowaniu programów audio lub video służących do prowadzenia konferencji internetowych, forów dyskusyjnych, czatów, blogów, wikipedii, poczty elektronicznej, lub innych synchronicznych czy asynchronicznych środków.
Często mówi się też o wrażeniu odosobnienia, którego doświadczają uczniowie uczący się na odległość, chociaż fora dyskusyjne i inne formy komunikacji komputerowej mogą zmniejszyć to wrażenie, a nawet zachęcać do kontaktów osobistych i tworzenia grup wzajemnej pomocy. W sieci mogą również powstawać grupy dyskusyjne. Należy wspierać kontakty międzyludzkie w każdej formie, zarówno między wykładowcą a uczniem jak i między uczniami.
E-learning możemy podzielić na kilka dziedzin. Ze względu na dostępność szkolenia, dzielimy je na synchroniczne i asynchroniczne. Z punktu widzenia techniki, szkolenia te dzielimy na „szyte na miarę” i „z półki”. Natomiast podział szkoleń ze względu na formę przebiega na linii szkolenia „zamknięte” i szkolenia „otwarte”.
· Szkolenia asynchroniczne
W tego rodzaju szkoleniu nie ma kontaktu kursanta z wykładowcą. System umożliwia uczestnikom zarówno samodzielne przyswajanie wiedzy, jak i jej weryfikację. Mimo tego wykładowcy są aktywni, nadzorując tempo i postępy w nauczaniu.
Szkolenia asynchroniczne mogą być realizowane przy użyciu materiałów, które są zapisane na płytach CD lub zamieszczone w Internecie. Komunikacja pomiędzy uczestnikiem a kursantem odbywa się zwykle dzięki użyciu poczty elektronicznej, poprzez grupy dyskusyjne czy fora.
· Szkolenia synchroniczne
Szkolenie synchroniczne to takie, w którym dochodzi do bezpośrednich kontaktów pomiędzy uczestnikami kursu a osobą prowadzącą zajęcia. Taka nauka możliwa jest przy pomocy czata, technologii VOIP czy wideokonferencji.
· Szkolenia „szyte na miarę”
Są to szkolenia tworzone według indywidualnych potrzeb danego klienta.
· Szkolenia „ z półki”
Szkolenia te obejmują materiał z danej dziedziny, o charakterze mniej specjalistycznym.
· Szkolenia zamknięte
Są to zwykle szkolenia zamawiane przez duże firmy, służą do kształcenia osób operujących wewnątrz danego przedsiębiorstwa.
· Szkolenia otwarte
Szkolenia dla szerszego grona odbiorców. Może być to określona grupa zawodowa czy wiekowa, a nawet całość społeczeństwa.