Mix‘owanie (nie jako zgrywanie 2 ścieżek muzycznych, jak to robi DJ, ale jako zgrywanie wielu ścieżek w celu utworzenia całości utworu w programach takich jak Fl Studio, Cubase, Abelton, Logic Pro itp).Mixing jest czymś co może byc rozumiane jako sztuka. Każda forma sztuki ma różne style i metody wyrażania, tak jak mixowanie muzyki.

Data dodania: 2010-02-15

Wyświetleń: 4469

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Mix to styl w jakim Twój utwór gra, np. czy jest on głęboki i spokojny czy też może bardzo dynamiczny i słychać mocne i rytmiczne uderzenia kick'u i bassu'. Tworząc utwór musisz używając Equalizerów, Limiterów, Kompressorów oraz innych narzędzi dostosować jakość dźwięku do takiej jakiej wymaga Twój utwór i sam oczekujesz.

Tutaj zamieszczam 10 porad, które pomogą Ci z Twoim Mixem!

1. Używaj dobrych monitorów (monitory odsłuchowe coś, teoretycznie lepszego od głośników).

Niestety, jeśli chodzi o monitory, powinieneś kupić najlepsze na jakie pozwala Ci Twój budżet. 1500-2200+ za pojedyńczy monitor to dobry początek, ale mogą one kosztować tysiące zł!  Zamiast kupować pare monitorów za 800zł, lepiej zaoszczędzić pieniądze kilka miesięcy i zainwestować w coś wartosciowego. Twoje uszy będą Ci wdzięczne.  Niektórzy ludzie twierdzą, że kupowanie tanich monitorów odsłuchowych to wyrzucanie pieniędzy w błoto – zgodzę się z tym.

2. Słuchaj swojego mixu na różnych systemach (chodzi o różne konfiguracje i typy głosników np 2 stereo, 2 + sub, 5+sub i używanie głośników różnych firm itp w miare możliwosci puść sobie własny utwór u kolegi, na mp3playerze czy w aucie).

Słuchanie swojego mix’u wielokrotnie razy, a później jeszcze wiele razy, powoduje zmęczenie twojego słuchu, zwłaszcza przy głośniejszym odsłuchu na tym samym sprzęcie. (O zmęczeniu słuchu napisze oddzielny artykuł).  Zrób sobie przerwę od codziennego słuchania swojego utworu na monitorach, wypal swój mix na CD (albo pendrive) i posłuchaj gdzieś indziej np. w swoim samochodzie, systemie surround (glośniki 5.1 lub 7.1) lub nawet na zwyczajnym boombox’ie). To powinno podsunąć Ci pomysły, w których miejscach Twój mix powinien zostać zmieniony/poprawiony

3. Zawsze obserwuj swój mix w Mono.

Zawsze powinieneś posłuchać swoich mix’ów w mono przed renderowaniem. Ten krok powinien Ci pomóc, ponieważ wiele systemów stereo do elektronicznych urządzeń, takich jak np laptopy, zestawy telewizyjne są przeznaczone pod systemy mono (maja 1 głośnik, lub 2 które grają to samo czyli mono). Jak dobrze wszyscy wiedzą głośniki laptopa są beznadziejne jeśli chodzi o jakość, więc jeśli Twój mix dobrze brzmi odsłuchiwany na laptopie, udało Ci się prawdopodobnie wykonać dobrą robote.
(Przydatny może być program Monofilter, który ustawiamy na master channel, poszukajcie w necie nie bede zamieszczal linka).

4. Użyj podobnych komercyjnych (np. to co leci w radiu)  nagrań do porównywania ze swoim mix’em.

Pomimo, że jakością i obróbką komercyjnych/profesjonalnych nagrań zajmują się profesjonalni "audiofile", którzy doskonalą swoje umiejętności przez dekady, porównywanie tych nagrań do swojego mix’u może pomóc Ci na dłuższy dystans. Komercyjne nagrania, zazwyczaj przedstawiają style produkcji, które w danym momencie są "na topie". Jeśli Twój mix brzmi podobnie lub nawet lepiej niż przemysłowe nagrania, jesteś na dobrej drodze do tworzenia coraz coraz lepszych mix’ów.
5. Użyj "automation sequencer" do "level adjustments"(dostosowanie poziomów velocity lub głośności).

Jeśli Twój sequencer pozwala na to, użyj automatyzacji do dostosowania level’i podczas sluchania utworu z playback’u. To może pomóc w wielu sprawach takich jak np wystawanie lead’u czy chorous’a ponad resztę utworu (chodzi o glośności dźwięków np. lead gra dużo głośniej od reszty i zagłusza).

6. Kompresuj Vocale

Użyj Kompresji na swoich wokalach. Na Ziemi nie ma wokalisty, który nie potrzebowałby "vocal compression". Vocal compression pomaga głównemu wokalowi wbić się w centrum mix’u (dostrojenie gain i threshold’a i ratio compressora tak by wokal nie byl zagluszany ani sam nie zagluszal mixu).

7. Synchronizuj efekty

Upewnij się, że wszystkie Twoje efekty są zsynchronizowane z tempem utworu, nad którym pracujesz! Używanie delay’a lub echa, które posiada inne tempo tworzy okropny “off beat” (dźwieki nieco się nakladają i niszczy to całkowicie rytmikę kawałka). Większość, jeśli nie wszystkie sequencery, powinny posiadać zintegrowana funkcje dostosowania tempa tak by zsynchronizować efekty (kliknij prawym na pokrętło Time we wtyczce wtyczki Fruity Delay /2 i ustal 1/2/3/4 step itp).

8. Zapisz, zapisz i ZAPISZ!

Podczas procesu mixowania dokonujemy wielu zmian, edycji itp. Co chwile dokonujesz istotnych zmian. Powinieneś często zapisywać oddzielne kopie swojego mix’u do przyszłej analizy. Nigdy nie wiesz co usłyszysz z poprzedniego renderu, może okazać się, że będzie on lepszy od tego, który teraz stworzysz i zaistnieje potrzeba powrotu do starego projektu.  Poza tym komputery często się crash’ują. Upewnij się, że często zapisujesz swoje projekty – większość z nas uczy się tego dopiero po wielu straconych (w wyniku crashy lub swoich błędów)!

9. Mix i jeszcze raz mix

Nie bój się, poświęcić czegoś, co nie pasuje do reszty twojego projektu! Cżęsto, dodatkowy element, który stworzysz nie pasuje do reszty mix’u i zmienia całkiem jego brzmienie. To prawie zawsze kończy się tym, że albo popsujesz cały mix, albo pogorszysz jego brzmienie. Poświęcaj (skasuj) to co nie pasuje i czego nie możesz poprawić.

10. Niech będą Twoim przewodnikiem

Mixowanie jest w całości zawarte w Twojej głowie. Podświadomie, nasze myśli mówią nam, co powinniśmy słyszeć, a czego nie. Znam ludzi, którzy wcześniej tworzyli mix na głośnikach za 100zł zanim ich mix’y stały się niesamowite!
Musisz eksperymentować i próbować nowych rzeczy, gdy przychodzi do tworzenia i finalizowania muzyki, jeśli tego nie zrobisz nigdy Twoje kawałki nie znajdą się na pierwszych miejscach list przebojów!

Licencja: Creative Commons
0 Ocena