Szukasz pracy, rozsyłasz swoje aplikacje i oczekujesz rozmowy telefonicznej, w której umówisz się na rozmowę kwalifikacyjną. Podczas tej rozmowy pracujesz na swój wizerunek. W jaki więc sposób możesz najlepiej zaprezentować się przed przyszłym pracodawcą?

Data dodania: 2009-11-23

Wyświetleń: 3168

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 3

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

3 Ocena

Licencja: Creative Commons

Poszukując nowej pracy, składamy bardzo wiele aplikacji różnym pracodawcom, w tym CV, listy motywacyjne, referencje i inne. Większość z tych podań jest odrzucana z różnych względów, np. nieodpowiednie predyspozycje zawodowe, niewystarczające doświadczenie czy też zbyt niski poziom komunikatywności.

Pozostała część podań o pracę pozostaje zatwierdzona. I co dalej? Następuje kolejny etap rekrutacji pracowników. W tym celu przedsiębiorstwo najprawdopodobniej wykona telefon, w którym zostaniesz poproszony o przybycie w wybrane miejsce o wybranej porze na rozmowę kwalifikacyjną! Bywa też tak, że pracodawca lub osoba mu podwładna kontaktuje się z Tobą bezpośrednio, najczęściej telefonicznie. Sytuacja ta zdarza się szczególnie często w przypadku mniejszych przedsiębiorstw.

Oba wyjścia jednak wiążą się z podjęciem rozmowy telefonicznej. Często taka rozmowa przesądza o tym, czy zostaniemy przyjęci na pożądane stanowisko pracy, czy nie przejdziemy tego etapu selekcji. Jak więc prowadzić rozmowę telefoniczną, by wypaść jak najlepiej? Poniżej prezentujemy kilka skutecznych porad w tym zakresie.


Czym jest rozmowa telefoniczna?

Rozmowa telefoniczna to dla Twojego rozmówcy portret Twojego głosu, obraz Twojego języka. Zapamiętaj więc, że od pierwszego kontaktu telefonicznego pracujesz na swój wizerunek. Dlatego należy pamiętać, że do rozmowy telefonicznej z przyszłym pracodawcą należy się dobrze przygotować.

Rozmowa telefoniczna to także najpopularniejszy sposób skontaktowania się z pracodawcą.

Pamiętaj, że przy prowadzeniu rozmowy telefonicznej duże znaczenie mają: siła i brzmienie głosu oraz tempo mówienia. Zanim zatelefonujesz do pracodawcy wynotuj z ogłoszenia nazwę stanowiska, które wzbudza Twoje zainteresowania, nazwę firmy, nazwisko i stanowisko osoby rekrutującej, jak i wymagane kwalifikacje.

Przygotuj również kartkę i długopis, dzięki czemu będziesz mógł notować uzyskane informacje bezpośrednio podczas rozmowy, tj. datę i godzinę rozmowy kwalifikacyjnej.


Poniżej przedstawiam kilka przydatnych rad i wskazówek:

- Przemyśl to, co chcesz powiedzieć zanim zadzwonisz.
- Na początku rozmowy przedstaw się!
- Jeżeli jest to możliwe dowiedz się, jak nazywa się osoba, z którą prowadzisz rozmowę.
- Określ temat swojej rozmowy.
- Pamiętaj, jaki masz plan zajęć, byś mógł bez wahania umówić się na spotkanie.
- Zapisuj daty, adres i nazwiska na fiszkach (prowadź dokumentację poszukiwania pracy).
- Miej pod ręką swój życiorys, byś mógł szybko odpowiedzieć na zadawane pytania (dotyczące Twoich kwalifikacji).
- Mów wyraźnie, niezbyt szybko, tak by można Cię było usłyszeć i zrozumieć.
- Postaraj się, by w miejscu gdzie rozmawiasz, nie było hałasu.
- Nie żuj gumy i nie jedz podczas rozmowy.
- Wybierz rozsądną godzinę, najlepiej przedpołudniową.
- Podczas rozmowy pamiętaj o uśmiechu, będziesz sprawiał wrażenie osoby rozluźnionej i zadowolonej.
- Nigdy nie pytaj o warunki finansowe przez telefon!
- Jeżeli pracodawca nie jest obecnie zainteresowany Twoją kandydaturą, zapytaj o możliwość przesłania CV lub kontaktu w późniejszym terminie. Nie bądź natarczywy, to bardzo zniechęca ludzi.
- Rozmowę zakończ uprzejmym zwrotem, typu "Dziękuję za poświęcony mi czas, na pewno zgłoszę się na rozmowę".

Pozostaje mi tylko życzyć Ci powodzenia podczas kolejnej rozmowy telefonicznej, jak i owocnych poszukiwań nowej pracy!

Licencja: Creative Commons