Artykuł dotyczący wykorzystywania erotyki w reklamie oraz próba wyjaśnienia dlaczego motyw erotyki jest tak popularny przy promowaniu produktów

Data dodania: 2009-10-28

Wyświetleń: 4215

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 1

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

1 Ocena

Licencja: Creative Commons

Do napisania tego artykułu sprowokowało mnie wydarzenie, które niedawno miało miejsce - , działam w kilku programach partnerskich m.in. w programie partnerskim złotych myśli. Pewnego dnia, wygenerowałem wszystkie dostępne darmowe fragmenty ebooków. Wydawnictwo „Złote myśli" skupia się głównie na ebookach i książkach z zakresu samodoskonalenia i przedsiębiorczości, jednak ,ma w swojej ofercie m.in. kilka poradników komputerowych, książek kucharskich bajek jak również książki o tematyce erotycznej. Wygenerowane ebooki umieściłem na darmowej platformie p2p (wymiany plików) zrzeszającej bardzo dużą społeczność. Regulamin platformy zakładał, że plik nie ściągany przez miesiąc zostaje kasowany.  Kilka dni temu sprawdziłem jak się ,mają moje darmowe fragmenty. Po pół roku z ponad 300 ebooków o różnej tematyce zostały trzy: „ angielskie czasy", „psychologia wywierania wpływu" i „odważnie o seksie" przy czym ostatni tytuł był niekwestionowanym liderem, pod względem ilości pobrań.

Z powyższego przypadkowego eksperymentu można wywnioskować, że tematyka seksu cieszy się stałym (ebook pobierany znacznie częściej niż raz w miesiącu) i bardzo silnym zainteresowaniem. Wobec tego nie powinien dziwić fakt przesycenia reklam seksem i erotyką. Praktycznie w każdym medium niezależnie czy jest to medium bardziej tradycyjne jak radio i prasa czy bardziej nowoczesne jak np. Internet (mini gry flash, kampanie wirusowe) wyraźnie widać podteksty seksualne. I tak w radiu mamy rozmowę pary, która bardziej pasuje do próby zaciągnięcia kobiety do łóżka niż przedstawienia oferty sprzedaży mebli, w pobliżu jednej z niemieckich dróg zakazano umieszczania billboardów reklamujących bieliznę, przez półnagą modelkę (z powodu drastycznego wzrostu wskaźnika wypadków samochodowych) w telewizji mogliśmy podziwiać Kubę Wojewódzkiego uciekającego przed modelkami w strojach kąpielowych.

Z jednej strony można mieć pretensje do momentami monotematycznych kampanii reklamowych (obecnie reklamy bardzo niewielu produktów nie zawierają podtekstów seksualnych), jednak należy również wziąć pod uwagę fakt, że kampanie musza zwracać uwagę, prowokować i co najważniejsze podnosić wskaźniki sprzedaży. Wiec jeżeli seks i erotyka spełnia powyższe warunki dlaczego jej nie wykorzystywać?

Licencja: Creative Commons
1 Ocena