Arytkuł dotyczący wykorzystywania tradycyjnych środków przekazu takich jak rollupy, bannery, ulotki i plakaty oraz porównanie reklamy poligraficznej z reklamą multimedialną.

Licencja: Creative Commons

Data dodania: 2009-10-28

Wyświetleń: 1461

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Wydawałoby się, że przy wzrastającej popularności, multimediów tradycyjne formy przekazu reklamowego, takie jak ulotki, plakaty, bannery czy rollupy powoli zanikają. Faktem jest, że branża poligraficzna jest jedną z branż na której najbardziej odbił się kryzys (obok przemysłu metalowego i branży transportowej) podczas gdy wszelkiego rodzaju firmy i agencje reklamowe oferujące tworzenie stron internetowych i reklamowych kampanii internetowych nie odczuły aż tak bardzo spadku popytu.

Moim zdaniem mimo, że Internet, jest tak naprawdę jedynym medium reklamowym, które daje praktycznie nieograniczone możliwości sprawdzania skuteczności kampanii reklamowych - prowadząc np. kampanie sklepu internetowego dokładnie wiadomo z którego banneru lub linka/odnośnika osoba trafiła na niego,  z jakiej strony przyszła, z jakiej korzysta przeglądarki, ile stron i jakie produkty przeglądała , ile czasu jej to zajęło a nawet z jakiego jest miasta. Ponadto Internet jest najtańszym medium biorąc pod uwagę koszty wydane na dotarcie do potencjalnych klientów (tańsze jest tylko radio). Jednak Internet ma również poważną wadę - nie dociera do wszystkich grup społecznych i jest jeszcze stosunkowo mało dostępny wg danych urzędu statystycznego  jedynie 41% gospodarstw domowych posiada dostęp do Internetu (dane za 2007 rok opublikowane w 2009).

Inaczej sprawa ma się z plakatami, billboardami czy ulotkami po pierwsze  człowiek musi obejrzeć zazwyczaj kilka do kilkunastu razy daną reklamę, żeby są zapamiętać i przekonać się do zakupu. Nie ma gwarancji, że osoba trafi na tą samą stronę internetową, natomiast jest prawie pewne, że zobaczy tą samą reklamę kilka razy np. na przystanku czekając na tramwaj lub autobus. Poligraficzne materiały dostarczane pod drzwi i do skrzynek również dłużej są oglądane, np. gdy leżą na biurku czy stoliku czekając na wyrzucenie czy poniewierają się przy drzwiach - w przypadku stron www - jeżeli nie wzbudzą zainteresowania od razu są natychmiast zamykane i znacznie trudniej jest jej ponownie zwrócić uwagę temu samemu klientowi. Pewną wadą jest cena tego typu tradycyjnej reklamy i niewielka interaktywność, ale zdolny grafik potrafi przygotować reklamę zwracającą uwagę bez wykorzystania multimediów.

Podsumowując reklamę na pewno należy dostosować do oferowanego produktu i grupy docelowej (klientów) nie dyskredytowałbym plakatów czy ulotek - po prostu mają zastosowanie w innych warunkach niż multimedia.

Licencja: Creative Commons