92% Polaków deklaruje, że jada poranny posiłek – tak wykazały ostatnie badania przeprowadzone przez Pentor Research Institute*. Ale czy jest już idealnie? Czy śniadanie, które jemy, jest pełnowartościowe? Czy 8% osób, które nie je śniadań, to dużo czy mało? 3 miliony 200 tysięcy osób w Polsce (8%) często rezygnuje ze śniadania,

Data dodania: 2009-07-22

Wyświetleń: 2757

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena
Pobierz artykul

Licencja: Creative Commons

92% Polaków deklaruje, że jada poranny posiłek – tak wykazały ostatnie badania przeprowadzone przez Pentor Research Institute*. Ale czy jest już idealnie? Czy śniadanie, które jemy, jest pełnowartościowe? Czy 8% osób, które nie je śniadań, to dużo czy mało?

3 miliony 200 tysięcy osób w Polsce (8%) często rezygnuje ze śniadania, np. na rzecz kilku minut drzemki. Naukowcy są zgodni, że poranny posiłek ma duże znaczenie w zrównoważonej diecie. A niestety, jak pokazują badania, nawet jeśli jemy śniadania, często zapominamy, że powinny się one składać m.in. z produktów pełnoziarnistych, warzyw i owoców.

Polskie śniadania
Śniadania najczęściej jedzą osoby młode (do 19 lat) oraz te po 50-tym roku życia (ponad 90% osób). Oba poranne śniadania (pierwsze i drugie) jada regularnie 22% respondentów. Co dziesiąty respondent jada je poza domem, częściej są to mężczyźni, osoby z wyższym wykształceniem oraz lepiej uposażone.

Badania potwierdzają również tezę, iż rano jesteśmy zabiegani i skupieni na sobie – 55% osób jadających śniadania deklaruje, że jada je w samotności! Śniadania rodzinne to dla większości Polaków czas weekendów.

60% osób pije tradycyjną herbatę podczas porannych posiłków, 19% kawę, zaledwie 2% sok owocowy, czy mleko – 3%. Kobiety, studenci, osoby młodsze (20-29 lat) i lepiej uposażone chętnie sięgają po bardziej wysublimowane napoje, takie jak kawa latte, czy cappuccino.

Dlaczego jemy śniadania?
Z porannym posiłkiem wiąże się cały wachlarz emocji i potrzeb. Dla 28% respondentów jest to przygotowanie się na nadchodzący dzień i zapewnienie organizmowi energii, 20% traktuje ten posiłek, jako dobry początek dnia (zrobienie czegoś ważnego dla swojego zdrowia). Jest także grupa ludzi, która je poranny posiłek na zasadzie codziennej higieny, zaspokojenia głodu czy przyzwyczajenia.

Jak powinny wyglądać dobrze zbilansowane śniadania? – doc. M. Kozłowska - Wojciechowska
Jak wynika z badań przeprowadzonych przez Amerykańskie Towarzystwo Serca, osoby jedzące śniadania są w mniejszym stopniu narażone na otyłość. Najważniejszym i najstarszym źródłem energii pokarmowej znanej człowiekowi są węglowodany. Według zasad prawidłowego żywienia węglowodany złożone, których źródłem są produkty zbożowe, powinny znajdować się w naszej codziennej diecie w jak największej ilości. To dzięki nim mamy energię do pracy, jasno myślimy, a po pracy mamy chęć i siły na to, by poćwiczyć i poprawić własną kondycję fizyczną.

Śniadanie powinno być prawidłowo zbilansowane i zapewnić nam tyle energii, byśmy mogli funkcjonować przez kolejne 3-4 godziny.


Podstawowe zasady, o których powinno się pamiętać jedząc poranny posiłek to:
• Na talerzu powinny znaleźć się: produkty zbożowe, najlepiej pełnoziarniste, bogate w pełnowartościowe węglowodany, błonnik i żelazo oraz porcja nabiału, która jest źródłem niezbędnego białka i wapnia (mleko, jogurty, twarogi, sery). Posiłek powinien być bogaty w witaminy z grupy B (otręby, orzechy), magnez (kakao) i witaminę C (sok pomarańczowy lub inny owocowy, świeże owoce i warzywa),
• Śniadanie musi być: lekkostrawne, urozmaicone i zjedzone w spokoju,
• Śniadanie jest najważniejszym posiłkiem dnia, i dlatego „Śniadanie jedz jak król, obiad jak szlachcic, a kolację jak żebrak”.

Kierując się powyższymi zasadami warto wybierać zdrowe produkty. Dobrym przykładem są np. ciastka LU GO!, które są inne niż pozostałe. To jedyne ciastka, których receptura jest opracowana przy udziale specjalistów od żywienia, na podstawie najostrzejszych kryteriów, i których wartości odżywcze zostały potwierdzone badaniami klinicznymi. Zawierają ponad 55% zbóż, z czego 20% pełnego ziarna, mniej niż 35% energii jest dostarczone pod postacią tłuszczów, a i te charakteryzują się szczególnie wysoką jakością odżywczą.
Licencja: Creative Commons