Zamiast narzekać lepiej robić coś, co może poprawić Twoją sytuację. Branding osobisty czyli działanie, które ma na celu poprawienie znajomości Twojej osoby i Twojego nazwiska. Media społecznościowe są z reguły wykorzystywane do budowania sieci znajomych i przyjaciół, nawiązywania nowych kontaktów na polu prywatnym.

Data dodania: 2019-03-19

Wyświetleń: 3559

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 2

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

2 Ocena

Licencja: Creative Commons

Zamiast narzekać, bać się kryzysu i utraty pracy, lepiej robić coś, co może poprawić Twoją sytuację. ‘Branding osobisty’ czyli działanie, które ma na celu poprawienie znajomości Twojej osoby i Twojego nazwiska. Media społecznościowe są z reguły wykorzystywane do budowania sieci znajomych i przyjaciół, nawiązywania nowych kontaktów na polu prywatnym. Popatrz na to z punktu widzenia zawodowego – dlaczego nie łączyć tego dyskretnie z działaniami zawodowymi? Dzisiaj do networkingu możesz wykorzystywać wszystkie sposoby kontaktu udostępniane dzięki technologii Web 2.0.

Co robić, aby jak najdłużej utrzymać pracę?

1. Pozycjonowanie.
Spozycjonuj siebie jako osobę o bardzo konkretnej wiedzy i umiejętnościach, do której inni będą się zwracać z pytaniami.
W brandingu marek robi się to tak, że ustala się zwrot składający się z kilku słów, jaki powinna dana marka zawłaszczyć w umysłach innych osób. W wypadku marek tymi osobami są konsumenci, a w Twoim wypadku są to Twoi współpracownicy oraz wszystkie osoby, które spotykasz pracując.
Do kogo idziesz w pracy, jeżeli masz problem z komputerem? Do kogo jeśli masz pytanie w sprawie podatków? Jeżeli masz takie osoby w swoim otoczeniu, oznacza to, że te osoby właśnie już wypracowały sobie swój własny osobisty branding.
Teraz kolej na Ciebie – możesz zacząć już dzisiaj. Ważne, aby zacząć, a nie odkładać na jutro. Najprościej jest rozpocząć od założenia bloga, w którym będziesz pisać na temat, w jakim jesteś dobry, aby inni się o tym również dowiedzieli. Z każdym nowym artykułem będziesz magnetycznie przyciągał nowe osoby, które również są zaciekawione tematem.

2. Networking - zacznij budować listę kontaktów, zanim jeszcze będziesz ich potrzebować.
Zapewne słyszałeś o tym już wcześniej. Dzisiaj dzięki temu, że możesz mieć swoją stronę internetową za darmo, możesz – zanim stracisz pracę, zastosować prostą strategię, która Cię przed tym uchroni lub w najgorszym wypadku znacznie złagodzi skutki takiego niefortunnego zdarzenia.
Gdy już założysz blog i napiszesz kilka lub kilkanaście artykułów na wybrany temat, następnym krokiem jest umożliwienie czytelnikom subskrypcji kolejnych publikowanych artykułów. Wtedy jesteś w rzeczywistości na najlepszej drodze do budowania listy nowych znajomych, którzy mogą Cię wesprzeć w trudniejszych zawodowo chwilach. Załóż konto na Facebook.com, Myspace.com i dodawaj nowych znajomych. Im większa lista tym lepiej - gdy tego będziesz potrzebować wystarczy jedna propozycja pracy i jedna osoba, aby wybawić Cię z opresji.

3. Stań się niezastąpiony.
Jako pierwsi tracą pracę osoby niepotrzebne do dalszego prawidłowego funkcjonowania biznesu. Jeżeli firma będzie w większym stopniu zależała od Twoich umiejętności i wiedzy, najdłużej zachowasz swoje stanowisko bez względu na klimat gospodarczy.
Wykorzystaj Facebook.com Linkedin.com – zaimportuj tam swoje kontakty – stań się użyteczny, dostarczaj informacje, które będą ciekawe.

4. Popracuj nad swoją pewnością siebie!
Utrata wiary i pewności siebie to najgorsze co możesz zrobić w okresie kryzysu. Sukces czy porażka to kwestia nastawienia mentalnego – nie czynników zewnętrznych. Przetrwają pewni siebie i swoich umiejętności.
Zwróć uwagę jak często mówisz o sobie źle? Jak często myślisz o sobie źle? Eliminuj te myśli za każdym razem, gdy je zauważysz. Nie mów sam o sobie źle – nigdy. Niektórzy słysząc, gdy to mówisz zaprzeczą, ale Twoje słowa zapadają innym w pamięć, a czasem mogą niepotrzebnie skierować uwagę na ten niewłaściwy aspekt.

5. Skoncentruj się na kultywowaniu kontaktów i podtrzymywaniu znajomości, nie tylko na pieniądzach.
W trudnych czasach oczywiste jest, że większość z nas koncentruje się na oszczędzaniu, a nie na wydawaniu. Zwróć uwagę jednak, aby nie koncentrować na tym uwagi innych – bo mogą Ci przypiąć łatkę ‘tani’, a to z kolei może zaszkodzić Twojej marce. Pieniądze nie dadzą Ci pracy w trudnym momencie, a Twoja sieć znajomych może mieć oferty pracy.
W Internecie, Twoja wartość jest liczona w ‘kontencie’, czyli zawartości Twojego blogu, lub w umiejętności angażowania Twoich czytelników. W miarę upływu czasu, Twój network może mieć znaczący wpływ na Twoją karierę zawodową.

6. Reklamuj swoją markę wszędzie.
Bądź wszędzie tam, gdzie mogą Cię inni szukać. To żadne rewolucyjne odkrycie, że powinieneś mieć swój profil na goldenline.pl, LinkedIn, Facebook, Nasza-Klasa, Gadu-gadu.
Tak zwana ‘stara szkoła’ to jobpilot.pl pracuj.pl monsterpolska.pl – nie zaniedbuj tam swojej obecności – zamieść swoje CV tam gdzie to jest możliwe. Prywatność coraz bardziej odchodzi w przeszłość i nic nie zrobisz, aby to zmienić.

7. Stań się tak widoczny, aby inni nie mogli Cię nie zauważyć!
Zauważ, że Ci którzy odnoszą sukces, są obecni wszędzie! Widać ich twarze na blogach, portalach dotyczących ich branży, wypowiadają się zapytani przez prasę. Komentują na innych blogach tematycznych, forach, piszą również artykuły publikowane na innych blogach.
Jeżeli nie jesteś jeszcze znany, zrób sobie ładne zdjęcie twarzy, ale nie u fotografa, który robi zdjęcia do dowodu – poproś znajomego, który zajmuje się amatorsko robieniem zdjęć. Wykorzystuj to samo zdjęcie we wszystkich miejscach – masz stać się spójny i rozpoznawalny.

8. Bądź tak charakterystyczny, aby inni nie mogli Cię zapomnieć.
Krzysztof Kruszewski, jeden ze współtwórców sukcesu SMG/KRC, był jedyną osobą w latach 90-tych, która nosiła ZAWSZE czerwoną muszkę. Wszyscy o nim mówili i wszyscy go rozpoznawali. Mateusz Zmyślony w goglach i czapce pilotce został zauważony jako felietonista Briefu i już zawsze będzie się kojarzył z goglami i czapką pilotką.
Wykreuj swoja własną markę!
Śledzenie zawartości Internetu pozwala na bieżące reagowanie, gdy tylko dowiesz się, że ktoś mówi o Tobie coś nie tak. Kiedyś mówiono za plecami i nawet nie wiedziałeś co, a dzisiaj zawsze wiesz, bo w wersji najprostszej, można po prostu wygooglować samego siebię raz na jakiś czas.

9. Zostań producentem kontentu, a nie tylko konsumentem!
Różnica jest znacząca. Producenci produkują kontent, a przez to zwiększają własną wartość. Konsumenci konsumują, zmniejszając stan swojego konta i przegapiają szansę na to, aby ich pomysły ktoś zauważył.
Zacznij od bloga na temat, który kochasz najbardziej – czy jest to hobby, czy tematy zawodowe. Po pewnym czasie inni Cię zauważą, a Twoja marka zacznie przyciągać następnych.

10. Zacznij myśleć w kategoriach “zbierania pisemnych referencji”.
Pozytywne referencje, czy opinie mają niezwykłą moc, ponieważ to co inni mają do powiedzenia na Twój temat jest dużo potężniejsze od tego, co powiedziałbyś sam. Zacznij je zbierać od dzisiaj. Zbieraj je tak, jak inni zbierają znaczki czy magiczne karty do gry. Jesteś dyrektorem marketingu marki, którą jesteś Ty sam.
Udzielaj rekomendacji sam, ale i proś o nie innych. Na przykład LinkedIn.com jest dobrym miejscem, by zacząć. Jeżeli masz pozytywne komentarze na swoim blogu, poproś ich autorów o użycie ich do autopromocji. Rekomendacje będą uzasadniały Twoją wartość, gdy będziesz szukał nowej pracy, czy gdy zechcesz poprosić o podwyżkę.

Licencja: Creative Commons
2 Ocena