Trwa kolejna edycja Programu Jakość Obsługi 2009. Od początku tego roku wszystkie obserwacje konsumenckie, jakie klienci firm i instytucji złożyli, składają i złożą do ostatniego dnia grudnia 2009 na stronie www.jakoscobslugi.pl przyczynią się do ponownego wyłonienia 100 najprzyjaźniejszych firm w Polsce w roku 2009. Edycja 2009 jest także szansą dla firm, które wypadły słabo w oczach konsumentów w 2008 roku. Dla każdej z tych firm słabe wyniki są sygnałem, że najwyższy czas poprawić jakość obsługi, podwyższyć standardy i otworzyć się na oczekiwania konsumentów. Każda firma, która zobowiąże się do dbania o jakość obsługi i przejdzie ścieżkę weryfikacyjną może także otrzymać prawo do posługiwania się Godłem „Dbamy o Jakość Obsługi 2009”.
Podsumowując wyniki edycji 2008, można powiedzieć, że wbrew panującym stereotypom określającym nasz naród jako narzekający oraz skarżący się na wszystko i wszystkich - Polacy złożyli aż 66 % obserwacji pozytywnych, czyli mieszczących się w skali od +1 do +5. Pozostałe 34% to obserwacje negatywne, czyli te od -5 do -1. Łatwo więc stwierdzić iż obawy, jakie mogły pojawić się w trakcie trwania edycji 2008, iż Program Jakość Obsługi stanie się „kolejnym forum dla narzekających” zupełnie się nie potwierdziły.
W edycji 2008 wzięło udział aż 12 000 konsumentów, którzy ocenili jakość obsługi we wszystkich 16 województwach w Polsce. Ogólny wskaźnik jakości obsługi w Polsce, czyli średnia ocen z wszystkich zgłoszonych obserwacji obejmujących wszystkie 16 województw w Polsce, 20 branż i przeszło 200 kategorii działalności wyniósł +1,38. Czy to dużo? Patrząc na możliwą skalę oceny czyli od -5 do +5, wynik wydaje się słaby, ale nie najgorszy i mieści się w skali dodatniej czyli pozytywnej!!! Taki wynik może napawać delikatnym optymizmem i nadziejami na rosnące standardy jakości obsługi w przyszłości.
Wyniki edycji 2008 pokazały, jak kształtuje się jakość obsługi w różnych branżach i regionach w Polsce. Najgorzej wypadło województwo dolnośląskie z wynikiem +0,98. Najlepiej jakość obsługi konsumenci ocenili w województwie podlaskim, które zajęło pierwsze miejsce z wynikiem +1,91. Z drugiej strony takie wyniki nie muszą oznaczać, że w woj. dolnośląskim jakość obsługi jest rzeczywiście najgorsza lecz to, że konsumenci w tym regionie stawiają firmom najwyższe wymagania w tym zakresie.
Z 20 branż Polacy najsłabiej, bo na -1.36, ocenili platformy telewizji cyfrowej i kablowej oraz ich dostawców. Najbardziej zadowoleni jesteśmy natomiast z obsługi w branży „Sport i Rekreacja” czyli między innymi na basenach, w aquaparkach, siłowniach, klubach fitness i stadionach. Właśnie ta branża znalazła się na szczycie listy z wynikiem +2,93.
Wraz z ogłoszeniem wyników Programu Jakość Obsługi 2008, ruszyła zupełnie odmieniona strona programu. Na nowym portalu www.jakoscobslugi.pl wszyscy konsumenci w Polsce nie tylko mogą zgłaszać własne obserwacje, biorąc tym samym udział w edycji 2009, ale także maja możliwość przeglądania tysięcy złożonych w programie obserwacji. Dane osób zgłaszających obserwacje nie są ujawniane. Publikowane jest wyłącznie imię lub pseudonim oraz nazwa miejscowości. Teraz każdy może sam sprawdzić, jak oceniane są firmy i jakie opinie otrzymują od innych konsumentów. Przeglądarka obserwacji segreguje je według województw lub branż. Konsumenci mogą z łatwością sprawdzić, jak kształtuje się jakość obsługi w ich okolicy lub w interesującej ich branży, mogą także wyszukać opinie na temat danej firmy lub marki. Nowa strona programu daje ogrom możliwości w uzyskiwaniu wiedzy, badaniu i ocenie jakości obsługi. Wszelkie słabości, a także te najmocniejsze strony, na które zwrócili uwagę klienci poszczególnych firm i marek zostały ujawnione w dostępnych na stronie obserwacjach konsumenckich. Ta strona internetowa może stać się także kopalnią wiedzy dla menadżerów i reprezentantów firm, którzy także w łatwy sposób mogą sprawdzić jak oceniają ich klienci, co jest w ich oczach zadowalające, a co wymaga poprawy.
To ważne, ponieważ jak pokazują niezależne badania istnieje znaczący rozdźwięk pomiędzy postrzeganiem systemu obsługi klienta przez kadrę zarządzającą, a rzeczywistością doświadczaną przez większość klientów. Firma Genesys, która zbadała poziom satysfakcji klientów 927 firm z 47 krajów, podkreśla, że menedżerowie zupełnie inaczej oceniają poziom usług swojej firmy niż klienci. To zupełnie inne światy – czytamy w raporcie Genesys.
Edycja 2008 pokazała, że jakość obsługi w naszym kraju pozostawia jednak wiele do życzenia. Możemy jednak wpłynąć na to, aby wskaźnik jakości rósł. Im więcej obserwacji zostanie złożonych w edycji 2009 tym większa szansa na poprawę jakości obsługi w Polsce.