W dzisiejszych czasach większość ludzi uskarża się na problemy z pamięcią. Dotyczy to zarówno osób starszych, jak i zupełnie młodych. Co ciekawie, ta ciągle rosnąca grupa ludzi, nie robi nic, albo z goła nic, żeby zmienić taki stan rzeczy. A w celu osiągnięcia tego, nie trzeba naprawdę wiele. Wystarczy poznać prawa i zasady rządzące działaniem pamięci i procesami pamięciowymi. Może to brzmi nieco dziwnie, ale klucz do wszystkiego kryje się w odpowiednim stosowaniu metod i technik pamięciowych, które opierają się w 100% na wspomnianych wcześniej prawach pamięciowych.
Ten artykuł ma za zadanie zapoznać Cię z jedną z najbardziej efektywnych technik pamięciowych. Za chwilę poznasz nie tyle opis tej techniki, co przykłady jej praktycznego użycia, które mają za zadanie uzmysłowić Ci, jaką potężną „siłą rażenia” dysponuje ta technika.
Najpierw zaprezentuję Ci historię powstania tejże techniki oraz powiem, o co w niej tak naprawdę chodzi, a potem pokażę, jak można ją zastosować w praktyce, na przykładach wziętych prosto z życia.
GŁÓWNY SYSTEM PAMIĘCIOWY – GSP
GSP używano i doskonalono przez ponad 300 lat. Jego zasady pierwszy wyłożył Stanisław Mink von Wennsshein w połowie XVII wieku. Był to o wiele doskonalszy system, niż poprzednie, umożliwiający ówczesnym mnemotechnikom zapamiętywanie o wiele większej ilości informacji (nie dziesiątki, a tysiące), i to na czas dowolnie długi, przy czym w grę wchodziły również i liczby i daty.
U podstaw tego systemu leży przyporządkowanie cyfrom od 0 do 9 wybranych spółgłosek wg poniższego schematu.
0 - s, z
1 - t, d
2 - n
3 - m
4 - r
5 - l
6 - j
7 - k, g
8 - f, w
9 - p, b
Ani samogłoski, ani złożenia typu sz, cz, rz, dz itp. nie mają znaczenia w tym fonetycznym alfabecie cyfrowym i służą jedynie jako "wypełniacze" w obrazowych słowach-kluczach, jakie z jego pomocą tworzysz.
Jak widzisz, przy niektórych cyfrach występują "podwójne" głoski. Punktem tej metody jest fonetyka. Nasz aparat mowy pracuje bardzo podobnie przy wymowie głosek s i z, k i g, f i w, p i b, jedyna różnica to miękkość, z jaką je wymawiamy.
Jak szybko zapamiętać ten system?
Oto tłumaczenie, którym możesz sobie pomóc podczas jego zapamiętywania:
0. "z" to pierwsza głoska w słowie "zero", a "o" to ostatnia
1. litery "t" lub "d" mają jedną pionową kreskę
2. pisane "n" ma dwie pionowe kreski
3. pisane "m" ma trzy pionowe kreski
4. główną głoską w słowie "cztery" jest "r"
5. w rzymskiej cyfrze L (50) kryje się słowo "pięć”
6. litera "j" to lustrzane odbicie 6
7. z dwóch siódemek można ułożyć duże K
8. pisane f ma dwie pętelki jedna nad drugą, jak cyfra 8
9. litery p i b to lustrzane odbicia cyfry 9.
Słowa-klucze
Stworzymy teraz słowa-klucze charakterystyczne dla tej metody, tzn. możliwie krótkie i obrazowe słowa, które łatwo kojarzyłyby się z jedną i tylko jedną liczbą.
Na przykład najlepszym słowem dla cyfry 1 powinno być jakieś łatwe do wyobrażenia słowo, zawierające tylko głoskę t lub d. Może to być np. dach, tusz, dusza itd. Każde z tych słów spełnia ten podstawowy warunek, a więc odpowiada cyfrze 1.
Słowo dla liczby 34 musi zawierać głoski "m" i "r" w takiej właśnie kolejności. Możliwe słowa to: mur, szmer, marsz, chmura. Wybierając je sugeruj się zwykle łatwością, z jaką możesz sobie wyobrazić znaczenie danego słowa. Innymi słowy, litery znaczące m i r uzupełniasz w myślach samogłoskami i innymi głoskami nieznaczącymi, i wybierasz najlepszą kombinację.
Przykłady zakładek liczbowych GSP:
Traktuj tą listę jednak tylko jako propozycję. Przyjrzyj się dokładnie każdemu słowu i zastąp go własnym, jeśli będzie lepsze. Wybieraj przede wszystkim rzeczowniki lub czasowniki konkretne, barwne i obrazowe.
1. Duch
2. Noe
3. Mysz
4. Ryż
5. Liść
6. Jeż
7. Kosz
8. Fa (mydełko)
9. Pszczoła
10. TeZeusz
11. TaTo
12. TiNa
13. DoM
14. TiR
15. TaLerz
16. TuJa (drzewo)
17. TKacz
18. ToFfi
19. DąB
20. NoS
Możesz również spróbować stworzyć teraz zakładki dla liczb ponad 20, a nawet ponad 1000. Tam, gdzie znalezienie jednego słowa będzie niemożliwe, niektóre zakładki mogą być wielowyrazowe, np. 333 - mumia myszy.
Staraj się, aby twoje zakładki były możliwie bardzo intensywne, żywe, co zdecydowanie ułatwia zapamiętanie. Poza tym różnicuj swoje obrazy, jeśli zakładka jest w liczbie mnogiej, oglądaj rzeczywiście ogromne ilości czegoś, a nie pojedyncze duże "coś".
Jak tego używać?
1.W wersji mało rozbudowanej nie różni się ta metoda od innych, prostszych metod pamięciowych. Możesz jej używać w ten sposób do zapamiętywania niewielu informacji w określonej kolejności, np. listy zakupów.
2.W wersji bardzo rozbudowanej - mając do dyspozycji wiele zakładek - np. 100 - możesz również jej używać do zapamiętywania wielkiej ilości informacji w określonej kolejności (lub niekoniecznie).
3.Możesz również dzięki niemu zapamiętywać różne liczby. Zapamiętanie cyfry 337853 - będącej np. numerem telefonu nie nastręczy ci wielu trudności, ponieważ możesz to zapamiętać jako np. "mama kiwa liściem" i zapamiętać ten obraz na głowie delikwenta, do którego jest ten telefon.
4.Możesz dzięki niemu zapamiętywać daty historyczne.
Oczywiście te 4 punkty absolutnie nie wyczerpują listy możliwych zastosowań GSP, o czym sam się już niedługo przekonasz.
Zakładki od 1 do 100
Poniżej znajdziesz pełną listę zakładek liczbowych od 1 do 100. Rzecz jasna traktuj ją tylko jako propozycję. Przyjrzyj się dokładnie każdej zakładce i zastąp ją własną, jeśli uznasz to za stosowne. Wybieraj przede wszystkim rzeczowniki lub czasowniki konkretne, barwne i obrazowe.
1. Duch
2. Noe
3. Mysz
4. Ryż
5. Liść
6. Jeż
7. Kosz
8. Fa (mydełko)
9. Pszczoła
10. TeZeusz
11. TaTo
12. TiNa
13. DoM
14. TiR
15. TaLerz
16. TuJa
17. TKacz
18. ToFfi
19. DąB
20. NoS
21. NiT
22. NeoN
23. NeMo
24. NuR
25. NiL
26. NeY (Michel Ney – francuski marszałek za czasów Napoleona I)
27. dżoNKa (charakterystyczna łódź dla Hongkongu)
28. NaWa (chodzi o tą nawę, którą możesz „spotkać” w kościele)
29. NaPa
30. MeSa
31. MaTa
32. MiNa
33. MaMa
34. MuR
35. MoL
36. żMiJa
37. MaK
38. MeWa
39. MaPa
40. RoSa
41. RaDa
42. ReN
43. RuM
44. RuRa
45. RoLa
46. RaJa (poddany płacący haracz)
47. RaK
48. RaFa
49. RyBa
50. LaS
51. LoDy
52. LiNa
53. LaMa
54. LiR
55. LaLa
56. LeJ
57. LeK
58. LaWa
59. LeP
60. JaZ (chodzi o bardzo charakterystyczną dla obszaru Indii budowlę)
61. YeToi
62. JeżyNa
63. JaMa
64. JaR
65. JeLeń
66. JaJo
67. JaK (zwierzę)
68. JaWa
69. JoPek
70. KoSa
71. KoT
72. KuNa
73. KaMień
74. KuRa
75. KuLa
76. KiJ
77. KoKa
78. KaWa
79. KaPeć
80. WóZ
81. WaTa
82. WiNo
83. WyMię
84. WóR
85. FaLa
86. WiJ
87. WeK (szklany słój z pokrywką, gumką i sprężynką)
88. WarzyWa
89. WiePrz
90. PieS
91. BuT
92. BoNa
93. IBM
94. BaR
95. BaL
96. BoJa
97. PąK
98. PaW
99. PaPa
100. DZeuS
Sprawdź samodzielnie, do czego może Ci się przydać znajomość GSP!
Weźmy pod lupę kilka, życiowych przykładów. GSP możesz wykorzystać m.in.:
- do zapamiętywania dat
Główny System Pamięciowy pozwala z łatwością zapamiętywać znaczące daty i wydarzenia historyczne. Oto przykładowa lista dat do zapamiętania:
1. 1770 - urodziny Beethovena
4. 972 - Bitwa pod Cedynią
5. 1504 - Sejm piotrkowski
Oto przykład, w jaki mógłbyś zapamiętać pierwszą datę:
głośno płaczący Beethoven, leżąc w łóżeczku dla noworodków, rzuca kokosy (770) w rapujących muzyków, ubranych w wytworne fraki.
Chodzi o stworzenie słowa lub kilku słów w oparciu o głoski znaczące, będące odpowiednikami kolejnych cyfr (według GSP) w danej dacie.
Spróbuj teraz własnymi siłami zapamiętać powyższe daty, a jak już się uporasz z tym zadaniem, zobacz jak mogło to wyglądać.
Już? No to teraz: spójrz na moje skojarzenia:
972 - Bitwa pod Cedynią
Dwa zgromadzenia wojska stoją naprzeciw siebie. Z jednej strony polskie, z drugiej niemieckie. Nagle rozlega się dźwięk trąby i wszyscy ruszają. Wpadają na siebie i polska strona tłucze z wielką siłą po głowach Niemców płatami bojowego BeKoNu (972) przygotowanego specjalnie na tą okazję. A Niemcy nie pozostają dłużni i oddają im razy specjalnymi bojowymi cytrynami (Cedynia- cytryna) przygotowanymi specjalnie na tą okazję.
1504 - Sejm piotrkowski
W sejmie siedzą i zawzięcie dyskutują sejmowe lisy (50). Co rusz, w czasie, kiedy jeden z nich przemawia, reszta wybucha wielkim oburzeniem i krzycząc niecenzuralne słowa rzuca w mówcę Ryżem (4).
==============
- do zapamiętywania złożonych dat
Pod pojęciem złożonych dat rozumiem datę określonego wydarzenia, która składa się nie tylko z samego roku, w którym to wydarzenie miało miejscem ale także jego dnia oraz miesiąca. Tak, że do zapamiętania będziemy mieli określone elementy:
dzień
miesiąc
rok
danego wydarzenie
Jeśli myślisz, że dodanie tych nowych elementów do zapamiętania stanowi dużą trudność, to od razu mogę zapewnić, że tak nie jest. Do poznanej w poprzednim rozdziale metody zapamiętania samego roku danego wydarzenia musimy jedynie uzupełnić ją o sposób zapamiętania dnia i miesiąca, a w tym celu wystarczy jeszcze raz posłużyć się GSP.
Prześledźmy teraz, jak wygląda zapamiętanie samych dni oraz miesięcy.
Zapamiętanie dni, to nic innego, jak zapamiętania numeru danego dnia, czyli korzystając z GSP wystarczy stworzyć odpowiednie obrazy dla liczb od 1 do 31, które będą wyobrażać poszczególne dni. Jak już wiesz w zakresie stworzenia samego obrazu panuje pełna dowolność. Jeśli chcesz możesz użyć przykładowych słów – obrazów, które znajdziesz poniżej, ale zawsze lepiej jest stworzyć samodzielnie taką listę obrazów. Możesz nawet stworzyć osobną listę obrazów, które będziesz wykorzystywał tylko do zapamiętywania dat:
1.Duch.
2.Noe.
3.Mysz.
4.Ryż.
5.Liść.
6.Jeż.
7.Kosz.
8.Fa.
9.Pszczoła.
10.TeZeusz.
11.TaTo.
12.TiNa.
13.DoM.
14.TiR.
15.TaLerz.
16.TuJa.
17.Tkacz.
18.ToFfi.
19.DąB.
20.NoS.
21.NuDa.
22.NeoN.
23.NeMo.
24.NoRa.
25.NiL.
26.NeY.
27.NoGa / dżoNKa.
28.NeWa.
29.NiP.
30.MeSa.
31.MłoT
Zajmiemy się teraz kwestią zapamiętania miesięcy. Nie możemy zbytnio użyć ponownie GSP do ich zapamiętania, gdyż zrobiliśmy już to do zapamiętania samych dni i używanie tego samego systemu do zapamiętania dwóch składowych elementów jednej zapamiętywanej informacji, może zrodzić niepotrzebne zamieszanie. Tak, że sugeruję zapamiętać poszczególne miesiące poprzez opracowanie określonych obrazów powiązanych z danym miesiącem mam tutaj na myśli warunki atmosferyczne panujące w w danym miesiącu lub jeśli to nie wystarczy, to trzeba zastosować metodę do zapamiętywania pojęć abstrakcyjnych i tyle. Może to wyglądać tak:
1.miesiąc: Styczeń.
Skojarzenie: Statek – Czeczeniec. Statek pełen Czeczeńców tańczy na zamarzniętym jeziorze.
2.miesiąc: Luty
Skojarzenie: Luty można sobie skojarzyć z Dziadkiem Mrozem i przysłowiem, że „idzie Luty, podkuj buty”. Tak, że skojarzenie dla lutego, to np.: dziadek Mróz z bardzo czerwonym nosem od mrozu idzie ulicami twojego miasta zamieniając wszystko w lodową pustynię.
3.miesiąc: Marzec
Skojarzenie: w marcu topimy Marzannę, więc topiąca się Marzanna w jeziorze prosi wielką literę M m jak marzec o pomoc, ale ta pozostaje głucha na jej prośby.
4.miesiąc: Kwiecień
Skojarzenie: znane przysłowie mówi, że "Kwiecień, plecień, co przeplata, trochę zimy...". Ponadto słowo kwiecień można przełożyć na następujące obrazy: kwiat – cień i utworzyć z tego takie skojarzenie: w kwietniu zaczyna rozkwitać w twoim ogrodzie piękny kwiat, ale szybko więdnie, gdyż atakuje go cień zimowego śniegu, który ponadto zakrywa święcące słońce i sprowadza autentyczną śnieżycę.
5.miesiąc: Maj
Skojarzenie: maj, to miesiąc zakochanych. Pierwsza litera nazwy miesiąca, to „M”, a druga, to „J”, więc wyobraź sobie zakochaną parę: Marię oraz Jerzego, który czule obejmują się w czasie majówki na brzegiem jeziora.
6.miesiąc: Czerwiec
Skojarzenie: czerwiec, to raz, że koniec szkoły, a dwa, że można go zmienić na następujące obrazy: czerwień – wiec. Wyobraź sobie, że cała szkoła przybrana, jest na czerwono i odbywa się tam ogromy wiec, w czasie którego wszyscy uczniowie zostają przetransportowani na teren, na którym będą spędzać swoje wakacje.
7.miesiąc: Lipiec
Skojarzenie: lipa – wiec. Nawet lipa w czasie lipcowego urlopowania nic nie robi, nawet nie chce jej się uczestniczyć w obowiązkowych wiecach.
8.miesiąc: Sierpień
Skojarzenie: sierp – pień. Ogromny srebrny sierp kosi w czasie sierpniowych żniw, pnie wszystkich drzew.
9.miesiąc: Wrzesień
Skojarzenie: wrzesień, to tradycyjnie początek szkoły, więc zmartwiony mały Wiesław W, jak wrzesień idzie we wrześniowym słońcu, obładowany szkolnymi przyborami do szkoły.
10.miesiąc: Październik
Skojarzenie: paź – dziennik. Na twojej uczelni trwa uroczyste rozpoczęcie nowego roku akademickiego, w czasie którego siedzące na zaszczytnym miejscu pazie zamieniają się w szkolne dzienniki, w których zapisano już oceny wszystkich studentów na ten rok.
11.miesiąc: Listopad
Skojarzenie: list – opad. W czasie trwania święta zmarłych na groby byłych pocztowców spadają setki listów, które razem wzięte tworzą ogromny opad listów, przesyłek, paczek itp.
12.miesiąc: Grudzień
Skojarzenie: grudzień, to miesiąc wręczania prezentów, a więc wyobraź sobie skołowanego Mikołaja nad twoją choinką, który nie wie, jakie prezenty ma pod nią zostawić.
==========
To wszystkie skojarzenia miesięcy. Mamy już teraz opanowane wszystkie elementy potrzebne do zapamiętania złożonych dat. Pora teraz na to, aby połączyć te wszystkie elementy w jedno i zobaczyć, jak w praktyce wygląda zapamiętywanie złożonych dat na konkretnych już przykładach.
Będziemy teraz zapamiętywać takie oto 3 daty:
10 czerwca 1525 - Hołd pruski
19 października 1466 - II pokój toruński
18 września 1454 - Klęska pospolitego ruszenia pod Chojnicami
Oto przykładowe skojarzenia, dzięki którym mógłbyś zapamiętać podane daty:
10 czerwca 1525 - Hołd pruski
TeZeusz (10) w przybranej na czerwono szkole, w którym odbywa się partyjny wiec (czerwiec), podchodzi wraz z towarzyszącymi mu Prusakami do tronu, na którym siedzi LiNa (52) otoczona dworakami w kształcie liter L (5). Tezeusz z Prusakami pada przed tą liną na kolana i krzyczą jeden przez drugiego na cały głos po niemiecku, że król – linia, jest najlepszy, że mu składają hołd i tak dalej.
19 października 1466 - II pokój toruński
Całe miasto Toruń porośnięte zostaje DęBami (19). W ich gałęziach znajdują się pazie, które zamieniają się w dzienniki (październik) wszystkich polskich i niemieckich studentów, którzy obserwują to wydarzenie z wielkim zainteresowaniem. Nagle zaczyna wiać strasznie silny wiatr, który zrzuca wszystkie dzienniki na ziemię. Co tam zaczyna się dziać!. Wszyscy studenci rzucają się na tą kupę dzienników, każdy szukając swojego. Wybucha ogólna bijatyka. Nagle z nieba pośrodku tego rozgardiaszu ląduje łabędź (2) i na jego znak wszystko się nagle uspokaja i zaczyna się wielkie pojednania między studentami, którzy zasiadają do przygotowanej dla nich uczty. W tym momencie z nieba na całe zgromadzenie spada RóJ (46) Jeży (6), które z głośnym brzęczeniem i hukiem również dołączają się do całej imprezy.
18 września 1454 - Klęska pospolitego ruszenia pod Chojnicami
Ciągnąć ze sobą ogromne wozy wypełnione cukierkami Toffi (18), kilka milionów małych Wiesławów niosących strasznie ciężkie plecaki z przyborami szkolnymi (wrzesień) przybywa do miejscowości zarośniętej w całości choinkami (Chojnice), w której ma się odbyć dla nich wielkie rozpoczęcie roku szkolnego. Zastają tam jednak całe hordy obcych studentów, którzy bez namysłu rzucają się na ich i łatwo ich pokonują rzucając w nich ziarnami Ryżu (4), który w locie zamienia się w Linę (5), na której uczepione są tysiące Raków (4), które zjadają z apetytem najpierw cukierki Toffi, a potem wszystkim małych Wiesławów.
==============
To tyle w kwestii dat. Zobaczmy teraz, do czego jeszcze może się nam przydać w życiu znajomość GSP. A choćby do:
==============
- zapamiętywania numerów telefonów
Zasada jest bardzo prosta: numer telefonu zamieniamy na głoski znaczące w GSP, a następnie tworzymy z nich żywe skojarzenia, które przypomną nam nie tyle sam numer telefonu, co jego właściciela.
Jak zwykle trochę praktyki, będzie nie od rzeczy.
Powiedźmy, że mamy do zapamiętania następujące telefony:
45329762 – Twoja Żona
24388945 – Twój Lekarz
58355437 – Kolega Stefan
Zgodnie z instrukcją dokonujemy rozkładu poszczególnych cyfr każdego numeru na głoski znaczące w GSP:
45329762 – Twoja Żona. Głoski znaczące: r l m n p k j n. Przykładowe skojarzenia: rolex – mina – pokój – Noe. Dostajesz od żony najdroższy model rolexa, który okazuje się być miną. Podrzucasz ją do pokoju, w którym przebywa właśnie twoja żona i jej detonacja obraca cały pokój w gruzy oraz wywołuje pożar, który ogarnia twoje ciało, ale na szczęście ogień zostaje ugaszony wodą z arki Noego, która wynurzyła się z resztek twojego rolexa.
24388945 – Twój Lekarz. Głoski znaczące: n r m f w p r l. Przykładowe skojarzenia: nora – mafia – WP (Wirtualna Polska) – Rolex. Przychodzisz do swojego lekarza, a tam nagle z nory wyłania się krecia mafia. Odpalają na komputerze serwis „Wirtualna Polska” i sprawdzają sobie pocztę. Okazuje się, że twój lekarz jest im winny trochę grosza, więc zabierają mu rolexa, który chował w najgłębszej szufladzie swojego biurka.
58355437 – Kolega Stefan. Głoski znaczące: l w m l l r m k. Przykładowe skojarzenia: lew – Miller – mąka. Stefan wyjeżdża z knajpy na lwie i szczuje go na Millera, który ze strachu zamienia się w worek mąki.
Jak już zapewne zdążyłeś się przekonać zasady na których opiera się zapamiętywanie numerów telefonów, jest nie dość, że Ci już dobrze znane, to jeszcze bardzo proste. Wystarczy, że trochę poćwiczysz, a szybko staniesz się ekspertem.
==============
Kolejny przykład, w którym nie tylko można, co należy, wykorzystać GSP, to:
- zapamiętywanie naprawdę dużych liczb
Sposób na zapamiętanie dowolnej liczby, jest prosty. Wystarczy podstawowa znajomość zakładek liczbowych GSP co najmniej zakładki dla liczb 1 do 10, ale najwygodniej jest operować zakładkami od 1 do 100 oraz znajomość metody łańcuchowej. W praktyce wygląda to tak, że liczbę, która masz zapamiętasz dzielisz na kilka mniejszych liczb, z których każdą zamieniasz na określony obraz, zgodnie z daną zakładką liczbową GSP. Następnie wszystkie te obrazy łączysz ze sobą metodą łańcuchową, tworząc przy tym zwariowaną historyjkę i to wszystko.
Załóżmy, że mam do zapamiętania taką liczbę: 5820432148651. Rozbijamy ją na mniejsze liczby, które zamieniamy na określone obrazy zgodnie z GSP i mamy:
58 – LaWa
20 – NoS
43 – RaMa
21 – NiT
48 – RaFa
65 – JeLeń
1 – Duch
Teraz, wystarczy zastosować łańcuchową metodę (czyli połączyć wszystkie te elementy w jedno), aby stworzyć historyjkę łączące te wszystkie zakładki. Mogłoby to wyglądać tak:
W czerwonej, gorącej lawie pływają kawałki nosów i wpływają wprost do pudełka margaryny „Rama”. Jedna taka margaryna leży przed tobą na stole, dotykasz ją nitem i nagle przenosisz się w czasie i przestrzeni. Patrzysz i widzisz jak pływasz sobie z rybkami na Wielkiej Rafie Koralowej. Nagle obok ciebie przepływa jeleń, który zamienia się w białego ducha, który tak cię nastraszył, że budzisz się wreszcie z tego snu.
Odtwórz teraz całą historię od początku, przypominając sobie wszystkie kluczowe obrazy, a więc zakładki i zamień je na cyfry według głosek znaczących. Powinieneś otrzymać:
58 – LaWa
20 – NoS
43 – RaMa
21 – NiT
48 – RaFa
65 – JeLeń
1 – Duch
czyli 5820432148651, a więc ta ogromnie długa liczba zapamiętania na medal.
Zróbmy razem jeszcze jeden przykład. Mamy do zapamiętania liczbę: 987960922905. Rozbijamy tą liczbę na grupki trzycyfrowe i mamy:
987 – PiWKo
960 – PeJS
922 – BaNaN
905 – PSL
A teraz krótka historyjka.
Sączysz sobie chłodne piwko, które zamiast trafiać do żołądka, zaczyna spływać ci po pejsach. Pejsy zaczynają się wydłużać i zmieniać kształt i nagle widzisz, że zamiast pejsów, zwisają Ci dwa duże banany. Zamykasz oczy, otwierasz i znajdujesz się na krajowym zjeździe PSL, gdzie Kalinowski (chyba jeszcze jest w PSL?) i reszta drużyny śmieje się z Ciebie. Błyskają flesze i już widzisz w prasie swoje zdjęcia z bananami, zamiast pejsów.
Prawda, że nieco głupie, idiotyczne i co tam jeszcze chcesz wpisać. Ale to dobrze, takie to mam być. Jeśli masz jakieś problemy z tworzeniem takich historyjek, to zamiast łańcuchowej metody skojarzeń, możesz wykorzystać metodę kształtową – liczbową. Jak to zrobić? Łączysz zakładki utworzone dla poszczególnych „składowych” liczb tej liczby, którą zapamiętujesz z kolejnymi zakładkami metody kształtowo – liczbowej. A więc dla pierwszej liczby, którą zajmowaliśmy się w tym rozdziale, a więc dla 5820432148651 połącz po prostu lawę z zakładką obrazkową numer 1, czyli duchem; nos z zakładką numer 2, czyli Noe itd.
==============
I na sam koniec, zobaczymy, jak wykorzystać GSP:
- do zapamiętywania godzin i terminów spotkań
Poniżej przedstawiam dwie metody wykorzystujące GSP do zapamiętania dziennego i tygodniowego terminarza zajęć.
Zacznijmy od tego czegoś łatwiejszego, tj. od dziennego terminarza. Wezmę sobie pod lupę taki oto rozkład zajęć na jakiś tam dzień:
7:00 – śniadanie
10:00 – wizyta na basenie
12:00 – biznesowy obiad z klientem
17:00 – trening karate
19:00 – kino
Jak to wszystko dokładnie zapamiętać? Jedziemy po kolei.
1.Siódma rano, a więc kosz w GSP. Zobacz, jak kosz je z tobą śniadanie, komentuje i opisuje skład poszczególnych potraw, a na końcu wypija twoją poranną kawę.
2.O 10:00 Tezeusz (zakładka numer 10 w GSP) idzie sobie na basen. Pływa w swojej skórze lwa, wymachuje swoją maczugą wokół, skacze bez zabezpieczenia z trampoliny – słowem robi wszystko, żeby nastraszyć ratowników, którzy w pewnym momencie rzucają się na niego, ale od czego w końcu nosi Tezeusz swoją maczugę, prawda?
3.O 12:00 – twoja dziewczyna o imieniu Tina idzie zamiast Ciebie na lunch z bardzo ważnym klientem, który nie tyle jest zachwycony samą ofertą, co jej wyglądem. Niestety nagle ty wpadasz do restauracji i po umowie:).
4.17:00 – to czas kiedy twoja teczka lub teka, w której nosisz codziennie wszystkie te niepotrzebne papiery, zamienia się w karatekę walczącego ze swoim najgorszym wrogiem – tj. rzecz jasna z tymi właśnie papierami.
5.O 19:00 podjeżdżasz pod kino, a tam dąb stoi zamiast kino. Nie zrażony tym wchodzisz do środka, a tam wspaniała sala kinowa ze specjalnym miejscem dla ciebie i twoim ulubionym filmem na ekranie. Czego chcieć więcej:).
==============
To było proste, prawda? Teraz weźmy pod lupę coś trudniejszego, a mianowicie: jak zapamiętać tygodniowy rozkład zajęć? Na sam początek numerujemy dni tygodnia w tradycyjny sposób, a więc:
Poniedziałek – 1
Wtorek – 2
Środa – 3
Czwartek – 4
Piątek – 5
Sobota – 6
Niedziela – 7
Z kolei godziny spotkań oznaczamy identycznie jak w pierwszej metodzie, tj. od pierwszej w nocy do dwudziestej czwartej. W takim układzie każdy dzień tygodnia i dowolną godzinę można przedstawić w postaci dwu -, trzycyfrowej liczby. Np. 12 – tzn. że masz spotkanie w poniedziałek o drugiej popołudniu, albo rano. Weźmy inny przykład: 321 – tzn. że masz spotkanie w środę o 21. Proste? Bardzo proste.
Zauważ, że zakładki są tworzone w układzie: dzień tygodnia, a dopiero potem godzina spotkania. Rzecz jasna można tworzyć dla poszczególnych spotkań zakładki w następującej formie, np. 51325 – tzn. że masz spotkanie w piątek o 13:25.
Takim to sposobem wiemy już jak zapisać nasz tygodniowy terminarz, ale teraz jak go zapamiętać? Bardzo prosta sprawa. Musisz znaleźć połączenia pomiędzy stworzoną (wedle podanych wyżej zasad) zakładką, a daną sprawą.
Powiedźmy, że masz spotkanie o 11:30 we wtorek w sprawie sprzedaży swojego domu. Zakładka przyjmuje postać 2113. Odwołujemy się do GSP i możemy sobie stworzyć następujące zakładkę: n t t m (od głosek znaczących daną cyfrę) lub np. rozbijamy zakładkę na grupę dwóch liczb dwucyfrowych i mamy: 21 (nit) i 13 (dom). Teraz łączymy te skojarzenia ze sprzedażą domu i mamy np. takie coś: Bijesz nitem (21) swój dom (13), żeby go nauczyć dobrych manier i zachowania przed klientami. Albo: Noe (2) schodzi z nieba pod postacią twojego taty (11) i głosi wszem i wobec, że Mmmmmmmmm... (3) jest twój dom. Na ten głos zbiegają się jak stado wilków klienci na jego kupno.
W tym ostatnim skojarzeniu zamieniłem głoski znaczące (n t t m) na następujące skojarzenia: Noe, tato, Mmmm... – ale to tak tylko dla informacji, bo przecież na pewno sam już to wiesz, prawda?
I na zakończenie tego rozdziału jeszcze jeden przykład. Idziesz w poniedziałek na basen o 10:00. Zakładka: 110, a więc np. tato – zoo. Skojarzenie: twój tato przychodzi z tobą na basen, a tam już urzęduje całe pobliskie zoo (dosłownie), tak że nie nawet co marzyć o kąpieli.
--
Zobacz na czym polega naprawdę szybka nauka
Nauka nie będzie sprawiać Ci problemów