Jak je wybrać? Na co zwracać uwagę przy zakupie?
Rozmiar szafek szkolnych
Szafki metalowe do szkoły powinny wszystkie być w jednym rozmiarze. Dzięki temu dobrze wyglądają, gdy stoją obok siebie na szkolnym korytarzu. Równe szafki to także mniej powodów do konfliktów pomiędzy uczniami. Jeśli chodzi jednak o rozmiar, to koniecznie trzeba zastanowić się, jak duże mają być szafki. Zwykle do wyboru są wysokie i niskie o standardowej szerokości. Niskie szafki metalowe w szkole zazwyczaj sięgają do połowy szafek wysokich. Oznacza to, że dwie niskie szafki mogą zastąpić jedną wysoką. Jest w nich zdecydowanie mniej miejsca, ale są też bardziej praktyczne. Umożliwiają one też przygotowanie miejsca dla dwa razy większej liczby uczniów na tej samej powierzchni, co jest bardzo praktyczne i wskazane w dużych placówkach. Problemem może jedynie być to, że sięganie do dolnej szafki nie należy do wygodnych. Zwykle uczeń jest zmuszony do tego, by uklęknąć na podłodze albo bardzo mocno się schylić. W przypadku młodszych dzieci problem ten nie jest szczególnie dotkliwy i maluchom jest nawet wygodniej korzystać z niższych szafek, niż z tych wysokich. Wybór rozmiaru powinien więc być ustalony zgodnie z indywidualnymi wymaganiami danej szkoły.
Segmenty złożone z szafek
Szafki metalowe w szkole czasami nie są pojedynczymi meblami, ale połączonymi ze sobą segmentami. To spore ułatwienie, gdy na korytarzu lub w sali znajduje się ciąg szafek. Jeśli są one połączone w segmenty to ich montaż i transport zajmuje zdecydowanie mniej czasu, niż w przypadku pojedynczych szafek. Warto jednak pamiętać o tym, że nie wszędzie segmenty się sprawdzą. W przypadku pomieszczeń o nietypowych rozmiarach lub kształtach czasami zdarza się, że konieczne jest połączenie segmentów z pojedynczymi szafkami po to, by jak najwydajniej zorganizować przestrzeń. Zanim zdecydujesz się na zakup metalowych szafek szkolnych, koniecznie sprawdź, w jakiej konfiguracji musiałyby zostać ustawione.
Sposób zamknięcia szafek szkolnych
Szafki koniecznie muszą być zamykane. To zdecydowanie zmniejszy ryzyko, że prywatne rzeczy uczniów będą znikały z ich wnętrz. Zwykle szafki są zamykane na klucz lub też są wyposażone w specjalne zamki szyfrowe z pokrętłem. Te drugie są trudniejsze w obsłudze, ale niwelują problem zgubionych kluczy. Zamki szyfrowe mogą okazać się jednak za trudne dla najmłodszych uczniów. Czasami konieczne jest też przeszkolenie każdego z nich z obsługi zamka i z tego, jak poprawnie go otwierać. Może to być dość uciążliwe na początku, ale dzieci dość szybko uczą się także od siebie nawzajem. Ważne więc jest, by przynajmniej kilkoro uczniów wiedziało jak radzić sobie z zamkiem, a pozostali szybko się od nich tego dowiedzą. Jeśli chodzi o szafki zamykane na kluczyk, to zwykle konieczne jest, by jakiś pracownik szkoły miał dostęp do zapasowych kluczyków np. woźny. Może to stanowić pewien kłopot, bo to kolejny obowiązek. W dużych placówkach może być nawet kilkaset szafek, a każda z nich wyposażona w swój własny kluczyk. Oznacza to, że trzeba sporo miejsca zarezerwować na przechowywanie ich zapasowych wersji oraz trzeba je odpowiednio zabezpieczyć. Gdyby ktoś wszedł w posiadane tych kluczyków, mógłby przecież dostać się do wszystkich szafek w szkole.
Sposób oznaczenia
Szafki metalowe koniecznie muszą też być oznaczone. Uczniowie nie mogą przecież mieć wątpliwości co do tego, z której szafki powinni korzystać. Najlepiej spisują się metalowe tabliczki z numerami poszczególnych szafek, choć niestety, ale nie we wszystkich modelach mebli wyglądają one estetycznie. Numerowanie szafek zapewnia uczniom anonimowość i równocześnie nie niesie ze sobą dodatkowych problemów, gdy zmieni się właściciel szafki. Ciekawym rozwiązaniem jest też malowanie numerów na drzwiczkach metalowych szafek albo też oznaczanie ich rysunkami z szablonów. To ostatnie rozwiązanie jest polecane dla uczniów najmłodszych klas, którzy na początku swojej szkolnej przygody mogą jeszcze mieć problemy z odczytywaniem cyfr. Zdecydowanie łatwiej będzie im zapamiętać rysunek zwierzątka, pojazdu lub owocu. Niektórzy sprzedawcy oferują też szafki bez żadnych oznaczeń. Wtedy to kupujący ma sam określić, jak chce je opisać.
Kolor
Czasy szarych szafek już dawno minęły. Obecnie dąży się do tego, by szkolne korytarze były estetyczne i zachęcające. Mają tworzyć przyjemne środowisko dla każdego ucznia. Dlatego też obecnie szafki dostępne są w wielu różnych kolorach. Niektórzy producenci przy większych zamówieniach umożliwiają nawet wybranie sobie koloru i przygotowują szafki na podstawie określonych wymogów. Dzięki temu można cieszyć się z mebli, które idealnie pasują do wystroju szkoły i są np. w dokładnie takim samym odcieniu jak ściany korytarzy. Ciekawym pomysłem jest też tworzenie wzorów i mozaik z kolorowych frontów. Można układać je naprzemiennie lub kolorami wyznaczać sekcje przeznaczone dla konkretnej klasy. To bardzo ciekawe rozwiązanie, które wprowadza do szkoły dodatkowy ozdobny element. Przed wyborem szafki dobrze jest więc zastanowić się, jak mają one wyglądać. W razie wątpliwości dobrze jest też poradzić się projektanta wnętrz lub osoby odpowiedzialnej za wystrój budynku.
Partnerem artykułu jest firma Alsanit, oferująca szafki szkolne - https://www.alsanit.pl/sklep/szafki-szkolne