Coraz więcej rodziców zgłasza się z dziećmi do poradni wad postawy z troski o przeciążone kręgosłupy swoich pociech. Ponadto zbyt duże obciążenie powoduje u dzieci zmniejszenie pojemności płuc, co w konsekwencji może prowadzić do problemów z kondycją fizyczną.
Plecak najmłodszych uczniów według ekspertów powinien ważyć maksymalnie do 4 kilogramów w przypadku dzieci młodszych i do 7 kilogramów młodzieży gimnazjalnej, a tymczasem w praktyce znacznie odbiega to od normy. Tornistry są przeładowane i zbytnio obciążone. Stąd skrzywienia kręgosłupa, dyskopatie, bóle pleców. Zbyt ciężki plecak w skrajnych przypadkach może być również przyczyną upośledzenia narządów wewnętrznych.
Idealnym rozwiązaniem byłoby wyposażenie szkół w szafki szkolne, okazuje się jednak, że nie jest to prosta sprawa. Najczęstszą barierą dla dyrekcji szkoły są rozwiązania architektoniczne w budynku, w związku z czym, nie ma najzwyczajniej miejsca na tego typu meble metalowe. Większość szkół mieści się w starszych budynkach, których wąskie korytarze absolutnie nie spełniają kryteriów na adaptację pod szafki czy regały metalowe. Kolejnym ważnym aspektem w razie pozostawiania w szafkach podręczników jest brak możliwości odrobienia zadanych prac domowych.
Ze względu na koszty związane z zakupem szafek, nowe zostaną zakupione tylko dla dzieci uczących się według nowej zasady programowej. Dyrekcja niektórych szkół w trosce o swoich uczniów mimo braku lokalizacji nowych szafek oraz ze względu na ograniczony budżet stara się tak wygospodarować miejsce w istniejących już meblach szkolnych przynajmniej na takie przybory, których uczeń nie musi codziennie zabierać do domu. Może temu służyć na przykład wykorzystanie szaf w klasach lekcyjnych, szuflad w regałach na pomoce dydaktyczne czy też półek w szatni.