Wychowankowie OREW potrzebują wielodyscyplinarnej, kompleksowej, rewalidacyjno–terapeutyczno–edukacyjno–rewalidacyjnej pomocy świadczonej w odpowiednich warunkach i z opieką dostosowaną do stanu wychowanków.
Głównymi zadaniami Ośrodków Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczych jest specjalistyczna, kompleksowa rehabilitacja dzieci i młodzieży - praca nad poprawą rozwoju ruchowego, społecznego oraz intelektualnego, nauka umiejętności komunikacyjnych, pomoc w zdobywaniu umiejętności prowadzących do niezależności w zyciu.
Celami Ośrodków Rewalidacyjno-Edukacyjno-Wychowawczych w stosunku do wychowanków są: poprawa rozwoju psychoruchowego i społecznego, poprawa ogólnego stanu zdrowia i sprawności oraz umiejętności funkcjonowania w życiu codziennym lub zapobieganie pogorszeniu się tego stanu, rozwój osobowości i utrzymanie dobrej kondycji psychicznej, rozwój zainteresowania ludźmi, rozwój więzi społecznych oraz form komunikowania się, rozwój zainteresowania otaczającym światem (poznanie rzeczy, zjawisk i procesów w nim zachodzących), rozwój myślenia, rozwój indywidualnych uzdolnień i zainteresowań oraz umożliwienie samorealizacji w tych dziedzinach, osiągnięcie autonomii wewnętrznej i niezależności osobistej, rozwój umiejętności współżycia w grupie, pomoc w stawaniu się członkiem społeczności lokalnej.
OREW oferują zarówno zajęcia edukacyjne jak i rehabilitacyjne. Podczas zajęć edukacyjnych wychowankowie realizują obowiązek szkolny. Ze względu na różny stopień niepełnosprawności dzieci realizowane mogą być różne programy nauczania. W ośrodkach mogą być prowadzone zajęcia rehabilitacyjne w zakresie kinezyterapii (ćwiczenia bierne, czynne, wspomagające, równoważne, koordynacyjne, rozluźniające, rozciągające, tory przeszkód). Stosowane mogą być metody takie jak kosmiczne kombinezony, elementy NDT, terapii Moster, fizykoterapii, okłady żelowe, terapia leczenia zimnem i ciepłem, leczenie światłem, inhalacja, hydromasaż, masaż klasyczny.