Pewną przeszkodą w upowszechnieniu tej platformy mógł być dotąd fakt, że na polskim rynku księgarskim brakowało przystępnego podręcznika, który przybliżałaby laikom techniczne zagadnienia dotyczące tworzenia i obsługi kursów on-line. Dopiero niedawno pojawiła się publikacja autorstwa Barbary Gocłowskiej i Zdzisława Łojewskiego pt. „Platformy edukacyjne. Administrowanie i zarządzanie”, która w części wypełnia tą lukę .
Tytuł poradnika jest trochę mylący, bo omówiono tylko jedną, najpopularniejszą platformę niekomercyjną, czyli właśnie Moodle.
Dla niewtajemniczonych: Moodle (Modular Object-Oriented Dynamic Learning Environment) jest pakietem skryptów przeznaczonym do tworzenia kursów prowadzonych przez Internet, oraz stron internetowych. Moodle jest rozprowadzany za darmo jako oprogramowanie „open source”, zgodnie z licencją GNU GPL. Instalując to oprogramowanie możemy udostępniać w Internecie multimedialne kursy, przeprowadzać sprawdziany, dyskutować na odległość, korespondować z kursantami itp.
Omawiana książka ma charakter popularny, ale została napisana przez naukowców z UMCS w Lublinie, więc zaczyna się solidnym wstępem teoretycznym.
W drugiej części podręcznika szczegółowo przedstawiono sposób rejestrowania się i korzystania z zasobów umieszczonych na platformie Moodle. Te porady dotyczą spraw tak podstawowych, jak zakładanie konta, logowanie, czy wysyłanie i odbieranie wiadomości oraz dyskutowanie kursantów na wewnętrznym forum.
Najważniejsza jest trzecia część podręcznika, w której opisano krok po kroku czynności wymagane przy tworzeniu materiałów i udostępnianiu nowych kursów. Autorzy dokładnie pokazują, jak wykorzystać ogromne możliwości systemu. Objaśnienia poparte są praktycznymi przykładami, którym towarzyszą zrzuty ekranów obrazujące kolejne etapy dodawania treści do platformy edukacyjnej. Warto szczególną uwagę zwrócić na obszerny rozdział poświęcony różnym formom sprawdzania wiedzy na odległość i zastanowić się: czy już możliwy jest egzamin przed domowym komputerem?
Dział dotyczący tworzenia nowych kursów jest najmocniejszą częścią książki, a z porad może skorzystać nawet mało doświadczony użytkownik, bowiem napisane są prostym, przystępnym językiem. Te szczegółowe wskazówki pomogą w poprawnym i spójnym przygotowaniu materiałów na stronę internetową kursu i pozwolą znaleźć prostą drogę w gąszczu możliwości konfiguracyjnych Moodle’a.
Ostatnie rozdziały poświęcone są instalowaniu i zarządzaniu całą platformą e-elarningową. Opisana została w zasadzie tylko instalacja na lokalnym serwerze Krasnal - autorzy nie omawiają instalacji na serwerach zdalnych, a ten element sprawia przecież największe trudności początkującym administratorom.
Przypominajmy w tym miejscu, że platformę e-learningową Moodle możemy zainstalować na dwa sposoby:
• na lokalnym serwerze – metoda zdecydowanie trudniejsza i wymagająca większych umiejętności w zakresie udostępniania zasobów serwera w Internecie oraz ochrony serwera przed atakami z zewnątrz.
• korzystając z zewnętrznego, profesjonalnego serwera – metoda prostsza, ale za to związana z wykupieniem miejsca na konto (koszt – w granicach od 50 do 350 zł brutto na rok).
Druga z wymienionych metod uruchomienia e-learningu jest zdecydowanie wygodniejsza, ponieważ nie musimy się martwić o przepustowość łącza w kierunku od serwera, jak również o jego bezpieczeństwo, aktualizację itp. Osoby decydujące się na takie rozwiązanie nie znajdą niestety potrzebnych wskazówek w książce. Nie przerażajmy się jednak – instalacja skryptów jest dość typowa, a strona internetowa może być zakładana w sposób automatyczny.
Administracja platformą została opisana raczej ogólnie, ale są podane wystarczające informacje o zarządzaniu podstawowymi modułami i blokami oraz - co ważne – wyjaśniono, jak aktualizować serwis i chronić dane.
Cennym uzupełnieniem książki jest obszerna bibliografia, zawierająca m.in. adresy stron internetowych poświęconych Modle. Dotkliwie brakuje natomiast załącznika w postaci płyty z pełną wersją instalacyjną, różnymi dodatkami, komponentami, skórkami i - przede wszystkim – przykładami gotowych, działających kursów.
Publikacja jest typowym podręcznikiem, wiec zawiera solidne podstawy wiedzy o korzystaniu z oprogramowania Moodle, ale nie spodziewajmy się znaleźć w nim informacji o specjalnych rozwiązaniach programistycznych, czy aktualnych nowinkach. Ten blisko 140-to stronicowy podręcznik może być jednak doskonałą zachętą i inspiracją do samodzielnych ćwiczeń, wypróbowania swoich pomysłów i możliwości w obsłudze oprogramowania do e-learningu.
Wypada mieć nadzieję, że lektura omawianej książki - a jest to chyba jedyna w języku polskim zwarta publikacja na temat Modle - zainspiruje kolejne grupy wykładowców do eksperymentów z tym ciekawym i elastycznym narzędziem. Tylko - czy uczniowie docenią taką nowoczesność swojego nauczyciela?