Warto pamiętać, że niezależnie od warunków panujących na drodze przewoźnik ma obowiązek zadbać o to, by ładunek pozostawał stabilny i był trwale zamocowany do pojazdu. Dotyczy to również sytuacji ewentualnych kolizji drogowych oraz wypadków, a także wszelkiego rodzaju innych nieprzewidzianych i niebezpiecznych wydarzeń mogących wystąpić w trakcie uczestnictwa w ruchu drogowym.
Przepisy dotyczące mocowania ładunku
Prawidłowe mocowanie ładunku może zostać przeprowadzone na klika sposobów. Zależnie od rodzaju, wagi i objętości przewożonego towaru, powinnyśmy wybrać metodę gwarantującą najwyższy poziom bezpieczeństwa. Zawsze jedna należy pamiętać, że wybrany sposób mocowania ładunku powinien w sposób rygorystyczny przestrzegać norm określonych w przepisach prawnych ruchu drogowego.
Żadne z elementów stosowanych jako mocowanie ładunku nie mogą być rozluźnione. Nie powinny zwisać z pojazdu, ani tym bardziej z niego spaść. Ponadto podkreślone zostało, że ładunki sypkie muszą być przewożone w szczelnych skrzyniach, przykrytych wiekiem lub płachtą. Ładunek o wymiarach większych niż powierzchnia pojazdu może wystawać maksymalnie 23 centymetry z każdej strony samochodu lub przyczepy i powinien być rozłożony równomiernie. Dodatkowo łącznie szerokość pojazdu wraz z ładunkiem nie może być większa niż 3 metry. Określona została również maksymalna wysokość pojazdu wraz z ładunkiem, która według polskiego prawodawstwa nie może przekraczać 4 metrów.
W pewnych ściśle określonych sytuacjach możliwe jest przewożenie ładunku o wymiarach przekraczających określone wartości. Aby jednak procedura przewozu ładunku ponadwymiarowego została przeprowadzona zgodnie z obowiązującymi przepisami prawnymi, należy zadbać o uzyskanie odpowiedniego zezwolenia.
Mocowanie ładunku według normy EN 12195
Aby mocowanie ładunku zostało wykonane w sposób właściwy, należy zawsze bezwzględnie stosować się do europejskiej normy EN 12195. Jest ona rozwinięciem krajowych przepisów prawnych i w sposób silnie skonkretyzowany określa zasady dotyczące prawidłowego przewozu ładunku oraz jego właściwego mocowania.