Poszukiwanie alternatywnych dróg poprawy transportu, przede wszystkim z punktu widzenia ochrony środowiska oraz jego przyspieszenia i bezpieczeństwa zmusza ludzkość do bezustannych działań w kierunku znajdywania coraz to nowych alternatywnych dla transportu samochodowego gałęzi transportu, co zaczyna przynosić pierwsze pozytywne efekty. Dynamikę ciągłego rozwoju żeglugi bliskiego zasięgu możemy porównać z rozwojem przewozów między Chinami a Europą.
Autostrada morska obejmuje infrastrukturę i organizację przynajmniej w dwóch portach w dwóch różnych państwach członkowskich Unii Europejskich. Organizacja obsługi autostrady morskiej powinna obejmować elektroniczne systemy zarządzania logistyka, systemy bezpieczeństwa, uproszczone procedury administracyjne i celne oraz infrastrukturę portową. Konieczne jest użytkowanie „autostrady morskiej” przez rok. transport samochodowy musi w coraz większym stopniu być zastępowany innymi rodzajami z punktu widzenia opóźnień a także ochrony środowiska.
W 2004 roku wyznaczono autostrady morskie w czterech korytarzach transeuropejskiej sieci transportowej TEN:
1. Bałtyk - autostrada morska łącząca kraje UE leżące nad Morzem Bałtyckim z krajami UE w Europie Środkowej i Zachodniej
2. połączenie Portugalii i Hiszpanii Morzem Północnym
3. połączenie Adriatyku, Morza Jońskiego i wschodnich regionów Morza Śródziemnego z Cyprem
a. połączenie zachodnich regionów Morza Śródziemnego z autostradą morską Europa Południowo - Wschodnia. praca transport transport