Współczesna technologia pozwala na przewiezienie właściwie każdego ładunku. Jest to możliwe dzięki wykorzystaniu naczep modułowych, składających się z pojedynczych wózków. Taki wózek może mieć od dwóch do pięciu osi i może być łączony z innymi tak na szerokości, jak i długości.

Data dodania: 2017-02-28

Wyświetleń: 1077

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Copyright - zastrzeżona

Transport ponadgabarytowy w praktyce

Stwarza to ogromne możliwości transportowe – w praktyce nie ma takiego ładunku, do którego nie dałoby się dobrać pojazdu.

Dlatego podejmując współpracę z firmą zajmującą się transportem nienormatywnym należy podać wymiary ładunku oraz jego ciężar. Są to bowiem parametry decydujące o zakwalifikowaniu transportu jako specjalnego. Dopuszczalne wymiary to 16,5 metra długości, 2,5 metra szerokości oraz 4 metry wysokości, a także ciężar 42 tony, przy czym wystarczy przekroczyć jedną z podanych wartości, by konieczne było wdrożenie procedury przewozu ponadgabarytowego. Co ważne, dotyczy to ładunku niepodzielnego – czyli takiego, którego nie da się podzielić na mniejsze elementy bez ponoszenia wysokich kosztów i narażenia ładunku na pogorszenie właściwości.

Jednak nawet jeżeli uda się skonstruować zestaw drogowy, na przeszkodzie może stanąć infrastruktura drogowa. Dlatego też Jednym z najważniejszych elementów logistycznych w transporcie ponadnormatywnym jest dokładne ustalenie trasy przejazdu. Trzeba liczyć się z wszelkimi ograniczeniami natury technicznej (przede wszystkim zbyt niskimi tunelami) oraz prawnej (na niektórych odcinkach dróg obowiązuje maksymalny nacisk na osie). Ogromnym utrudnieniem są wysokie krawężniki na rondach, mogące doprowadzić do uszkodzenia koła, a nawet wybuchu opony.

Polskie przepisy transportowe, a raczej ich realizacja w praktyce, także może nastręczać trudności. Aby przewieźć ładunek nietypowy, trzeba posiadać stosowne pozwolenie wydawane przez odpowiedni organ administracyjny. Nierzadko urzędnikom brak odpowiednich kompetencji, co znacznie przedłuża całą procedurę.

Cały proces realizacji przewozu nienormatywnego trwa zwykle dosyć długo, przy czym niekoniecznie spowodowane jest to masą i rozmiarami ładunku. Bardzo wiele czasu zajmuje odpowiednie załadowanie i zabezpieczenie towaru, a potem jego rozładowanie. Niektóre ładunki można przewieźć dość szybko, oczywiście zachowując bezpieczną prędkość, przy innych nie można rozwijać dużej prędkości. Nierzadko zachodzi także potrzeba asysty technicznej, na przykład celem kontroli ładunku, usuwania ewentualnych przeszkód czy kierowania ruchem.

Licencja: Copyright - zastrzeżona
0 Ocena