Zakupy internetowe w Polsce stają się coraz popularniejsze. Trend ten sprawia, że sprzedażą na naszym rynku e-commerce zaczynają interesować się duże firmy z zagranicy. Tylko w ostatnich latach swoje sklepy online w wersji polskiej uruchomiło wielu liderów sprzedaży internetowej, jak np. Zalando, H&M, Zara, czy Carrefour. I choć ta lista stale się wydłuża, polski konsument, zamiast czekać, coraz chętniej decyduje się na zrobienie e-zakupów z zagranicy.
Polacy szukają w zagranicznych sklepach nie tylko produktów niedostępnych w kraju, ale często tych samych, tyle że w lepszej cenie. Nie przeszkadza nawet świadomość, że do kosztów zakupu artykułów spoza UE mogą dojść opłaty celne i droga wysyłka. A problemów może pojawić się więcej. Konieczność płatności w obcej walucie, dogadanie się ze sklepem w języku angielskim (lub innym), długi czas oczekiwania na przesyłkę, niedostosowanie produktu do użytkowania w Polsce, utrudnione możliwości zwrotu lub reklamacji towaru - to tylko niektóre z nich. Wiedzę o specyfice zakupów zagranicznych można zdobywać metodą prób i błędów, ale takie podejście może okazać się ryzykowne. Szczególnie, jeśli sprzedawca okaże się niesolidny. Wówczas w najgorszym wypadku stracimy czas i pieniądze, a w najlepszym dostaniemy wadliwy towar. Dlatego warto rozważyć, czy nie lepszą opcją będzie zlecenie zakupu doświadczonemu pośrednikowi. Wiąże się to z dodatkowymi kosztami (zazwyczaj 5 - 25% wartości zamówienia, w zależności od firmy), ale zwiększa szanse na udaną transakcję.
Na rynku działa wiele firm, które zajmują się kupowaniem na zlecenie i wysyłaniem asortymentu do Polski. Jak wybrać ofertę odpowiednią do naszych potrzeb? Oto czynniki, które należy wziąć pod uwagę:
1. Gdzie chcesz zrobić zakupy?
Są firmy, które robią zakupy wyłącznie w danym kraju (np. w USA, Niemczech) lub tylko na określonym obszarze geograficznym (np. w Azji). Warto sprawdzić zasięg działania, zanim wyślemy zapytanie.
2. Co jest w cenie usługi?
Można kierować się najniższą ceną, ale warto czytać regulaminy, aby dowiedzieć się, czy do zamówienia nie dojdą żadne dodatkowe, niewyszczególnione w cenniku opłaty - za skorzystanie z karty kredytowej, przewalutowanie, itp. Często na stronie firmy pośredniczącej można znaleźć kalkulator zakupów, który obliczy orientacyjną wartość transakcji. Należy jednak wziąć pod uwagę, że cena ostateczna będzie zależała od zmiennego kursu walut, dlatego przed złożeniem zamówienia najlepiej skontaktować się z pośrednikiem i poprosić o wycenę z wyszczególnieniem wszystkich kosztów usługi.
3. Jakie są dodatkowe opcje zakupów?
Jeśli pojawia się potrzeba zrobienia większych zakupów z zagranicy, warto zorientować się, czy firma oferuje usługę magazynowania i konsolidacji paczek. Dla przedmiotów o dużej wartości powinna być możliwość wykupienia dodatkowego ubezpieczenia. Dobrze jest też pytać o pomoc w ewentualnych reklamacjach, gdyż nie zawsze jest ona standardem w ofercie.
4. Jaka jest reputacja firmy?
Opinii o pośredniku można szukać w Google lub pytać na forach internetowych. O rzetelności firmy może też świadczyć to, jak długo istnieje ona na rynku i czy udostępnia na swojej stronie www dane identyfikacyjne, takie jak NIP, adres siedziby, itp.
Z tak przygotowanym zestawem pytań można wyruszyć na łowy i znaleźć najlepszego partnera do zakupów z zagranicy. A jeśli ktoś chce spróbować kupowania w USA, UE lub Azji na własną rękę, niech pamięta o zasadach bezpieczeństwa zakupów internetowych. Ważne jest czytanie regulaminów oraz dokładne sprawdzanie zagranicznych e-sklepów pod kątem wiarygodności i możliwości reklamacji.
Udanych zakupów za granicą!