- duże ryzyko operacyjne,
- zmienne otoczenie gospodarcze,
- silna konkurencja w sektorze,
- duża niepewność decyzji.
W Polsce profesjonalne i samodzielne komórki wywiadowcze mają największe firmy oraz koncerny międzynarodowe. Ze względu na specyfikę działalności takie struktury tworzą także największe w kraju kancelarie prawnicze. Reszta firm korzysta z usług agencji detektywistycznych, wywiadowni gospodarczych, firm brokerów informacji. Niektóre firmy wprowadzają elementy wywiadu gospodarczego do swoich działów analiz lub włączają do zarządu osobę będącą wywiadowcą gospodarczym. Dość często w większych przedsiębiorstwach, po uprzednim przeszkoleniu rolę brokerów informacji pełnią analitycy, sekretarki czy archiwiści.
Średnie i małe przedsiębiorstwa korzystają w dużej mierze z działalności brokerów informacji, którzy realizują dla nich poszczególne zlecenia z zakresu zdobywania informacji. Firmy te korzystają także z wyspecjalizowanych wywiadowni w momencie niezmiernie ważnych dla przedsiębiorstwa decyzji.
W Polsce zawód brokera informacji jest jeszcze mało znany. Pierwsze informacje w naszym kraju o tym zawodzie pojawiły się około 2003 roku. Od tego czasu powstało zaledwie kilka niedużych firm zajmujących się tą profesją.
Jeśli chodzi o przedsiębiorstwa świadczące usługi wywiadu gospodarczego to najwięcej ofert znajdziemy wśród firm detektywistycznych i windykacyjnych. Nie są to jednak firmy, prowadzące pełnozakresowy wywiad gospodarczy na wysokim poziomie analitycznym.