Nowoczesne firmy tworzą odpowiednie systemy informacji strategicznej oparte na pozyskiwaniu i analizie informacji (wywiad gospodarczy). Dodatkowo wzrasta rola osób profesjonalnie zajmujących się informacją. Rozwój takich zawodów jak broker informacji, czy wywiadowca gospodarczy świadczą o tym, że społeczeństwo wkroczyło w nową erę, a informacja staje się jednym z ważniejszych zasobów, który ułatwia osiągnięcie sukcesu.
Efektywność całego systemu zależy w głównej mierze od pierwszego z jego elementów, czyli pozyskiwaniu informacji strategicznych. Dlatego większość przedsiębiorstw musi dążyć do zrównania wielkości i rodzaju zgłaszanego zapotrzebowania na informacje strategiczne z możliwościami zaspokojenia zgłaszanych potrzeb informacyjnych. Kluczem do takiego stanu rzeczy, jest skuteczna i fachowa działalność brokerów informacji oraz wywiadowców gospodarczych.
Wykorzystywane w działalności tych zawodów narzędzia metodologiczne i informatyczne ulegają szybkim zmianom, co coraz bardziej ułatwia im pracę oraz umożliwia szerszy dostęp do nieustannie rosnącej liczby źródeł informacji. Oferta usług brokerów informacji i wywiadowców gospodarczych stale się rozwija. Powstają wyspecjalizowane firmy oraz indywidualni, profesjonalni eksperci. Zjawisko to wpływa na zmiany organizacyjne zachodzące w przedsiębiorstwach oraz nabywanie szczególnych umiejętności funkcjonowania w globalnej sieci.
Sukces strategii firmy jest bezpośrednio powiązany z dostępem do informacji. Działania menedżerów oparte na niepełnej informacji, podnoszą ryzyko funkcjonowania całego przedsiębiorstwa. Ważnym elementem temu przeciwdziałającym, jest skonstruowanie i wdrożenie odpowiedniego systemu informacji, który oparty jest na wiedzy, dopasowanych narzędziach, procedurach i kompetentnych osobach. System taki musi dodatkowo być stosownie chroniony, ponieważ niekiedy stanowi jedną z nadrzędnych wartości całej firmy i w znaczny sposób przyczynia się do jej sukcesów. Dlatego trzeba chronić przedsiębiorstwo przed wypływem strategicznych informacji.
Bez względu na wielkość, formę, czy też rodzaj firmy umiejętne pozyskiwanie, przetwarzanie i rozpowszechnianie informacji w zdecydowanym stopniu decyduje o sukcesie lub porażce danego przedsiębiorstwa.