Od dłuższego czasu rowery elektryczne są dostępne w ofertach wielu polskich sklepów sportowych, jednak nigdy jeszcze nie cieszyły się tak wielką popularnością jak tradycyjne jednoślady. Ta sytuacja z roku na rok jednak się zmienia i nowoczesne rowery elektryczne stanowią coraz częściej ciekawą alternatywę dla rowerów bez napędu silnikowego.

Data dodania: 2016-05-24

Wyświetleń: 1067

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 4

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

4 Ocena

Licencja: Creative Commons

Rower elektryczny – nowa jakość podróżowania

Rowery elektryczne jak sama ich nazwa wskazuje napędzane są a właściwie wspomagane są przy pomocy wbudowanego w koło silnika elektrycznego. Dzięki temu rozwiązaniu rower można rozpędzić do maksymalnej prędkości bez ogromnego wysiłku, dlatego cieszą się one doskonała opinią na świecie zarówno wśród osób starszych jak i młodych pasjonatów jednośladów. Doskonale spisują się zarówno w zatłoczonych miastach jak i w terenie ułatwiając podjazdy pod górkę czy w inne trudno dostępne obszary.

 

Wspomagana praca silnika

Silnik w rowerach elektrycznych uruchamiany jest automatycznie w trakcie pedałowania, dzięki czemu kontrolowana jest moc potrzebna do płynnego wystartowania oraz utrzymania stałej wybranej przez siebie prędkości. Jeżeli chcemy zwolnić czy wyhamować wystarczy nacisnąć na hamulec lub przestać pedałować, wówczas silnik automatycznie przestaje pracować.

 

Jak działają rowery elektryczne?

Trzema kluczowymi elementami, które napędzają i pozwalają na płynną jazdę rowerów elektrycznych są: akumulator, silnik elektryczny oraz elektroniczny kontroler odpowiedzialny za przekazywanie i sterowanie mocą napędową jednośladu. Pozostałe elementy budowy roweru elektrycznego nie różnią się prawie wcale od tradycyjnych konstrukcji rowerowych, do których każdy z nas jest już przyzwyczajony.

 

Silnik

Silnik to serce każdego roweru elektrycznego i choć różne modele oferują silniki o różnej mocy to maksymalna jego moc została ustalona przez Unię Europejską na 250 Watt. Dobre modele rowerów elektrycznych posiadają wydajne i niemal bezawaryjne silniki bezszczotkowe. Ich niezaprzeczalną zaletą jest wydajne oszczędzanie energii, a co za tym idzie dłuższe dystanse jakie jest są w stanie pokonywać. W prostym przeliczeniu wychodzi na to, że przejechanie dystansu ok. 100 km zużyje prądu za łączą wartość 1 zł! Silniki o wysokiej mocy mogą rozpędzić rower elektryczny do maksymalnie 25 km/h (regulacje UE).

 

Akumulator (bateria)

Tak jak silnik stanowi serce, tak akumulator jest jak krew, która krąży i zasila wszystkie niezbędne do życia organy. Obecnie w rowerach elektrycznych montowane są wydajne baterie litowo-jonowe, podobnie jak w naszych komputerach przenośnych czy smart phone'ach. Jej żywotność obliczana jest w średnim rozrachunku na ok. 500-700 ładowań, po czym jej moc może nieco się osłabić i zalecana jest wymiana na nową. W pełni naładowana bateria pozawala jednak na przejechanie trasy w granicach 40-60 km co w sumie, przez cały okres żywotności baterii daje jakiej 20,000 km!

 

Kontroler

Kontroler to rozum naszego roweru, odpowiada bowiem za przesyłanie odpowiednich ilości energii z baterii do silnika. Współpracując z czujnikiem ruchu, kontroler tworzy dosyć inteligentny system, który wspomaga naszą jazdę. Kontroler potrafi rejestrować i analizować obrót korby dzięki czemu w odpowiednim momencie wysyła informacje do silnika by ten uruchomił funkcje wspomagania jazdy.

 

Funkcjonalność i ergonomia jazdy

Rowery elektryczne to niemal idealny środek transportu miejskiego. Można nimi nie tylko szybko ominąć korki czy dotrzeć do pracy i szkoły, ale zrobić to w całkiem nowej klasie, bez przepoconego podkoszulka i w pełni sił. Na rowerach elektrycznych można podróżować również w sposób tradycyjny przy wyłączonym silniku, a gdy zajdzie taka potrzeba i zmęczenie da o sobie znać możesz uruchomić silnik i wspomóc się w dalszej podróży.

Licencja: Creative Commons
4 Ocena