Franczyza jest alternatywą dla osób przedsiębiorczych, które myślą o założeniu własnego biznesu, ale nie posiadają wystarczających środków finansowych, aby zrealizować swoje plany. Podpisując umowę franczyzy, mogą liczyć na kompleksowe wsparcie – poza przepływem know-how, mogą liczyć również na korzystanie m.in. ze znaków przemysłowych. W efekcie sklepy franczyzowe są dobrze oznakowane, co oznacza, że klienci nie mają problemu z trafieniem do nich.
Jak działają sklepy franczyzowe? Franczyzobiorca to niezależny przedsiębiorca, który odpowiada za podejmowane działania. Ograniczeniem jest tu koncepcja przekazywana przez franczyzodawcę, zgodnie z którą powinien działać franczyzobiorca. W każdym przypadku franczyzobiorca zachowuje niezależność w zarządzaniu zgromadzonym kapitałem czy przeprowadzaniu rekrutacji na wolne stanowiska pracy.
Sklepy franczyzowe – możesz zdecydować się w każdym momencie
Niewątpliwą zaletą w przypadku franczyzy jest to, że mogą z niej skorzystać zarówno osoby zamierzające otworzyć działalność gospodarczą, jak i te, które już prowadzą sklep. Aktualnie oferta jest bardzo szeroka – znajdzie się coś dla tych, którzy wyspecjalizowali się w sprzedaży odzieży, jak i dla tych, którzy postawili na zaopatrywanie konsumentów w artykuły spożywcze. Ci drudzy przedsiębiorcy mogą skorzystać m.in. z oferty Topaz.
Sklepy franczyzowe działają tak samo, jak wszystkie pozostałe. Różnica sprowadza się jednak do koncepcji prowadzenia biznesu wyrażającej się m.in. w sposobie rozlokowania produktów. Tu franczyzobiorca nie ma wielu możliwości – musi zgodzić się na rozwiązania przyjęte przez franczyzodawcę. Inne różnice odnoszą się m.in. do polityki reklamowej czy kontroli franczyzobiorcy przez franczyzodawcę.
Franczyza – czy to się opłaca?
Jeżeli chodzi o sklepy franczyzowe, to wszystkie działają w specyficzny sposób. Poza kwestią wykorzystania identyfikacji wizualnej stworzonej przez franczyzodawcę, nie można zapomnieć o zaopatrzeniu sklepu czy reklamie. Specyficzność prowadzenia takiego biznesu sprowadza się do tego, że franczyzobiorca nie musi np. samodzielnie poszukiwać dostawców – otrzymuje kontakty od franczyzodawcy. Dodatkowym plusem jest też możliwość korzystania z wielu zniżek i rabatów, bo takie zostają odbiorcom przyznane wówczas, gdy kupują oni duże ilości produktów.
Franczyza jest specyficzna również pod względem reklamy. Inwestowanie w taką jest niezbędne podczas całego okresu prowadzenia działalności gospodarczej. Dziś nakłady na reklamę często pochłaniają sporą część zysków wypracowanych przez przedsiębiorstwo. Franczyzobiorcy są w o tyle dobrej sytuacji, że o reklamę marki dba franczyzodawca. To właśnie on przeprowadza liczne akcje marketingowe tak, aby utrwalić w świadomości konsumentów fakt jej istnienia. To kolejne specyficzne rozwiązanie stosowane w przypadku franczyzy.