Najczęstsze przyczyny rezygnacji ze sfinalizowania transakcji to brak różnorodnych metod płatności, utrudnienia techniczne, niejasno napisany regulamin. Dobrze jest zapewnić potencjalnym klientom możliwość decydowania o sposobie i rodzaju wysyłki.
Różnorodność metod płatności
Klientom należy zapewnić szeroki wybór możliwości płatniczych. Jedna osoba woli płatność przelewem, inna płatność SMS, jeszcze inna płatność za pomocą kart płatniczych. Firmy, które obsługiwane są przez internet payment system, zwiększają szansę na pozyskanie klientów.
Krótki proces finalizacji zakupów oraz prosty i jasny formularz
Klienci porzucają koszyk z zakupami, kiedy okazuje się, że aby zrobić zakupy konieczna jest rejestracja w sklepie internetowym, konieczność podania danych, które nie są niezbędne do robienia zakupów lub po prostu proces finalizacji trwa zbyt długo. Klient może poczuć frustrację także wtedy, gdy jest proszony kilka- lub kilkanaście razy o potwierdzenie transakcji czy wpisanie kodu pocztowego.
Brak problemów technicznych
Utrudnienia techniczne, np. długie, ładowanie strony, występowanie błędów, to kolejne czynniki, które wpływają na rezygnację z finalizacji zakupów. Jeśli cena w podsumowaniu transakcji będzie się różniła od tej podanej na stronie, internauta szybko się zniechęci. Ważne jest, by strona posiadała zabezpieczenie – ważny certyfikat SSL.
Łatwy do zrozumienia regulamin
Jeśli regulamin pisany jest zawiłym językiem, zniechęca do akceptacji transakcji. Potencjalni klienci obawiają się, że zostaną oszukani – dzieje się tak szczególnie w przypadku mało znanych sklepów.
Koszt przesyłki
Klienci rezygnują z zakupów także w sytuacji, gdy koszt przesyłki jest zbyt wysoki w porównaniu z cenami konkurencji. Atrakcyjna cena powinna uwzględniać zarówno koszt produktu, jak i cenę wysyłki (dobrze, jeśli klient może wybierać między odbiorem osobistym, przesyłką kurierską, paczką pocztową dostarczaną na adres domowy, paczkomatem itp.)