Rozpoczęciem wszelkiej działalności biznesowej jest stworzenie odpowiedniego biznesplanu. Ten dokument, przydatny w prowadzeniu działalności, nie jest jednak świętym tekstem, którego pod żadnym pozorem nie należy zmieniać. Wręcz przeciwnie, w miarę rozwoju działalności firmy warto co jakiś czas, na przykład raz lub dwa razy do roku, wykonać pracę korygującą początkowy model biznesowy.
Istotą tego procesu jest próba uzyskania odpowiedzi na pytanie o to, w którą stronę skierować przedsiębiorstwo, które porusza się w nowych warunkach. Wstępne założenia, użyte przy pisaniu założycielskiego biznesplanu, mogą wymagać korekty z wielu różnych przyczyn. Nowi pracownicy i nowi klienci, czyli doświadczenia płynące z faktu, że firma zwiększa obroty, z całą pewnością jest czynnikiem, który należy wziąć po uwagę. Podobnie jak zmiany zachodzące na rynku, będącym miejscem działania przedsiębiorstwa. Konkurencja przecież nie śpi, a gusta i upodobania klientów są rzeczą bardzo zmienną. Pojawienie się nowego, konkurencyjnego produktu, z całą pewnością ma zdolność do wywrócenia wszelkich starych założeń. Potrzeba skierowania firmy na nowe tory staje się coraz bardziej paląca.
Rozpoczęcie zmiany należy rozpocząć od uważnej analizy starego biznesplanu. W ten prosty sposób szybko odnaleźć można obszary wymagające szybkiej interwencji. Kolejnym rozsądnym krokiem jest zmierzenie efektywności przedsiębiorstwa. W tym wypadku najlepszym rozwiązaniem jest zatrudnienie kogoś z zewnątrz, gdyż niekiedy trudno jest zauważyć własne niedociągnięcia. Inną zaletą tego rodzaju rozwiązania jest fakt, że profesjonalnie przeprowadzony audyt nie ogranicza się jedynie do zlokalizowania problemów, ale niesie ze sobą również porady dotyczące sposobów poprawy dotychczasowej sytuacji. Jeszcze jednym korzystnym rozwiązaniem może być przemyślenie strategii marketingowej. Niekiedy jest trudno zdecydować się na takie rozwiązanie, niemniej jednak w dzisiejszym świecie bez dobrej polityki marketingowej przedsiębiorstwo praktycznie nie istnieje.
Wymienione powyżej trzy obszary działania to zaledwie początek procesu, który ma doprowadzić do wzrostu przedsiębiorstwa. Są to jednakże kroki podstawowe, od których należy rozpocząć pracę. Na tych podstawach można zacząć budować nową, efektywną strategię dla firmy.