1
głosów
- +

Powstaje Muzeum Polskiej Wódki

Autor:

Aktualizacja: 21.01.2015


Kategoria: Gospodarka / Aktualności


Artykuł
  • 1 głosów dodatnich
  • 0 głosów ujemnych
  • 695 razy czytane
  • 0 przedrukowany
  • 0 Polemik/Poparć <span class="normal">Odpowiadanie na artykuł</span>
  • Licencja: CC <span class="normal">Zezwala się na kopiowanie, dystrybucję, wyświetlanie i użytkowanie dzieła i wszelkich jego pochodnych pod warunkiem umieszczenia informacji o tw&oacute;rcy.</span>
Dostęp bezpłatny <span class="normal">Dostęp do treści jest bezpłatny.<br/> Inne pola eksploatacji mogą być zastrzeżone sprawdź <b>licencję</b>, żeby dowiedzieć się więcej</span>
 

Czy powstające właśnie w Warszawie Muzeum Polskiej Wódki będzie w stanie przyciągnąć dużą liczbę odwiedzających osób? Z pewnością jest na to szansa . Wszystko za sprawą intrygującego tematu przewodniego. Wódka zawsze wzbudza ciekawość i kontrowersje. Już niebawem będziemy mogli poznać całą jej historię.


Cel powstania muzeum

Jako pierwsze nasuwa się pytanie o cel stworzenia tego typu muzeum. W założeniu ma ono przypomnieć naszym rodakom czym tak naprawdę charakteryzuje się polska wódka. Co wyróżnia ją na tle innych trunków i jak wygląda jej proces produkcyjny. Zarówno Polacy jak i zagraniczni turyści znają tak naprawdę jedynie smak polskiej wódki. Niewiele osób wie, że trunek ten ma bardzo bogatą historię. Otwarcie muzeum planowane jest na 2017 rok. Powstanie ono w charakterystycznych, postindustrialnych budynkach, które były niegdyś siedzibą Wytwórni Wódek „Koneser”. Miejsce, w którym produkowane były dobrze znane marki „Wyborowa” i „Luksusowa” wydaje się być idealnym wyborem na tego typu muzeum.

 

Śladami polskiej wódki

Jak będzie wyglądało Muzeum Polskiej Wódki? Do dyspozycji zwiedzających oddanych zostanie pięć galerii. Właśnie w nich poznamy całą historię tego szlachetnego trunku. Prezentacje będą przygotowane z wykorzystaniem technik multimedialnych. To pozwoli turystom na swoistą podróż w czasie. W jednej z sal, której tematem będzie historia wódki w XVIII wieku, zostanie zainstalowany specjalny, interaktywny stół. Pokaże nam on nie tylko historię samego trunku, ale również obyczaje szlacheckie panujące w tamtych czasach. W kolejnej sali twórcy odtworzą, w postaci prezentacji multimedialnej, wielonaczyniowy aparat destylacyjny pochodzący z XIX wieku, którego konstruktorem był Jan Pistoriusz.

 

Muzeum zostanie także wyposażone w oryginalną salę kinową, która będzie wykonana z miedzi. Dzięki temu widzowie odniosą wrażenie, że znajdują się w... kadzi. Odwiedzający wystawę poznają nie tylko historię wódki, ale także będą mieli możliwość zapoznania się z całym procesem produkcyjnym oraz poszczególnymi urządzeniami gorzelniczymi. Co więcej twórcy muzeum przygotują także specjalną mapę, na której zlokalizowane będą miejsca, w których była produkowana wódka. Oczywiście nie zabraknie także adresów współcześnie działających gorzelni.

 

Zwiedzając muzeum będziemy mogli poznać historyczne receptury wódki, obejrzeć jak zmieniały się etykiety tego trunku, a także poczuć zapachy charakterystyczne dla procesów destylacji. Każdy, kto odwiedzi to miejsce przekona się, że polska wódka, to nie tylko procenty, ale przede wszystkim długa i niezwykle barwna historia oraz piękne tradycje związane z jej produkcją.

 

Polska wódka – to brzmi dumnie

Warto dodać, że krajowa wódka doczekała się również ustawowej definicji. Dokument wszedł w życie 13 stycznia 2013 roku. Określa on wymogi, jakie musi spełniać alkohol, aby mógł używać oznaczenia geograficznego „Polska Wódka/Polish Vodka”. Ustawa definiuje zarówno przepisy dotyczące składników  (pochodzące z polskich pół zboża - żyto, pszenżyto, pszenica, jęczmień, owies - lub ziemniaki) jak i samego procesu ich przetwarzania (realizowany w całości na terytorium Polski).

 

Polska wódka jest lubiana, ale z pewnością niedoceniana. Powstanie muzeum ma kształtować świadomość Polaków i zagranicznych turystów pokazując im, że nie jest ona jedynie napojem alkoholowym, ale szlachetnym trunkiem o bogatej tradycji.

Sponsorem budowy muzeum jest koncern Pernod Ricard, żywotnie zainteresowany promocją certyfikatu Polskiej Wódki - otrzymały go m.in. produkowane przez niego Wyborowa czy Pan Tadeusz.


Podobał Ci się artykuł?
1
głosów
- +

Brak polemik/poparć



Podobne artykuły:


KOMENTARZE


System komentarzy dostarcza Disqus

Używając tej strony zgadzasz się na wykorzystywanie plików Cookie.Dowiedz się więcej.

Używamy plików cookies, aby ułatwić Ci korzystanie z naszego serwisu oraz do celów statystycznych. Jeśli nie blokujesz tych plików, to zgadzasz się na ich użycie oraz zapisanie w pamięci urządzenia. Pamiętaj, że możesz samodzielnie zarządzać cookies, zmieniając ustawienia przeglądarki. Z dniem 25.05.2018 wprowadziliśmy też w życie rozporządzenia dotyczące ochrony danych osobowych. Więcej informacji w naszej Polityce Prywatności i Regulaminie.

Zamknij