19 wskazówek jak pisać bloga
1. Traf napisaną treścią na blogu do odpowiedniej grupy docelowej
Skoncentruj się na konkretnej grupie odbiorców. Nie kieruj swojego bloga do wszystkich. Jeśli Twoim odbiorcom są np. przedsiębiorcy określ wielkość ich firmy, liczbę zatrudnionych osób, obrót, branże, zasięg działania. W przypadku osoby fizycznej możesz określić jej wiek, status zawodowy, miejsce zamieszkania, płeć, czy ma dzieci.
2. Dowiedz się, gdzie spędzają najwięcej czasu online Twoi potencjalni klienci
Wypisz listę miejsc, gdzie możesz ich znaleźć, czyli fora tematyczne, odpowiednie grupy na portalach społecznościowych. Stań się detektywem i obserwuj, co piszą i czym się interesują.
3. Zrozum ich problemy
Przed napisaniem każdego wpisu na blogu powinieneś wejść w buty klienta. Śledząc fora tematyczne i portale społecznościowe wiesz już, jakich informacji szukają. Dzięki temu będziesz wiedział, jakich produktów oraz usług im dostarczyć. Stwórz listę najczęściej pojawiających się problemów i określ względem nich priorytetowe działania.
4. Pomyśl jak możesz pomóc tym ludziom
Jakie antidotum może dać Twoja firma na rozwiązanie ich problemów. Z listy problemów wybierz te, które jesteś w stanie rozwiązać. Sporządź listę pomysłów wokół każdego problemu, które będziesz mógł wykorzystać w późniejszym czasie. Zadaj sobie pytanie, co sobą reprezentujesz i dlaczego ludzie powinni podążać za Tobą. Jakie jest Twoje główne przesłanie, które będzie przyciągać potencjalnych klientów. Dodaj podstronę „o mnie” na twoim blogu i daj się poznać ludziom.
5. Podejrzyj konkurencje
Weź pod uwagę to, co twoja konkurencja publikuje na blogu, wokół jakich tematów się obraca. Zidentyfikuj tematy, kategorie na ich blogach, zobacz, jakie posty były najbardziej popularne i oceń dlaczego. Nie kopiuj wszystkiego „słowo w słowo”, przemyśl, w jaki sposób możesz to zrobić lepiej od nich.
6. Cele, jakie chcesz osiągnąć dzięki blogowaniu
Określ wymierne cele, jakie chcesz osiągnąć dzięki blogowaniu, jakie korzyści chcesz przekazać swoim odbiorcom. Użyj metody SMART do określenia celów (konkretne, mierzalne, osiągalne, realistyczne i określone w czasie). Stwórz arkusz kalkulacyjny i zaplanuj swoje cele przez tydzień miesiąc, a następnie weryfikuj swoje wyniki.
Przykładowo moim obecnym cele jest publikowanie od 8 do 10 artykułów w miesiącu na temat blogowanie, konfiguracji wtyczek i szablonów wordpress. Chce budować w ten sposób moją publiczność, której po nawiązaniu relacji zamierzam sprzedawać produkty informacyjne związane z ich problemami, a także dać możliwość zarobienia pieniędzy w programach partnerskich.
7. Opracowanie strategii i taktyki
Zaplanuj strategie, która będzie pracowała dla Ciebie, dopasuj treść bloga do planu marketingowego. Jakie są kluczowe działania i zasoby niezbędne do osiągnięcia Twoich celów. Jakie zadania masz zamiar codziennie zaplanować.
8. Zbuduj Twojego bloga
Stwórz bloga, który będzie budował twój wizerunek oraz spraw, aby poruszanie się po nim było intuicyjne dla Twoich czytelników. Wybierz chwytliwy tytuł dla Twoje bloga. Upewnij się, aby wybrać temat, którego ludzie poszukują. Zadbaj o styl i cechy konstrukcyjne, które pomogą Ci się wyróżnić. Do blogowania możesz wybrać jedną z platform CMS taką jak WordPress, Drupal czy Joomla.
9. Przekształć Twojego bloga w machinę marketingową
Twój blog musi być w stanie przekształcić Twoich czytelników w klientów. Aby to osiągnąć musisz zastosować tak zwane ZLW. Spraw, aby klient Ci zaufał, polubił Cię oraz wierzył w to, co robisz. Wszystkie te wartości możesz oczywiście zmierzyć. „Znać”, to zasięg, do ilu osób docierają Twoje “komunikaty”? „Lubić”, to reakcje na Twoje akcje marketingowe, na przykład komentowanie na blogu, wypełnianie Twoich formularzy i ankiet. „Wierzyć Ci”, to ile osób kupuje, czyli poprawnie reaguje na Twoje obietnice.
Aby osiągnąć te cele musisz zamieszczać na swoich blogu wartościową treść, która rozwiąże w szybki sposób problemy Twoich czytelników. Jeżeli będą chcieli wejść na wyższy poziom zaproponuj im jakiś płatny produkt. Mieć schludnego, zadbanego bloga to zdecydowanie za mało. Pamiętaj o trackingu, czyli o śledzeniu twoich wyników, dzięki temu zmierzysz twoją wydajność.
10. Połącz bloga z sieciami społecznościowymi oraz dodaj na nim formularz zapisu
Połącz bloga z sieciami społecznościowymi, aby w łatwy sposób udostępniać treści. Stwórz również formularz zapisu do budowania listy adresowej.
11. Rozwijaj kalendarz redakcyjny
To prawdopodobnie jeden z najważniejszych kroków. Kalendarz redakcyjny pomoże Ci skoncentrować się i dać Ci dobry harmonogram pracy. Spraw, aby kategorie na Twoim blogu były zróżnicowane i interesujące dla Twoich czytelników.
12. Badanie słów kluczowych i fraz
Wykorzystaj google keyword planner do zbadania słów kluczowych. Skup się przede wszystkim na frazach z długiego ogona w Twojej niszy. Dokonaj optymalizacji dla każdego postu wykorzystując jedną z wtyczek SEO. W moim przypadku jest to Easy WP SEO.
13. Opracowanie tytułu zabójcy na blogu
Twoje tytuły na blogu mają niebagatelny wpływ na to czy zainteresujesz Twojego czytelnika i przeczyta Twój artykuł do końca czy może po kilku sekundach opuści Twojego bloga.
14. Pisanie bloga
Stwórz własny styl pisania. Pisz językiem ściśle dopasowanym do Twojej grupy docelowej. Wiadomo, że innego słownictwa będziesz używał wobec biznesmenów, a innego dla gospodyń domowych. Przede wszystkim nie bój się. Każdy przechodzi czas niepewności i wątpliwości podczas pisania. To może być trudne, ale krok po kroku będziesz nabierał pewności siebie. Pamiętaj, że jesteś wyjątkowy i jedyny w swoim rodzaju. Spraw, aby Twój tekst nie był sucharem, wplataj do niego przykłady z życia wzięte. Każdy post zakończ wezwaniem do akcji.
15. Publikuj w sieciach społecznościowych
Publikuj treści blogowe w sieciach społecznościowych i zapraszaj do feedbacku w postaci komentarzy.
16. Odpowiadaj na komentarze
Komentarze to złoto blogów. Zawsze aktywnie na nie reaguj. Nigdy nie bądź niegrzeczny. Zacznij używać dobrego systemu do komentowania takiego jak Disques. Usuwaj SPAM z bloga.
17. Śledzenie skuteczności Twojego bloga
Śledź skuteczność Twojego blogowania. Dowiedz się jak liczba wyświetleń na Twoim blogu przekłada się na podanie danych kontaktowych do formularza zapisu (autorespondera). Twoje rezultaty są punktem odniesienia do tego, co musisz poprawić w swoim blogowaniu.
18. Nanoś poprawki na bloga i pnij się do góry
Niektóre blogi będą bardzo poczytne, podczas gdy inne nie będą mogły osiągnąć zaplanowanych rezultatów. Ucz się na swoich błędach i stale ulepszaj swój warsztat pracy. Poprawiaj tytuły, twórz treści, które przyciągną jak największą publiczność. Dowiedz się czy ruch na Twoim blogu jest adekwatny do rezultatów, jakie chciałbyś osiągnąć.
19. Nie zapomnij cieszyć pisaniem Twojego bloga
To może wydawać się oczywiste, ale praca nad pisaniem Twojego bloga powinna sprawiać Ci przyjemność. Eksperymentuj dodając do Twojego bloga nowe funkcjonalności. Przede wszystkim pamiętaj, aby Twój blog miał duszę i nadaj mu ludzką twarz
W tej chwili przedstawiony przez mnie schemat jak pisać bloga może wydawać Ci się zbyt ogólnikowy, dlatego w kolejnych postach chcę Ci dać więcej szczegółowy informacji i porad skąd brać pomysły na posty, jaka powinna być struktura dobrego wpisu na blogu, jak zainstalować bloga na wordpress, jak śledzić nasze rezultaty dzięki google analythics oraz wiele innych cennych wskazówek.
Zapraszam Cię również do subskrypcji i zapisanie się na moją listę adresową. Dzięki temu będziemy w stałym kontakcie i będę mógł dostarczać Ci na bieżąco wartościowe treści. Zachęcam Cię również do komentowania i napisania, jaki jest Twój sposób na prowadzenie bloga.