Na początku zadaj sobie podstawowe pytanie – co jest moim celem? Czy da się nauczyć języka, kiedy mamy bardzo mało czasu? Jak skutecznie nauczyć się języka? Czy istnieje cudowna metoda?

Data dodania: 2014-07-25

Wyświetleń: 1237

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Jak nauczyć się języka?

Na początku zadaj sobie podstawowe pytanie – co jest moim celem?

cele długoterminowe: płynne posługiwanie się językiem na co dzień, swobodne prowadzenie rozmów biznesowych, zdanie certyfikatu na zaawansowanym poziomie, itp. oraz cele krótkoterminowe, których znaczenie jest często „niedoceniane”, a dzięki którym możliwa jest realizacja celu długoterminowego.

Każdy z nas, uczących się języka, musi pamiętać o tym, że nauka języka jest procesem długotrwałym. To, kiedy osiągniemy oczekiwany przez nas cel zależy od wielu czynników, m. in.: aktualnego poziomu językowego, tempa nauki, a także czasu, jaki planujemy poświęcić na naukę. Nie da się wobec tego odpowiedzieć jednoznacznie na pytanie: Kiedy nauczę się mówić w danym języku?  Jest to kwestia indywidualna.

Kurs językowy jest jednym ze środków realizacji celu krótkoterminowego i zakłada nabycie konkretnej umiejętności (sprawne pisanie e-maili, tworzenie prezentacji w j. obcym),  osiągnięcie wyższego poziomu językowego (realizacja wszystkich zagadnień niezbędnych do uzyskania wyższego poziomu biegłości językowej) lub praktyczne zastosowanie języka (tzw. konwersacje).

Powstaje pytanie – jaki kurs wybrać, żeby osiągnąć swój cel?

Kierując się wyborem odpowiedniego kursu dla siebie musimy pamiętać o tym, co jest dla nas ważne. Niezbędna jest rozmowa z metodykiem szkoły, który w oparciu o analizę potrzeb, pomoże wskazać odpowiedni kurs.

Powstaje kolejne pytanie – kurs indywidualny czy grupowy?

Jeśli grupowy, będziemy mieć możliwość współzawodniczenia i interakcji z innymi uczestnikami kursu, co może mieć korzystny wpływ na motywację. Musimy liczyć się z tym, że nie zawsze dany kurs sprosta naszym oczekiwaniom ze względu na ewentualne różnice w poziomie językowym między uczestnikami, różne tempo nauki, przyswajania materiału, odmienne doświadczenia związane z nauką (ja jestem lepszy w mówieniu, ktoś inny ma trudności w gramatyce, a kolejny chciałby jak najmniej koncentrować się na tym aspekcie języka).  Im więcej uczestników, tym więcej różnych sposobów i celów nauki oraz mniej uwagi lektora dla Twoich potrzeb.

Warto dobrze przemyśleć wybór kursu, aby kurs nie zakończył się... poszukiwaniem kolejnego kursu z uwagi na brak osiągnięcia założonego przez siebie celu.

W jaki sposób wybrać kurs grupowy, który będzie efektywny?

Przed rozpoczęciem kursu należy wiedzieć, czego mamy się spodziewać – ilu będzie uczestników, jakie materiały będą wykorzystane, w jaki sposób monitorowane będą postępy? Doskonałym rozwiązaniem jest możliwość ustalenia na forum całej grupy podczas pierwszych zajęć zasad realizacji kursu. Lektor prowadzący zajęcia powinien przedstawić oczekiwania wobec grupy, swoje zobowiązania oraz wspólnie z każdym uczestnikiem określić, w jaki sposób prowadzone będą zajęcia, które zagadnienia i w jakim stopniu będą poruszane. Jeśli większości osób zależy na usprawnieniu rozmowy, a mniej na umiejętności pisania, należy liczyć się z tym, że umiejętność pisania będzie ćwiczona w mniejszym stopniu. Jeśli jedna osoba w grupie jest na znacznie lepszym poziomie możemy oczekiwać, że zdominuje grupę lub... będzie niezadowolona z kursu.

„Zajęcia w małych grupach”

Faktem jest, że zajęcia w małych grupach są lepsze, gdyż uwaga lektora może zostać skupiona w większym stopniu na każdym uczestniku. W praktyce wygląda to bardzo prosto: ilu uczestników w grupie, tyle uwagi lektora na każdą osobę. Przekłada się to również na cenę – im mniej uwagi lektora tym taniej. Czytając ofertę z hasłem „mała grupa” warto też dopytać, co rozumie się tym pojęciem i zastanowić się czy cena jest adekwatna do liczebności.

Kiedy zajęcia indywidualne?

Gdy czas, jakość i realne efekty mają znaczenie. Jeśli chcemy w 100% skoncentrować się na realizacji swojego celu językowego, w każdym momencie móc wpleść do realizowanego kursu element, który akurat w danym momencie jest nam przydatny (słownictwo dotyczące branży, pisanie e-maili) lub bardzo nas zaciekawi (autentyczne teksty, filmy itd.). Również tutaj możemy skorzystać z bardzo prostego równania: ile uczestników kursu, tyle uwagi lektora skupionej na każdym z nich.

Bez względu na to, jaki kurs wybierzemy, pamiętajmy o tym, że cel, do którego dążymy będzie osiągalny przede wszystkim dzięki naszej pracy. Jeśli konsekwentnie będziemy dążyć do założonego przez siebie celu, z pewnością go osiągniemy :)

My polecamy naukę  pod okiem profesjonalnych lektorów i kompetentnych osób, które dzięki swojej wiedzy i entuzjazmowi do języków obcych będą stanowić nie tylko źródło wiedzy, ale również inspirację :)

Przeciętny nauczyciel mówi. Dobry wyjaśnia. Znakomity nauczyciel daje przykład. Wielki nauczyciel inspiruje. (William Arthur Ward)

Licencja: Creative Commons
0 Ocena