Nie wszystko na ulotki
Firmy roznoszące ulotki są oczywiście za tym, aby w ten sposób reklamować dowolne usługi. Jednak naprawdę ulotki osiągają bardzo wysoką skuteczność w przypadku wybranych tylko branż. Znany był swego czasu dość zabawy przykład hurtowni sanitarnej, która zapłaciła za kolportaż ulotek na starówce jednego z miast. Oczywiście skuteczność takiej kampanii na pewno nie była wysoka, ponieważ reklama, mimo szczerych chęci wszystkich zaangażowanych w kampanię osób, nie miała szans dotrzeć do grupy potencjalnych klientów. Kiedy jednak na ulotkach znajdują się oferty szkół, sklepów spożywczych itp., to kampania ulotkowa jest jedną z najskuteczniejszych, jakie można przeprowadzić. Oczywiście zagadnienie doboru właściwej formy reklamy do specyfiki działalności jest bardzo szerokie i nie będziemy się nim teraz zajmowali.
Opracowanie ulotki
Wydawać by się mogło, że niewiele jest zadań prostszych niż opracowanie ulotki. Jednak to właśnie szata graficzna, estetyka ulotki odgrywają najważniejszą rolę. Jasne, gdzie muszą się znaleźć informacje o ofercie, ale najważniejsze jest, żeby zatrzymać potencjalnego klienta na tyle długo, aby je przeczytał, a to jest możliwe tylko i wyłącznie dzięki odpowiedniemu zaprojektowaniu wyglądu reklamy. Tutaj jednak najczęściej przedsiębiorca jest pozostawiony sam sobie, a to oznacza, że musi się kierować przede wszystkim intuicją, która w biznesie jest cenna, ale może nie wystarczyć.
Forma dostarczenia
Istnieje zasadnicza różnica pomiędzy dostarczeniem ulotek do drzwi, do skrzynek a wręczaniu ich osobiście. Nie można jednak powiedzieć, która z tych form jest najlepsza, ponieważ szczegóły są ściśle związane z reklamowanym produktem. Wbrew pozorom często nie jest najlepiej, szczególnie jeśli na przykład na ulotce znajduje się dużo treści, wręczyć ją osobiście na ulicy. Pozostawiona w skrzynce na listy prawdopodobnie trafi do rąk odbiorcy na dłużej, co da mu czas na przeczytanie całości, czego przecież na ulicy by nie zrobił.
We wszystkich przypadkach dla skuteczności kolportażu są ważne jednak różne czynniki, a wśród nich rzetelność kolportera, czyli określenie, czy rzeczywiście dostarczył ulotki do punktu przeznaczenia, a także jego kultura – nie tylko w przypadku kolportażu „do ręki”. Wbrew pozorom roznoszenie ulotek nie jest strasznie proste. Zgoda, może to robić niemal każdy, ale i tak trzeba pewnego przygotowania, aby kolportowane ulotki były rzeczywiście skuteczne. Każdy może bowiem ulotki dostarczyć, ale nie każdy zrobi to skutecznie.
Co musisz wiedzieć o ulotkach?
O skuteczności kampanii często nie decyduje wcale ilość przygotowanych ulotek. To oczywiście ważna zmienna, ale nie będzie miała znaczenia, jeśli ulotki zostaną dostarczone niedbale, nie trafią do klientów wcale lub kampania będzie źle przygotowana pod względem logistycznym. Potencjalni klienci po ulotce będą oceniali firmę – nie jest tak, że mała ulotka wydrukowana na zwykłym papierze zostanie oceniona tak samo, jak dwustronna, kolorowa, estetyczna. Projekt, druk, kolportaż i procedury sprawdzania skuteczności kampanii muszą być traktowane łącznie, nad wszystkim trzeba mieć pełną kontrolę i każdy z tych etapów musi być przygotowany, a nie po prostu tylko wykonany, bo wykonanie jeszcze nie jest gwarancją skuteczności!