Cele strategiczne przedsiębiorstwa to długoterminowe założenia, które firma zamierza osiągnąć w określony sposób. Ich wyznaczenie jest niezbędne do efektywnego funkcjonowania przedsiębiorstwa, gdyż nadają sens wszelkim prowadzonym działaniom.

Data dodania: 2014-06-28

Wyświetleń: 1089

Przedrukowań: 0

Głosy dodatnie: 0

Głosy ujemne: 0

WIEDZA

0 Ocena

Licencja: Creative Commons

Najistotniejszą kwestią przy określaniu celów jest realistyczne podejście oraz ich bardzo sprecyzowane  formułowanie, zapewniające jednoznaczną interpretację celów przez wszystkich pracowników firmy.

W klasyfikacji celów, cele strategiczne znajdują się na pierwszej pozycji, ponad celami taktycznymi i operacyjnymi. Określają one bowiem podstawową i ogólną strategię firmy, z której następnie wynikają bardziej szczegółowe cele i zadania. Co więcej, cele strategiczne, jako cele długoterminowe są również bardzo elastyczne, z racji tego, iż są one rozciągnięte w czasie.

Wyznaczając cele strategiczne należy mieć na uwadze przede wszystkim wizję, którą przedsiębiorstwo ma zrealizować. Wizja stanowi element zasadniczy w kwestii określania celów. Jednak poza nią należy pamiętać o innych istotnych czynnikach, w tym makrootoczeniu organizacji, konkurencji firmy, sytuacji wewnętrznej oraz zapotrzebowaniu na rynku. Cele te muszą być ze sobą spójne i nie mogą się wzajemnie wykluczać. Zgodnie z zasadą SMART, cele powinny być również ściśle sformułowane, mierzalne, ambitne, realistyczne oraz określone w czasie. Natomiast z racji ich charakteru, wyznaczać je mogą wyłącznie osoby będące w zarządzie firmy oraz menadżerowie najwyższego szczebla.

Poprzez dobre określenie celów strategicznych, zarząd firmy ma możliwość opracowania dokładnych planów strategicznych. Plany strategiczne stanowią bardzo sprecyzowaną strategię działania, gdzie zarząd ustala priorytetowe zadania firmy na danym etapie jej działania oraz podejmuje kluczowe decyzje prowadzące do osiągnięcia celów strategicznych. Plany stanowią też podstawę do określanie celów taktycznych dla menadżerów średniego szczebla. Należy tu podkreślić, iż nieprawidłowe wyznaczanie celów strategicznych ma bardzo negatywny wpływ na działanie całego przedsiębiorstwa. Skutkuje to bowiem błędnym wyznaczeniem wszystkich pomniejszych założeń firmy i w konsekwencji realizacji działań niezgodnych z misją i wizją przedsiębiorstwa.

Licencja: Creative Commons
0 Ocena