Przede wszystkim różnorodność
Nawet tradycyjne podejście do pozycjonowania wymaga, aby długość tekstów różnicować. W sumie nie ma się czemu dziwić – skoro linki mają różnić się wszystkim, to również długością „obudowy”, w której się je umieszcza. Article Marketing wyklucza co prawda używanie najkrótszych tekstów, czyli tych po 1000 czy 1500 znaków, choć wyjątkowo mogą się one pojawiać, natomiast również nie ma żadnej zasady, która kazałaby cały czas pisać teksty określonej długości.
Ustalamy dolną granicę
Żeby wszystko miało ręce i nogi, tekst musi mieć odpowiednią budowę, czyli wstęp, rozwinięcie i zakończenie. Tego uczą się dzieci w podstawówce i zasada ta jest stała, niezmienna i wyjątków od niej nie ma. Przyjąć można, że wstęp i zakończenie wymagają przynajmniej po 300 znaków (choć to oczywiście też tylko pewna arbitralnie ustalona wartość, bo czasem może być tak, że 2000 znaków to za mało na samo zakończenie). Jeśli więc wstęp z zakończeniem mają 600, przydałoby się, żeby rozwinięcie miało przynajmniej dwa razy tyle, co w sumie da 1800 znaków na tekst. I taką granicę można oczywiście przyjąć, ale przecież nie każdy tekst na niecałe 2000 znaków wyczerpie temat. Ten artykuł, który teraz czytasz, w tym miejscu ma niespełna 1600 znaków, czyli teoretycznie można by go było zakończyć, ale do omówienia została jeszcze górna granica i jakieś podsumowanie. Zanim jednak do tego dotrzemy, warto, żebyś wiedział, że dla potrzeb SEO w USA, tam, gdzie Google na samym początku uruchamia wszystkie swoje algorytmy, nawet teksty preclowe rzadko bywają krótsze niż 2,5-3 tysiące znaków. U nas normy są niższe, więc przyjmij, że 2500 znaków na tekst to dolna granica, chyba że po prostu temat można wyczerpać szybciej.
Ustalamy górną granicę
Górna granica wyznaczana jest przez to, co jest w stanie przetrawić czytelnik. Jeśli tekst jest pisany lekkim językiem, to spokojnie będzie tego i 10 tysięcy znaków. Jednak jeśli chodzi o artykuły specjalistyczne, powinny być one krótsze – fachowe słownictwo, język oficjalny i duże nasycenie informacjami sprawiają, że czytelnik szybciej się męczy, a czytanie ma być przyjemnością. Aby Article Marketing był metodą skuteczną, nie może męczyć czytelnika! Jeśli chodzi tylko o wymogi SEO, to górna granica nie istnieje, jednak warto pisać mniej więcej tyle samo, co inni publikujący na tej samej stronie, dokładając jeszcze od 20 do 30%. Masz trochę dłuższe artykuły, ale trzymasz się pewnej przyjętej normy, czyli przekazujesz więcej informacji, ale dajesz też wyraźny sygnał, że wiesz więcej niż inni – to ma spory wpływ na skuteczność takich artykułów.
Podsumowanie
Nie ma jednej, uniwersalnej dobrej długości tekstu. Indywidualne podejście, szybka ocena sytuacji i dużo doświadczenia: to pomoże znaleźć właściwą długość. Niech będą dla ciebie najważniejsze dwa wyznaczniki: minimum takie, aby przekazać wszystko, co chcesz i maksimum takie, żeby czytelnik był w stanie wszystko odebrać i zrozumieć.