Mówi się, że wszystko, co w firmach robiono dawniej na kartce papieru, dziś można zrobić przez internet. Technicznie oczywiście jest to możliwe, ale czy znasz firmę, która właśnie tak działa? Która jest w 100% wirtualna? Praktycznie jest to niewykonalne, ale normą jest, że firma w sieci istnieje, że tam szuka klientów, nowych nisz, nowych sposobów na pozbycie się konkurentów, który w internecie robią dokładnie to samo.
Najłatwiej zwirtualizować kontakty z klientem – to przy chodzi w miarę naturalnie: oswoiliśmy maile, komunikatory, portale aukcyjne i e-sklepy, więc i jakoś tego klienta umiemy znaleźć. Co więcej, praktycznie cały proces obsługi klienta można, dzięki odpowiedniemu oprogramowaniu, przeprowadzić zupełnie online. Warunek jest jeden – tego klienta trzeba najpierw mieć. Z podstawowej statystyki wynika, że jakiś wreszcie się trafi, ale statystyka nie sprzyja rozwojowi biznesu. Tu potrzeba więcej niż losowych trafień. Firmy prześcigają się w opracowywaniu nowych sposobów na przekonanie klientów do siebie. Ponieważ proste sposoby zazwyczaj są najskuteczniejsze, większość przedsiębiorców inwestuje w strony internetowe, które są jednocześnie wirtualnymi biurami, informatorami i sklepami, a przy odrobinie fantazji mogą pełnić jeszcze setki innych funkcji.
Strona internetowa, o ile oczywiście jest zaprojektowana w sposób właściwy, umożliwia klientowi zawsze zapoznanie się z informacją o firmie. Jednak proste dane kontaktowe i adresowe to dziś za mało. Ponieważ konkurencja jest spora, każdy chce się pokazać z jak najlepszej strony, co jest jednym z głównych motorów tworzenia blogów firmowych. Dzięki nim klienci mogą poznawać idee firm, technologie, alternatywne rozwiązania, mogą stąd czerpać inspirację i nauczyć się czegoś przydatnego. Strona internetowa z blogiem zawierającym przydatne artykuły to sposób na zafascynowanie klienta, a przy okazji jego ściągnięcie do firmy, ponieważ tekst jest doskonałym narzędziem marketingowym (o tym jednak piszę w innych artykułach i tutaj sobie tę dygresję daruję). Wisienką na torcie strony internetowej jest sprawny formularz kontaktowy. Sklep albo przynajmniej opis oferty dla również w wielu przypadkach element obowiązkowy – trzeba jednak wiedzieć, jak skonstruować opisy produktów, żeby miało to sens. Źle napisany tekst nie tylko nie przyciąga klienta, ale jeszcze bardziej negatywnie go nastawia.
Firma w internecie oczywiście nie ogranicza się do strony internetowej. Firmy inwestują także w tzw. oprogramowanie backendowe, czyli przeznaczone do wykorzystania przez pracowników: systemy zarządzania zamówieniami i projektami, zdalne systemy kontroli czasu pracy – te i wiele innych narzędzi to sposób na zmniejszenie kosztów działalności firmy, a to z kolei pozostawia więcej pieniędzy na promocję firmy, a dwa, pozwala na zwiększenie rabatów dla klientów, co jeszcze bardziej może uatrakcyjnić ofertę
Masz swój sposób na firmę w sieci? Jeśli nie, to go zdobądź. Konkurencja jest duża. Pomysły, które wczoraj były technicznie niewykonalne, dziś są już przestarzałe. Nie zmienia się jedno – wszystko kręci się wokół słowa pisanego. Bez niego nie radzi sobie nawet fotograf. W którymś momencie ktoś musi coś napisać. Warto zadbać o to, aby słowa były odpowiednio dobrane i złożone w zgrabne teksty. Po co? Po to, żeby zyskać klientów. Po to, żeby wreszcie odepchnąć konkurentów od swojej niszy – właśnie po to.